مدیران خودروعصر اعتبار

بازار بی‌رمق خانه‌های ۱۵۰ متری پایتخت + جدول

عصر ساختمان:آپارتمان‌های ۱۵۰ متری پایتخت به نسبت واحدهای کم‌متراژ از قیمت بالاتری در هر متر مربع برخوردارند، با این حال بازار متراژ بالاها در تهران چنگی به دل نمی‌زند.

بازار بی‌رمق خانه‌های ۱۵۰ متری پایتخت + جدول
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان 150 متری معمولی با توجه به محله، سن بنا، موقعیت و امکانات بین هر متر مربع 5 میلیون تا حدود 10 میلیون تومان است. این در حالی است که قیمت واحدهای لوکس به متری 18 میلیون تومان هم می‌رسد.

    جدول زیر قیمت آپارتمان‌های 150 متری در نقاط مختلف شهر تهران را نشان می‌دهد:

    این گزارش از بین خانه‌هایی که از تیرماه سال جاری در مناطق مختلف برای فروش گذاشته شده‌اند تهیه شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد ازدحام آپارتمان‌های 150 متری در مناطق 1، 2، 3، 4، 5، 6، 8 و 22 بیشتر از دیگر مناطق تهران است.

    در حالی که شهر تهران با 240 هزار واحد مسکونی خالی مواجه است، به نظر می‌رسد سهم واحدهای متراژ بالا از خانه‌های خالی بیش از خانه‌های کم‌متراژ است. کارشناسان معتقدند ارزش افزوده بالای لوکس‌سازی در تهران باعث شد نقدینگی بالایی طی یک دهه اخیر به این بخش بیاید که بسیاری از واحدها به دلیل رکود مسکن خالی مانده‌اند. این در شرایطی است که سازندگان حاضر نیستند خانه‌های خود را با قیمت‌های کمتر از نرخ بازار به فروش برسانند.

    یک کارشناس مسکن در این‌باره به سود 16 میلیون تومانی در بخش خانه‌های لوکس اشاره کرد و به ایسنا گفت: سودی که سازندگان و تولید کنندگان بخش مسکن بردند بیش از آن‌که به دلیل زحمت آنها باشد ناشی از رانت های غیرمستقیم ایجاد شده دولت از طریق تأسیسات زیربنایی با بودجه‌های ملی بوده است.

    محمد عدالت‌خواه افزود: قیمت خانه به هزینه‌های ساخت، قیمت زمین و هزینه های جانبی وابسته است. سوآل این است چرا در تهران خانه ای که هزینه ساخت آن کمتر از یک میلیون تومان است و در لوکس‌ترین حالت به 2 میلیون تومان می‌رسد باید بین متری 4 تا 18 میلیون تومان فروخته شود؟

    وجود یک میلیون و 400 هزار خانه خالی در کشور که 240 هزار واحد آن در تهران قرار دارد، دولت را به تصویب قانون مالیات‌های مستقیم ترغیب کرد که یکی از اهداف آن ورود خانه‌های خالی به بازار اجاره بود.

    البته این اقدام واکنش‌های منفی را از سوی انبوه‌سازان به دنبال داشت و استدلال آنها این بود که با این قانون قیمت تمام شده مسکن بالا می‌رود و قدرت خرید مردم بیش از پیش کاهش خواهد یافت.

    به هر حال این قانون تصویب شد و باید منتظر ماند تا نتایج آن را در سال‌های آینده مشاهده کرد؛ چرا که بنا به گفته‌ی مشاور وزیر راه و شهرسازی با توجه به وجود 20 میلیارد دلار خانه خالی در کشور دولت قصد ندارد در بخش مسکن کار بیهوده انجام دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی