مدیران خودروعصر اعتبار

پارکینگ‌های ۲میلیاردی در پایتخت نوبر است

عصر ساختمان- با اینکه خریدوفروش پارکینگِ واحد‌های مسکونی، غیرقانونی است اما بازار سیاهی ایجاد شده و با قیمت بین ۲۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پارکینگ‌های ۲میلیاردی در پایتخت نوبر است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از مهر، این روز‌ها بازار مسکن بسیار داغ شده و داغ‌تر از همه قیمت پارکینگ واحد‌های مسکونی است که تبدیل به معضلی برای همه شده است.
    این روز‌ها کمبود جای پارکینگ خانه‌های مسکونی به خصوص برای کلان شهر تهران تبدیل به معضل جدی شده و این خود بهانه‌ای برای سوء استفاده از پارکینگ واحد‌های مسکونی شده به طوری که مالکان قیمت آن را چندین برابر به فروش می‌رسانند.
    در واقع فروش پارکینگی که در سند واحد‌های مسکونی ثبت شده غیر قانونی بوده و تخلف است ، این در حالی است که در اکثر مناطق تهران تبدیل به قانون خاص خود شده و مالکان قیمت پارکینگ رو از 15 تا 200 میلیون تومان به فروش می‌رسانند.
    قیمت پارکینگ برابر با متراژ واحد‌های مسکونی افزایش یا کاهش می‌یابد به طوریکه قیمت پارکینگ یک واحد 50 متری 15 میلیون تومان در مناطق جنوبی تهران و در مناطق شمالی 50 میلیون تومان است.
    یکی از مشاوران املاک گفت: بسیاری از مالکان به دلیل رکود ممکن است قیمت ملک خود را پایین گذاشته باشند، اما برای آنکه ضرر نکنند، قیمت پارکینگ را بر روی ملک کشیده و آن را جداگانه حساب می‌کنند.
    وی در ادامه افزود: فروش پارکینگ یک حربه جدید است که به تازگی در میان مالکان راه افتاده و اکثر آنها از کمبود پارکینگ در خیابان‌ها و نیز رکود موجود در خرید وفروش ملک استفاده می‌کنند.
    این مشاوراملاک تصریح کرد: قیمت پارکینگ با متراژ ساختمان‌ها تغییر می‌کند و از 15 میلیون تومان شروع و تا 200 میلیون تومان نیز در برخی از مناطق تهران  به فروش می‌رسد.
    یکی دیگر از مشاوران املاک با تاکید بر اینکه این کار غیر قانونی است، گفت: طبق قانون جدید ساخت وساز تمامی واحد‌های مسکونی باید دارای یک پارکینگ باشند، بنابراین لزومی ندارد که مالکان بخواهند آن را خرید وفروش کنند.
    این مشاور املاک اظهار داشت: برخی از واحد‌های مسکونی 2 پارکینگ دارند ، بنابراین یکی از پارکینگ‌ها را به واحد دیگری فروخته که این خود بازار جدیدی را در بخش مسکن ایجاد کرده است.
    مشاور املاک دیگری از بازار اجاره پارکینگ نیز خبر داد و گفت: بسیاری از پارکینگ‌های عمومی دارای قیمت‌های بالا هستند ، بنابراین بازار جدیدی در بین پارکینگ واحد‌های مسکونی ایجاد شده به طوری که قیمت اجاره ماهانه پارکینگ واحد‌های مسکونی از ماهانه 100 هزار تومان تا 1 میلیون تومان موجود است.
    پارکینگ‌های اجاره‌ای در بازار مسکن هر منطقه و ساختمان‌هایی که تعداد واحد‌های مسکونی در آنها از تعداد پارکینگ بیشتر است از یک بازه قیمتی برخوردار بوده که کمترین و بیشترین نرخ‌های اجاره بر اساس توافق طرفین محاسبه و اعمال می‌شود.
    یکی از مشاوران املاک در خصوص تعیین قیمت پارکینگ گفت: در مهم‌ترین عامل‌هایی که در قیمت پارکینگ تاثیر می‌گذارد میتوان به دو موضوع اشاره کرد، یکی اینکه در ساختمان‌هایی که به تعداد واحدهایش پارکینگ وجود دارد قیمت پارکینگ ارزان‌تر است و پارکینگ ارزش کمتری دارد، اما در ساختمان‌هایی که تعداد پارکینگ کمتر از واحدها است، پارکینگ ارزش بیشتری پیدا می‌کند و دیگر اینکه قیمت پارکینگ در محله‌هایی که دارای کوچه و خیابان‌های کم عرض است بیشتر از محله‌هایی است که خیابان‌های عریض دارد.
    مشاور املاک دیگری در شرق تهران گفت: قیمت پارکینگ بر اساس قیمت هر منطقه تعیین می‌شود، برای مثال در یک محله ممکن است قیمت پارکینگ‌ها با هم تفاوت داشته باشند و بر اساس قیمت واحد مسکونی و موقعیت منطقه‌ای، قیمت پارکینگ این واحد‌ها نیز تعیین شود.
    برای مثال مشاور املاکی در منطقه فرمانیه عنوان کرد: مالکی در خیابان سنبل اجاره یک سال پارکینگ استیجاری خود را 12 میلیون تومان یعنی یک میلیون تومان برای اجاره هر ماه تعیین کرده است.
    یکی دیگر از مشاوران املاک گفت: ما در گذشته شاهد بوده‌ایم که فروشنده به دلیل نیاز شدید به پول، پارکینگ خود را حتی 30 یا 40 میلیون تومان زیر قیمت هم فروخته است، همچنین در محله‌ای قیمت پارکینگ بین 50 تا 100 میلیون تومان قیمت دارد. البته قیمت پارکینگ در برج‌های لاکچری بسیار بالاتر بوده و در ساختمان‌هایی که دارای چند طبقه پارکینگ هستند، قیمت پارکینگ در طبقات مختلف متفاوت است.
    مبلغی که اکثر بنگاهداران مسکن بر اساس نقل قول مالکان برای اجاره بهای ماهانه پارکینگ در نوار جنوبی تهران اعلام می‌کنند، بین 100 هزار تا 150 هزار تومان است.
    البته مشاوران املاک تاکید می‌کنند نرخ‌های اجاره پارکینگ چه به میزان اندک، یا به بالاترین پیشنهاد بر حسب توافق تعیین می‌شوند و از سوی دیگر آنها معتقدند که اجاره بهای پارکینگ همچون اجاره بهای واحد‌های مسکونی که سطح کیفیت منطقه در آن تاثیر گذار است، قیمت گذاری می‌شود، بنابراین بیشترین نرخ اجاره پارکینگ در مناطق شمال تهران اعلام می‌شود. همچنین میانگین نرخ اجاره پارکینگ در مناطق مرکزی تهران ماهانه بین 200 تا 300 هزار تومان است.
    این کارشناس املاک تصریح کرد: برخی پارکینگ‌ها با عنوان پارکینگ مزاحم یاد می‌شوند، چرا که در مقررات شهرداری، استانداردی برای مساحت پارکینگ وجود دارد، اگر این استاندارد در مورد پارکینگ آپارتمانی قابل‌اجرا نباشد و راه عبور باقی پارکینگ‌ها باز باشد، شهرداری با توافق اعضای ساختمان و دستورالعملی که در این مورد وجود دارد، پارکینگ مزاحمی در آن فضا پیش‌بینی می‌کند که برای مثال، دو ماشین بتوانند پشت سر هم پارک کنند.
    مشکل این نوع پارکینگ این است که هر زمان یکی از مالکان بخواهد، خودرو خود را حرکت دهد، مالک پارکینگ مزاحم هم باید خودرو خودش را جابه‌جا کند، از این رو قیمت این پارکینگ‌ها یک‌سوم قیمت سایر پارکینگ‌های موجود در همان ساختمان است.
    براساس این گزارش متأسفانه بازار سیاهی که در این بخش ایجاد شده مشکلات بسیاری از برای خریداران و یا مستأجران ایجاد کرده ، این درحالی است که یک اقدام کاملاً غیر قانونی در بازار مسکن ایجاد شده و از همه بدتر آنکه هیچ مسئولی برای پاسخ گویی ویا نظارت بر این اقدام وجود ندارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار