مدیران خودروعصر اعتبار

خانه‌های قدیمی چشم انتظار وعده و وعیدها

اولتیماتوم رییس جمهور به آخوندی برای نوسازی بافت‌های فرسوده

عصر ساختمان- این روز‌ها بافت‌های فرسوده تبدیل به مهم‌ترین اخبار بخش مسکن شده و ساکنان این مناطق همچنان چشم انتظار برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی برای بهبود کیفیت مسکن هستند.

اولتیماتوم رییس جمهور به آخوندی برای نوسازی بافت‌های فرسوده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی برای دومین بار سکاندار وزارت راه وشهرسازی شد. وزارتخانه ای که از ادغام وزارت مسکن و راه تشکیل شده است.بسیاری از منقدان معتقد هستند در دولت یازدهم بخش مسکن مغقول مانده و آخوندی تنها به بخش راه از جمله هوایی و ریلی پرداخته است.

    رکود در بخش مسکن طی چند سال گذشته به قدری افزایش یافته که رییس جمهور در مراسم معرفی کاندیدای وزیر راه وشهرسازی اعلام کرد که در بخش مسکن هنوز با اقای آخوندی به تفاهم نرسیده ایم و در طی 4 سال آینده باید بافت فرسوده در اولویت اقدامات وزیر راه و شهرسازی قرار گیرد.

    سالانه باید 300 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده بازسازی شود که در این دولت تنها 70 هزار واحد نوسازی گردیده و بیشترین برنامه‌های دولت یازدهم در این بخش بر محله محوری بوده و سعی شده با پرداخت تسهیلات و نیز بهبود محلات این برنامه پیش رود.

    مهم‌ترین برنامه‌های حمایتی مسکن که در طول دولت یازدهم در بخش مسکن اجرایی شد، راه اندازی صندوق پس انداز مسکن یکم، افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن، تأسیس صندوق‌های زمین و ساختمان، مسکن اجتماعی و محرومان، گنجاندن موادی در قانون برنامه ششم توسعه در خصوص احیای بافت‌های فرسوده و کمک‌های دولت به این موضوع تا سقف سالانه هزار میلیارد تومان و چند برنامه دیگر بود که نه رنگ و بویی از نوسازی بافت فرسوده در آن‌ها دیده می‌شد و نه تأثیری در خروج بخش مسکن از رکود داشتند.
    عزم دولت و تیم اقتصادی باید برای بافت‌های فرسوده باشد

    صدیف بدری سخنگوی کمییسیون عمران مجلس  در گفتگو با خبرنگار مسکن، با اشاره به اینکه طبق قانون برنامه ششم توسعه، نوسازی بافت‌های فرسوده سالانه باید در محلات مختلف انجام شود و دولت موظف است طبق قانون این برنامه‌ها را انجام دهد، گفت: رییس جمهور نیز نوسازی بافت‌های فرسوده را دغدغه اصلی وزارت راه وشهرسازی اعلام کرد و طبق صحبت‌های که کمیسیون عمران با وزیر راه وشهرسازی انجام داد باید این اقدام در دولت دوازدهم هرچه سریعتر انجام شود.

    بدری افزود: عزم  تیم اقتصادی دولت باید رسیدگی به اقشار ضعیف و محروم جامعه به ویژه در بخش بافت‌های فرسوده باشد.

    وی یاد آور شد: نوسازی بافت‌های فرسوده باید اصلی‌ترین برنامه‌های وزارت راه وشهرسازی باشد.
    نوسازی بافت فرسوده نیاز به همکاری چندین وزارت خانه دارد

    هادی بهادری نایب رییس کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار مسکن، با اشاره به اینکه بافت فرسوده بسیار مسئله پیچیده و نیاز به هماهنگی چندین وزارت خانه دارد، افزود: وزارت خانه‌های نیرو، نفت، و آموزش و پروش باید در کنار وزارت راه وشهرسازی برای بهبود این مشکلات تلاش کنند.

    وی در ادامه افزود: وزیر راه وشهرسازی در گذشته معتقد بود که در بافت‌های فرسوده طرح مسکن اجتماعی را وارد می‌کنیم، ولی در عمل اتفاق خاصی نیفتاد و در صورتی که بخواهد این طرح  اجرایی شود باید تمامی بخش‌ها وارد این حوزه شوند.

    بهادری با اشاره به اینکه موضوع بافت فرسوده مسئله‌ای نیست که به راحتی از کنار آن بگذریم، افزود: متاسفانه به دلیل آنکه دسترسی به این بافت‌ها بسیار پیچیده است هنگام حوادث طبیعی امداد رسانی مشکل می‌شود بنابراین باید در اجرای ترمیم و اصلاح بافت‌ها اقدامات لازم را انجام دهیم.

    وی توضیح داد: اصلاح بافت فرسوده یک طرح کلی نیست بلکه تمامی این محلات سابقه زیست محیطی و تاریخی دارند، بنابراین نباید به راحتی از کنار آثار تاریخی گذشت و اقدامات محله محوری را در دستور کار قرار داد.
    پرداخت 80 هزار تسهیلات بافت فرسوده برای نوسازی

    عشایری عضو هیئت مدیره شرکت عمران وبهسازی شهری ایران در گفتگو با خبرنگار مسکن،   با اشاره به اینکه در 175شهر کشور اقدامات اجرایی شروع شده است، گفت: در بیش از 300 محله کار‌های عمرانی و محله محوری انجام ودر حوزه مسکونی نیز شرکت عمران وبهسازی شهری ایران نیز اقدامات گسترده‌ای انجام داده است.

    عضو هئیت مدیره شرکت عمران وبهسازی شهری ایران با بیان اینکه نزدیک به 80 هزار تسهیلات بافت فرسوده پرداخت شده در حالی که سهمیه 300 هزار تایی داشتیم گفت: این میزان تسهیلات مصوب و در حال پرداخت است، ولی به دلیل رکود موجود در این حوزه مشکلاتی نیز در این بخش ایجاد شده است.

    عشایری تصریح کرد: با وجود افزایش ساخت و ساز در این مناطق، ولی همچنان رکود اثر خود را در تمامی مناطق برجای می‌گذارد.

    بیشترین تصور مردم از نوسازی بافت فرسوده این است که یا دولت باید کل محله را یکجا خریداری کرده و بعد از یکی دو سال تعداد زیادی واحد مسکونی یک شکل و یک فرم نوساز به آنها تحویل دهد یا اینکه به آنها تسهیلات بلاعوض بدهد و خودشان خانه موجود را نوسازی کنند،در صورتی که باید این تصور از طریق آموزش و کار فرهنگی اصلاح شود.

    بهترین حالت برای نوسازی بافت فرسوده، ورود بخش خصوصی و انبوه ساز است که با سرمایه گذاری شخصی به اضافه تسهیلات بانکی ارزان قیمت به همراه آورده مردم و با استفاده از فناوری‌های نوین ساختمان در حداقل زمان به نوسازی بافت‌های فرسوده اقدام کند.

    انتهای پیام/

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو