مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی:

انبوه سازان مقصر افزایش خانه های خالی هستند

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که انبوه سازان مقصر افزایش خانه های خالی به ۳ میلیون واحد هستند از حاشیه نشینی ۱۱ میلیون نفر در ۱۱۰ شهر خبر داد و گفت: ۱۴۰ هزار هکتار بافت ناکارآمد در کشور داریم.

انبوه سازان مقصر افزایش خانه های خالی هستند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، محمدسعید ایزدی به فاصله چند سال پس از برگزاری آخرین نشست خبری همزمان با هفته دولت رودروی خبرنگاران قرار گرفت. وی در این نشست اظهارات نیمه مردادماه خود درباره انبوه سازان و عملکرد ضعیف آنها در بافت های فرسوده را تکرار کرد. وی انبوه سازان را مقصر خالی از سکنه شدن 3 میلیون واحد مسکونی معرفی و به آنها توصیه کرد از ساخت و ساز در باغ ها به سمت احیای بافت های ناکارآمد تغییر مسیر دهند تا سرمایه گذاری آنها قفل نشود.

    ایزدی در ابتدای نشست خبری با اشاره به این که بهسازی و نوسازی در کشور عمرانی دیده می شد یعنی بیل و کلنگی، اظهار کرد: آیا می توانیم به اثری که 10 سال پیش ساخته ایم افتخار کنیم. اگر بخواهیم معماری خوب در شهر تهران داریم باید به چه چیزی اشاره کنیم.

    وی با بیان این که  از 10 اثر معماری 9 اثر مربوط به 30 سال قبل و تنها یکی مربوط به سال های اخیر است به سیاست های چهار سال آینده حوزه بهسازی و نوسازی اشاره کرد و افزود: روندی که برای نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده طی می شود مانند یک جنگل بوده و آشوب است.

    وی با اشاره به این که در بحث اشتغالزایی ضعف داریم، تصریح کرد: بازآفرینی شهری مجموعه ای از اقدامات است که کیفیت معیشت زندگی را در همه ابعاد آن ارتقا می یابد.

    مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان این که بازآفرینی فقط جوی و جدول نیست، اظهار کرد:  تمام تلاش ما از ابتدای دولت یازدهم این بوده که به جای واژه بافت فرسوده از واژه بافت "ناکارآمد" استفاده کنیم.

    *بدمسکنی 11 میلیون نفر در حاشیه شهرها

    ایزدی با یادآوری این که بالغ بر 140 هزار هکتار در کشور بافت ناکارآمد داریم، گفت: این میزان بافت ناکارآمد در 2700 محله قرار گرفته است که در 1100 محله 110 شهر با جمعیت بالغ بر 11 میلیون نفر حاشیه نشین داریم.

    وی با بیان این که مطالعات ما مربوط به برآوردهای دهه 80 است، ادامه داد: همچنین 8 میلیون نفر ساکن بافت های تاریخی و بافت های میانی هستند که شامل 1600 محله است.

    وی با اشاره به این که یک سوم مردم بد مسکن هستند، افزود: شهرهای کشور در برابر کوچکترین بلای طبیعی دچار زیان های زیادی می شوند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که با 20 آسیب اجتماعی در بافت های ناکارآمد مواجه هستیم، اظهار کرد: سال 93 سند ملی احیا، بهسازی و نوسازی شهری تهیه شد که در آن شیوه مواجهه با مسائل بافت های ناکارآمد تشریح شده بود.

    *انبوه سازان به جای باغ ها در بافت های ناکارآمد سرمایه گذاری کنند

    ایزدی با بیان این که بانک مرکزی به بانک مسکن اجازه داد 1000 میلیارد تومان از محل استمهال تسهیلات مسکن مهر در بافت های ناکارآمد شهری در اختیار انبوه سازان قرار گیرد، اظهار کرد: بانک مسکن باید بتواند به نحوی منابع مالی را برای اجرای پروژه ها در بافت های مذکور را فراهم کند.

    وی در ادامه به عملکرد انبوه سازان انتقاد کرد و افزود: انبوه سازان در طول سال های گذشته مسیر خوبی را برای سرمایه گذاری خود انتخاب نکردند برای همین است که سه میلیون خانه خالی در کشور داریم. نباید در جایی سرمایه گذاری کنیم که سرمایه ما آنجا قفل شود.

    وی با اشاره به تسهیلات مسکن یکم با سود 8 درصدی، اظهار کرد:  160 میلیون تومان در محله های جنوبی تهران، حدود 60 درصدی را تامین می کند. بنابراین انبوه سازان چرا در محله هایی که در آنها توانمندی فراهم شده و امکانات لازم را دارید، سرمایه گذاری نمی کنند؟

    معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: آمادگی کامل داریم که مدل مشارکت و اعطای تسهیلات را به انبوه سازان ارائه کنیم تا آنها بتوانند بافت های ناکارآمد را احیا کنند.

    ایزدی با انتقاد از نوع نگاه انبوه سازان در حوزه ساخت و ساز مسکن به آنها توصیه کرد به جای باغ وارد بافت های ناکارآمد شوند و گفت: وام ودیعه مسکن 10 تا 20 میلیون تومانی را برای احیای بافت های ناکارآمد پرداخت می کنیم.

    وی با اشاره به این که به پروانه هایی که تخلف در آنها باشد هیچ تسهیلاتی پرداخت نمی کنیم، تاکید کرد: واحدهایی که تخلف کرده و به ماده 100 رفته باشند به هیچ عنوان تسهیلاتی اعطا نمی شود.

     انبوه سازان 16 مردادماه امسال به سخنان معاون آخوندی واکنش نشان داده بودند. دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان در واکنش به ادعای معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص بیراه رفتن انبوه‌سازان به تسنیم گفته بود: اگر انبوه‌سازان راه را اشتباه رفته‌اند این مسئله ناشی از سیاست‌گذاری و ریل‌گذاری غلط مسئولان بوده است.

    فرشید پورحاجت با بیان این‌که "به‌ظن برخی دوستان حدود 2.5 میلیون خانه خالی در کشور داریم"، گفت: بر اساس قانون هر نهاد و هر ارگانی متولی یک قسمت از اقتصاد است، تکلیف وزارت راه و شهرسازی نیز در خصوص بخش مسکن مشخص است. این وزارتخانه مسئول سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای تولید مسکن است... در رابطه با 2.5 میلیون خانه خالی قبلاً موضع گرفته‌ایم و اعتقاد داریم این تعداد واحد خالی از سکنه وجود دارد که باید آسیب‌شناسی شود. موضوع مهم این است که چرا در این بازه زمانی 1.8 میلیون خانوار به خانوارهای مستأجر اضافه شده است.

    وی افزود: این مسئله نشان می‌دهد در  یک جای کار در عرضه و تقاضا نظم به هم خورده که 1.8 میلیون نفر مستأجر می‌شوند و در عین حال 2.6 میلیون واحد خالی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو