مدیران خودروعصر اعتبار

طرح جدید مجلس برای حذف خرید اوراق تسهیلات مسکن

عصر ساختمان- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه، طرح حذف هزینه خرید اوراق تسهیلات مسکن در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شده است گفت: رایزنیهای اولیه با رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره تامین مالی این طرح انجام شده و به نظر تا مهر ماه نتیجه آن مشخص میشود.

طرح جدید مجلس برای حذف خرید اوراق تسهیلات مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، معصومه آقا پور علیشاهی با بیان اینکه در کمیسیون اقتصادی مجلس طرحی برای خانه اولیها و جوانان مطرح شده است که بر اساس آن هزینه خرید اوراق تسهیلات مسکن حذف خواهد شد، گفت: این طرح با مشارکت دو نماینده عضو کمیسیون، مرکز پژوهشهای مجلس و نماینده شرکت لیزینگ مسکن به دنبال ایجاد شرایطی است که قدرت خرید جوانان در بحث مسکن افزایش پیدا کنند.
    وی افزود، در جلساتی که با نوبخت معاون رئیس جمهور برگزار شده، این موضوع مطرح شده و به نظر میرسد تا پایان مهر ماه نتیجه این طرح مشخص شود.
    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد، نرخ هر برگ اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در حال حاضر بالا است، به دلیل اینکه یکی از اهداف در ارائه وام مسکن، تسهیل شرایط برای خانه دار شدن مردم است، بنابراین باید از رویکرد صرفا اقتصادی دربازار مسکن پرهیز شود.
    علیشاهی ادامه داد، حساب متقاضیان واقعی خرید مسکن از خریدارانی که با قصد سوداگری معامله مسکن انجام می دهند، جدا از هم بوده و به همین دلیل باید تصمیمات به نحوی اتخاذ شود که مانع از ایجاد فشار به خریداران واقعی مسکن شود.
    به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، سه راه برای تامین هزینه خرید  اوراق تسهیلات مسکن در نظر گرفته شده که مهمترین آنها استفاده از منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها می‌باشد. همچنین جلساتی با شرکتهای لیزینگ  مسکن برگزار شده تا بهترین راه برای تامین مالی این طرح فراهم شود.
    وی افزود، در روش دوم  با حذف مالیات بر ارزش افزوده برای لیزینگها، میتوان در مقابل وامهایی که از سوی لیزینگها داده می‌شود، هزینه خرید اوراق تسهیلات را برای جوانان حذف کرد.
    راه حل سوم هم ورود مستقیم بانک مسکن به بازار لیزینگ با حذف مالیات بر ارزش افزوده است تا منابع لازم برای حذف هزینه خرید اوراق تسهیلات مسکن مهیا شود.
    وی  در تشریح ثمرات به بار نشستن این طرح، به اشتغال زایی از طریق رونق مسکن در کشور اشاره کرد و گفت: با رونق بازار مسکن 285 شغل مختلف در کشور از رکود خارج می‌شود و با توجه به آنکه اقتصاد کشور به آن مرحله از صنعتی شدن نرسیده که اشتغال پایدار از تولید ناخالص داخلی نشات گیرد، برای ایجاد و رونق اشتغال باید به تحریک بخشهای مثل بازار مسکن پرداخت.
    علیشاهی ادامه داد، بهترین و کوتاه ترین راه برای کاهش 2 تا 5درصدی نرخ بیکاری در کشور توسعه و رونق بازار مسکن است، به همین دلیل رونق بخش مسکن برای دولت نیز به جهت افزایش اشتغال و کاهش بیکاری  اهمیت فراوانی دارد.
    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر سه زمینه مختلف برای افزایش رونق در بازار مسکن وجود دارد، گفت: در 4 سال اخیر یک تقاضای پنهان در میان شهروندان برای خرید مسکن ایجاد شده که به دلیل حس کاهش بیشتر قیمت، همچنان متوقف مانده است.
    وی افزود، یک تونل جمعیتی که بین سالهای 59 تا 67 ایجاد شده در حال حاضر با رسیدن آنها به سن ازوداج و تشکیل خانواده به متقاضیان بازار مسکن افزوده شده و به نظر میرسد  در ماههای آتی باید شاهد ورود این دست از متقاضیان به بازار مسکن باشیم.
    علیشاهی ادامه داد، از ماه آینده نیز با کاهش نرخ سود سپرده ‌های بانکی، بخشی از نقدینگی از بازار پول به بازار مسکن خواهد آمد و همین موضوع می‌تواند منجر به رشد تقاضا در بازار مسکن و افزایش رونق آن شود. در حال حاضر با وجود نقدینگی 1350 هزار میلیارد تومانی، مشکل نقدینگی در کشور نداریم بلکه مساله اصلی هدایت صحیح این نقدینگی است.
    اوراق تسهیلات خرید مسکن(تسه) در حال حاضر در بازار سرمایه عرضه شده و متقاضیان برای خرید هر برگ اوراق تسهیلات به ارزش اسمی 500 هزار تومان بایستی رقمی در حدود 80 هزار تومان پرداخت کنند که به این ترتیب برای دریافت یک وام 50 میلیون تومانی باید حدود 8 میلیون تومان هزینه اولیه انجام شود. گفتنی است نرخ سود بازپرداخت این اوراق نیز در حدود 18 درصد میباشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی