مدیران خودروعصر اعتبار

آخوندی:

تغییر رویکرد شهرسازی از مداخلات کالبدی به بازآفرینی شهری اجتماع محور

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رویکرد شهرسازی در ایران از مداخلات صرف کالبدی در مرکز شهر به بازآفرینی شهری اجتماع محور و مشارکتی تغییر پیدا کرده است گفت: چالش مهم شهرها نیاز به بهسازی است که باید از راهکارهای کشورهای مختلف برای رفع این چالش استفاده کرد.

تغییر رویکرد شهرسازی از مداخلات کالبدی به بازآفرینی شهری اجتماع محور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایلنا؛ عباس اخوندی در سومین نشست کارشناسی کارگروه منطقه‌ای بهسازی بافت‌های نابسامان  با بیان اینکه این اجلاس  با هدف یافتن راه حل‌های اجرایی برای پر کردن خلا بین سیاست و اجرا در باز آفرینی شهری برگزار می‌شود گفت: اطمینان دارم گفت و گوها در این نشست برای پیشبرد شهرهایی قابل زندگی و پررونق در منطقه آسیا و اقیانوسیه نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

    وی افزود: مجمع عمومی اجلاس منطقه‌ای بهسازی مناطق نابسامان شهری آسیا-اقیانوسیه به تازگی 17 هدف کلان و 169 هدف خرد  برای توسعه پایدار را به تصویب رسانده است تا در 15 سال آینده به انجام اقدامات جدی منجر شود.

    آخوندی گفت: این دستور کار جهانی جدید در مقایسه با 8 هدف توسعه هزاره مصوب سال 2002 از یک سو به تنوع چالش‌های توسعه امروز و از سوی دیگر به گستره آگاهی ما از این چالش‌ها اشاره دارد.

    وی با بیان اینکه اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی آسیا-اقیانوسیه کارگروه موضوعی آن باید نقشی مهم در ترغیب همکاری در سطح منطقه و زیر منطقه در پرداختن به چالش‌های توسعه ایفا کند اظهار کرد: چالش مهم دیگر نیاز به بهسازی است. رشد مهار گسیخته شهرها نیازمند برنامه ریزی یکپارچه و کارامد برای توسعه هماهنگی تمام طیف سکونتگاه ها از روستاهای کوچک تا کلان شهرهای بزرگ است

    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در اصول سوم، 31 و 43 قانون اساسی جمهوری اسلامی حق دسترسی به مسکن متناسب با نیاز به رسمیت شناخته شده است، مسکن و توسعه شهری و روستایی همواره از دغدغه‌های مهم در سیاست توسعه در کشور ما بوده است.

    آخوندی گفت: در کشور ما از ‌آغاز دهه هفتاد پروژه‌هایی در زمینه بهسازی شهری اجرا شده است که رویکرد ما هم در طی زمان با کسب تجربه از مداخلات صرف کالبدی در مرکز شهر و محورهای فرهنگی به بازآفرینی شهری اجتماع ‌محور و مشارکتی تغییر کرده است.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال 83 سند توانمندسازی  و سامان‌دهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی به تصویب هیات دولت رسید گفت: بر این اساس ستادهایی در سطح ملی و محلی برای تشویق بهسازی اجتماع محور تشکیل شده است

    آخوندی گفت: بر اساس آموخته‌های حاصل از اجرای این سند در سال 93 سند احیا، بهسازی،‌نوسازی و توانمندسازی بافت‌های شهری فرسوده و ناکارآمد به تصویب هیات دولت رسید در این سند به بافت‌های فرسوده سکونت‌گاه‌های غیررسمی و روستاهای حاشیه شهر به تساوی توجه و چارچوبی منعکس برای بازآفرینی، بهسازی و نوسازی تعریف شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی