مدیران خودروعصر اعتبار

عضو هیات مدیره عمران و بهسازی خبر داد:

رشد ۱۶۰۰ درصدی نوسازی بافت فرسوده

عصر ساختمان- عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری گفت: در سال ۱۳۹۲ که دولت تدبیر و امید کار خود را آغاز کرد تعداد پروژه های نوسازی و بهسازی در محلات هدف بازآفرینی شهری ۴۰ مورد بود که هم اکنون به ۶۸۰ پروژه رسیده است.

رشد ۱۶۰۰ درصدی نوسازی بافت فرسوده
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محمد سعید ایزدی ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ صبح امروز در نشست خبری  به مناسبت هفته دولت، اظهار کرد: اگر بتوانیم در کنار منابع خود، منابع بخش خصوصی را قرار دهیم می توانیم بگوییم موفق بوده ایم. ابزار تشویق ما برای تشویق بخش خصوصی، ابتا این است که این بخش را به رسمیت بشناسیم. توسعه گر می تواند با تجهیزمنابع مالی با مشارکت اهالی وارد عمل شود و ساخت و ساز انجام دهد. تجربه های خوبیهم داریم که گسترده نیست اماهمان تجارب محدود نشان می دهد که توسعه گران می توانند نقش کلیدی در توسعه و بهسازی داشته باشند که امیدواریم دراولین جلسه شورای پول و اعتبار این اقدام نهایی شود.

    ** نحوه تامین منابع توسعه گران برای بازآفرینی شهری

    وی افزود: اخیرا بانک مرکزی به بانک مسکن اجازه داد 1000 میلیارد تومان از محل منابع استمهال مسکن مهر به اعطای تسهیلات با سود 8 درصد به انبوه سازان و توسعه گران اختصاص دهد که اقدام بسیار ارزشمندی است و می تواند زمینه را برای ورود توسعه گران فراهم کند. توسعه گر دو ویژگی اساسی دارد یکی اینکه یک نهاد تخصصی وارد این قضیه می شود و نحوه ارزیابی و صلاحیت این نهاد گنجانده شده است که می تواند مجوز را از وزارت راه و شهرسازی بگیرد.

    ** انبوه سازان مسیر را اشتباه رفته اند

    مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری با بیان اینکه طی سالیان گذشته سرمایه گذاران مسکن و انبوه سازان مسیر خود را اشتباه انتخاب کرده اند گفت: مردم نیازمند مسکن لوکس نیستند بلکه باید ساخت و ساز در مناطق فرسوده انجام شود. قول می دهم اگر با معماری درست و با استفاده از تسهیلات درست اقدام به ساخت و ساز کنند امکان ندارد چیزی که در بافتهای ناکارآمد می سازند مورد اقبال قرار نگیرد. با 160 میلیون تومان می توان 60 درصد هزینه ساخت یک مسکن در محله سیروس را فراهم کرد که قبلا کمتر از 10 درصد بود. پس انبوه ساز بهتر است به منطقه ای بیاید که تسهیلات برای خرید متقاضیان وجود دارد. پس چرا نباید در آن منطقه سرمایه گذاری کنند؟ این علامت سوالی است که باید راجع به آن بحث شود.

    ** ایجاد نهاد تسهیل گر برای نوسازی و بهسازی

    ایزدی تصریح کرد: در یک نهاد دیگر هم سرمایه گذاری کرده ایم به نام تسهیل گر. دفاتر خدمات نوسازی محلات، مردم را بسیج می کنند که وارد عرصه نوسازی وبهسازی شوند و کمک حال دولت باشند.

    وی ادامه داد: ما در بحث مدیریت زمین کار می کنیم. ما متاسفانه در سالهای قبل سیاستی در مدیریت زمین نداریم که خ لاء جدی است. لذا باید سیاستهای زمین را اجرا کنیم. دکتر آخوندی هم یکی از ابزارهای دولت را مدیریت زمین می دانند که باید به صورت جدی بخصوص در مناطق هدف ما مورد توجه قرار گیرد. ما نقش جدید دولت را تعریف می کنیم. نمی خواهیم مثل گذشته رقیب بخش خصوصی باشیم و به یک پیمانکار بزرگ تبدیل شویم بلکه سعی ما در ساختار جدید، حمایت از بخش خصوصی است. زمین هم ابزاری است که در اختیار دولت است و باید در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نوسازی بافتهای تاریخی در چندین شهر کشور دنبال می شود، تصریح کرد: ما چند پروژه داریم که دو پروژه در محرومترین استان ما سیستان و بلوچستان است. چابهار و زاهدان به عنوان تجاربی موفق است. مثلا در چابهار، زاهدان یا بندرعباس مردم برای ارتقای کیفیت زندگی شان آستینها را بالا زده اند. این نشان می دهد این جریان دارد همه گیر می شود. در عرصه بافتهای تاریخی هم چند شهر از جمله گرگان، نائین و یزد را داریم که از خبرنگاران دعوت می کنیم از این شهرها بازدید کنند.

    ** نوسازی محلات همت آباد و مفت آباد

    به گفته ایزدی، محله همت آباد و مفت آباد جزو محلاتی است که ساکنان آن از ایمنی، امنیت و بحران هویت به شدت رنج می برند. طرحی برای این محلات در نظر گرفتیم که مصوب شد. وام ودیعه مسکن به اهالی همت آباد دادیم. نهاد توسعه محله را نیز تشکیل دادیم اعضای محل تعاونی تشکیل دادند و تسهیلات ودیعه مسکن در اختیارشان قرار گیرد. الان آمادگی کلنگ زنی و احداث اولین پروژه محله همت آباد هستند. مردم از ما تسهیلات می گیرند، از بیرون هم سرمایه گذار می آورند و خودشان نوسازی می کنند. دولت هم نرفته آنجا زمین بخرد و بساز و بفروشی راه بیندازد.

    ** فرسوده سازی نتیجه اقدامات مدیریت شهری

    وی درباره بی نظمی در نوسازی منطقه 12 گفت: وقتی شهرداری به خود اجازه می دهد که در پلاکهای با مساحت بسیار کم اجازه ساخت می دهد نتیجه اش بی نظمی و به هم ریختن سیمای شهری می شود. دانه بندی غلط، رعایت نکردن تراکم حد مجاز و بسیاری مسائل دیگر باعث آسیب این مساله شده است. وقتی به تمام 100 درصد فضا اجازه ساخت داده اند چیزی هم از فضای سبز باقی نمی ماند. مدیریت شهری به خود اجازه داده که بافت فرسوده را فرسوده تر کند که من اسم آن را فرسوده سازی می گذارم.

    ** رشد 1600 درصدی پروژه های عمران و بهسازی از ابتدای دولت تا کنون

    همچنین هوشنگ عشایری ـ عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ـ اظهار کرد: ادعای دولت تدبیر و امید اگر بخواهیم در حوزه اجرایی تفسیر کنیم همان نگاه مدبرانه بود. دولت یازدهم در ابتدای سال 1392 بلادرنگ به سمت و سوی تعریف پروژه های ساختمانی ورود پیدا نکرد، لذا دو سال اول را تصویب کرد. ابتدا سند تصویب کرد، ستاد تشکیل داد و برنامه را تعریف کرد و در سال 1395 و 1396 وارد کار اجرایی شد. در سال 1392 حدود 40 پروژه داشتیم با حدود 37 میلیارد تومان ولی امروز که سال 1396 است این رقم به 680 پروژه با 640 میلیارد تومان رسیده است. پس نشان می دهد که نگاه مدبرانه در برنامه نوسازی و بهسازی جامه عمل پوشیده است.

    وی افزود: از این 680 پروژه که در جنس سخت افزاری است حدود 704 پروژه اجرایی و 350 پیمانکار اقدام عملیاتی دارند. این همان نهادسازی و جریان سازی است که شکل گرفته و به این موضوع می بالیم که یک جریان همراه با تفکر جمعی به این مساله رسیده است. تنوع پروژه های ما نیز بسیار فراگیر است. 140 پروژه مشارکتی خارج از منابع بودجه ای دولت است. 61 پروژه مرکز آموزشی و مدرسه با مساحتی حدود 642 هزار متر مربع داریم، 39 درمانگاه با مساحت 263 هزار متر مربع، 36سالن ورزشی، 19 کتابخانه، 48 پروژه چندعملکردی، 28 پروژه پارک و فضای سبز شهری، 227 پروژه بهسازی معابر محلات هدف، 34 پروژه شبکه اجرای آب وفاضلاب، 21 پروژه شبکه برق و روشنایی و 140 پروژه مسکونی که مداخله مستقیم در تولید مسکن داریم به نام پروژه های مشارکتی و نیز خرید و مرمت 120 خانه ارزشمند تاریخی را انجام دادیم. لذا تنوع فعالیتهای اجرایی ما نشان می دهد برنامه های نوسازی ما صرفا مربوط به ایجاد مسکن نیست بلکه به صورت چندجانبه حرکت می کنیم.

    ** مدل زمین صفر برای نوسازی در بافتهای تاریخی

    عشایری تاکید کرد: در بافتهای تاریخی به علت محدودیتی که خودمان انجام می دهیم که قرار نیست نظام و ضوابط حاکم بر یک محله به هم بریزد، با افزایش تراکم ساخت و ساز مخالفیم؛ چرا که این آسیب، جریان زندگی شهری را در این محلات به هم می ریزد. لذا محددویتهایی ایجاد می کنیم و بیش از 3 طبقه اجازه ساخت نمی دهیم. اینجا تئوری زمین صفر را مطرح کردیم و گفتیم زمینهای که طی 20 سال گذشته نسبت به تملک خانه های مردم اقدام کردیم و زمین را مسطح کردیم، این اراضی را بدون محاسبه قیمت در اختیار توسعه گران قرار می دهیم. به آنها می گوییم بسازید، سود ببرید، سود را هم ما تضمین می کنیم و اگر با احتساب سود انتظاری، بر اساس نظر کارشناسی چیزی باقی ماند به دولت اختصاص می یابد. اگر هم باقی نماند دولت چیزی از دست نداده بلکه به هدف خود یعنی نوسازی و بهسازی رسیده است.

    عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی با بیان انیکه مدل دوم، زمینهای خارج ازبافتهای تاریخی است که اراضی پشتوانه ای ما است، تصریح کرد: آنجا دیگر نگاه ما مشارکتی است چون درون بافتهای هدف ما نیست. آنجا زمین داریم و سرمایه گذار براساس نظام مدیریت شهری، منطبق بر آن پروژه تعریف می کند. آنجا دیگر به زمین و ساخت ارزش ریالی می دهیم و قرارداد مشارکت بسته می شود. سهم خود را برمی داریم و از محل واگذاری آن به متقاضیان در جریان فضای رقابتی مزایده، پول آن را به عنوان منابع داخلی به پروژه های مدرسه، پارک، مسجد، درمانگاه و غیره هزینه می کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی