مدیران خودروعصر اعتبار

کاهش تدریجی فایل‌های ودیعه

پس‌لرزه کاهش سود در بازار اجاره مسکن

عصر ساختمان- در پی اعلام کاهش قطعی نرخ سود سپرده های بانکی از ماه جاری، برخی فایل های رهن کامل مسکن کمیاب شده و فایل های رهن و اجاره به سود افزایش اجاره بها و کاهش ودیعه تغییر یافته اند.

پس‌لرزه کاهش سود در بازار اجاره مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، در گزارش میدانی خبرنگار مهر از سطح شهر تهران، تعدادی از آژانس های معاملات املاک در پی کاهش نرخ سود سپرده های بانکی و به درخواست مالکان، اقدام به تغییر فایل های رهن کامل و تغییر آن به سود اجاره بها کرده اند.

    اگرچه مدت کمی از آغاز این روند گذشته، با این حال واحدهای مسکونی مناطق گران قیمت که پول ودیعه مسکن یا رهن کامل آنها با مبالغ بالای 200 میلیون تومان بودند، جزء نخستین واحدهای مسکونی هستند که از سوی مالکان با تغییر وضعیت رهن به اجاره روبه رو شده اند.

    محسن فریور از مشاوران املاک منطقه عباس آباد تهران با بیان اینکه واحدهای آپارتمانی با متراژ بالا و ودیعه های سنگین طی چند روز گذشته مرتبا با تقاضای تبدیل از سوی موجران و مالکان روبه رو شده اند، به خبرنگار مهر گفت: به عنوان نمونه مالک یکی از واحدهای مسکونی 193 متر مربعی در خیابان خردمند شمالی با 8 سال ساخت و آسانسور و پارکینگ که برای ملک خود، 200 میلیون تومان رهن کامل سفارش ایجاد فایل داده بود، اولین مشتری این بنگاه معاملات ملکی بود که بعدازظهر دیروز خواستار تغییر این فایل به 100 میلیون تومان و اجاره ماهیانه 3 میلیون تومان شد.

    علیرضا گنج دست مشاور املاک منطقه میرداماد نیز درباره تبدیل رهن و اجاره گفت: از زمانی که زمزمه های کاهش سود سپرده های بانکی و مقابله با مؤسسات مالی و اعتباری به گوش می رسید، تغییر سفارش موجران برای تبدیل فایل های رهن کامل به رهن و اجاره به اخذ اجاره های سنگین آغاز شده بود اما از روز سه شنبه که این اتفاق قطعی شده، بسیاری از موجرانی که فایل های رهن کامل سفارش داده بودند، در پی تغییر آن هستند. حتی در یک مورد مستأجر به صورت شفاهی با موجر به توافق رسیده بود، اما قبل از عقد قرارداد، موجر شرایط اجاره ملک خود را تغییر داد که مستأجر از پس هزینه های اجاره آن برنمی آمد. این آپارتمان 175 متر مربعی در میانه خیابان ظفر و با 5 سال ساخت قرار دارد که مالک، سفارشِ فایل کردن این مورد به صورت رهن کامل به مبلغ 350 میلیون تومان را ارائه داده بود؛ اما در حال حاضر این ملک به مبلغ 150 میلیون تومان ودیعه و ماهیانه 6 میلیون تومان اجاره بها فایل شده است که به علت گران بودن این مبلغ، چندان با اقبال مشتری مواجه نیست.

    مهرداد میری از مشاوران املاک میدان فردوسی تهران نیز با بیان اینکه به دلیل نزدیک بودن این بنگاه معاملات ملکی به بازار صرافان، بسیاری از موجران گفته اند قصد دارند تا بخشی از مبالغ دریافتی از مستأجران بابت پول ودیعه مسکن را به بازار ارز منتقل کنند چراکه بانک ها دیگر سودهای بالا به سپرده ها نمی دهند.

    یافته های میدانی خبرنگار مهر نشان می دهد این تبدیل ودیعه به اجاره بها هنوز برای املاک ارزان تر رونق چندانی ندارد؛ چراکه بسیاری از موجران و مالکان واحدهای کوچک از بیم ناتوانی مستأجران در پرداخت اجاره بها، مجبورند ودیعه مسکن از آنها اخذ کنند؛ به خصوص که طرفداران واحدهای مسکونی ارزان تر اکثرا از اقشار متوسط یا کمتر هستند که توانایی پرداخت مبالغ بالا به عنوان اجاره بها را ندارند.

    ارسلان دوست محمدی مدیر مشاور املاک خیابان آذربایجان (جنوب غرب پایتخت) در خصوص تغییر اجاره بها در این منطقه گفت: اگرچه بسیاری از مالکان واحدهای مسکونی این منطقه به افزایش اجاره بها مایل هستند،  اما از آنجایی که خود آنها به این مبالغ نیازمندند و با اجاره بهای اخذ شده از مستأجر، زندگی می گذرانند، نمی توانند مدت طولانی برای یافتن مستأجر منتظر بمانند؛ به همین دلیل بعد از مدتی که واحد مسکونی آنها خالی ماند، مجددا مبلغ پیشنهادی خود را کاهش داده و فایل جدیدی برای آن سفارش می دهند. به خصوص که اکثر متقاضیان سکونت در این محله، زوج های جوانی هستند که پول پیش خوبی برای شروع زندگی تهیه کرده اند اما درآمد مکفی برای پرداخت اجاره بها در مبالغ بیش از 1 میلیون تومان را ندارند.

    یکی از مشاوران املاک منطقه استاد نجات اللهی با بیان اینکه به نظر می رسد تغییر فایل های رهن کامل به رهن و اجاره، می تواند سرآغاز افزایش اجاره بها باشد،  گفت: نا به سامانی این بازار در حدی است که حتی برخی از موجران قانون نانوشته تبدیل یک میلیون تومان رهن به 30 هزار تومان اجاره بها را در تبدیل رهن کامل به رهن و اجاره بها رعایت نکرده و خواهان افزایش اجاره بهای بیشتر هستند. با این حال با توجه به اینکه متقاضیان کمتری را در مناطق مرکزی تهران به دلیل اعمال طرح ترافیک و استقرار دوربین های کنترل خیابان ها شاهدیم، بنابراین چنین خواسته های غیرمنطقی مالکان واحدهای مسکونی با استقبال مشتریان روبه رو نمی شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی