مدیران خودروعصر اعتبار

عملکرد شورای شهر تهران در حوزه مسکن

عصر ساختمان- رفت‌وآمدهای زیاد بهشت بالاخره به نتیجه رسید و شورای اسلامی شهر پنجم تهران به‌ عنوان نماینده بزرگ‌ترین گروه جمعیتی در بزرگ‌ترین شهر کشور امروز چهارشنبه اول شهریور ۹۶ رسما کار خود را آغاز کرد.

عملکرد شورای شهر تهران در حوزه مسکن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصر ساختمان، شورای شهر از 6 گروه تشکیل‌شده که از بین آن‌ها گروه عمران، حمل‌ونقل و گروه معماری و شهرسازی بیشترین توجه را در حوزه مسکن به خود اختصاص داده‌اند. اگرچه نقش سایر کمیسیون‌ها در جنبه‌های فرعی بخش مسکن هم قابل ‌بررسی است. در خصوص فعالیت‌های مسکنی شورای شهر به سراغ ایمان رفیعی کارشناس ساخت‌وساز و عضو هیئت‌مدیره مسکن مهر سمنان رفتیم که جزئیات گفتگو را می‌خوانید: 
    عضو هیئت‌مدیره مسکن مهر سمنان در خصوص وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر تهران در بخش مسکن به خبرنگار "عصر ساختمان" گفت: بررسی نقش شورای اسلامی شهر تهران در سال‌های اخیر را باید با توجه به دو عامل مدنظر قرارداد. ابتدا وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر و سپس بررسی نقش سایر سازمان‌ها و ارگان‌های دخیل در رویه تصمیم‌گیری و اجرای مصوبات شورا. 
    ارزیابی عملکرد شورا در حوزه مسکن را بیشتر در بررسی نقش و عملکرد شهرداری تهران باید جستجو کرد. در دوره 12 ساله مدیریت باقر قالیباف در شهرداری تهران شاهد تشکیل 3 دوره شورای شهر بودیم که با توجه به نقش شورا در تعیین شهردار تهران به‌نوعی شهردار را یکی از اعضای اصلی شورا می‌توان محسوب کرد. البته در قانون اساسی وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر که در آن به وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر اشاره‌شده، نقش مستقیمی برای شورا در حوزه مسکن در نظر گرفته نشده اما چون یکی ارکان اصلی صنعت ساخت‌وساز در کشور شهرداری‌ها هستند نمی‌توان منکر نقش شورای اسلامی شهر در این صنعت شد. 
    در کلان‌شهر تهران نقش و اهمیت املاک تجاری اگر هم‌تراز با بخش مسکونی نباشد کمتر از آن نخواهد بود. رشد سریع ساخت‌وساز در بخش تجاری و سر برآوردن مال‌ها از گوشه و کنار شهر و خبرهای حاشیه‌ای آن‌ها بیشترین توجه را به نحوه عملکرد شهرداری و نحوه نظارت شورای شهر به خود جلب کرده است. ساخت هتل در بستر رودخانه جاجرود، طبقه هفتم پاساژ علاءالدین، مرکز تجارت جهانی فردوسی، گودال ایران‌زمین و... خبرهای آشنایی است که در سال‌های اخیر توجه را به سمت شهرداری و شورای شهر جلب کرده است. بحث فروش تراکم و درآمد ناشی از آن نیز از دیگر موضوعات داغی است که هرساله تکرار می‌شود. 
    ایمان رفیعی تأثیر تمرکز شورای شهر تهران بر مسکن را ارزیابی کرد و اظهار داشت: شورای اسلامی شهر به جهت نقش قانون‌گذاری و نظارتی که دارد از جنبه تنظیم سیاست‌ها و نحوه نظارت‌ها در حوزه مسکن قابل‌بررسی است. کلان‌شهر تهران به دلیل تمرکز امکانات و فرصت‌ها، پتانسیل بسیار زیادی برای جذب مهاجر دارد. در سال‌های پس از انقلاب شاهد رشد سریع جمعیت پایتخت‌نشین بودیم. سیاست‌های تمرکززدایی دولت‌ها نیز نتوانست میزان علاقه افراد به نقل‌مکان به تهران را کم کند. این مهاجرت موجب گسترش عرضی تهران تا دامنه‌های البرز از شمال و رسیدن به دشت ورامین از جنوب شده است. ادامه این گسترش و فشار تقاضای مسکن موجب رشد بلندمرتبه‌سازی در تهران شده است. اجرای طرح کمربند شهری و تعریف محدوده نیز نتوانست جلوی گسترش شهر را بگیرد. درخواست روزافزون و جذابیت‌های بازار مسکن موجب افزایش فروش تراکم در محدوده شهری شده است. در سال‌های اخیر انتقادات بسیاری از شورای شهر بابت اجرای ناقص نقش نظارتی در این بخش شد است. البته عوامل زیادی در این زمینه دخیل هستند اما شورای شهر به دلیل دارا بودن ابزار قانون‌گذاری و هم ابزار نظارتی بیشتر موردتوجه قرار دارد. در حوزه مسکن شورا با تصویب قوانین تسهیل‌کننده و تشویقی می‌تواند نقش پررنگ‌تری در توسعه متوازن شهر تهران را ایفا کند. در محدوده بافت فرسوده شهر تهران که با توجه به تراکم بالای جمعیتی در صورت بروز زلزله مستعد آسیب‌پذیری بالایی است شورای شهر علی‌رغم تلاش‌هایی که شده هنوز نتوانسته در حد مطلوب انتظارات را برآورده کند. برای تسریع در احیای بافت‌های فرسوده همان‌قدر که از میان‌بر داشتن موانع فیزیکی از سر راه اجرای طرح اهمیت دارد، از میان‌بر داشتن قوانین دست‌وپا گیر و بعضاً مانع اجرای این طرح‌ها مهم است که در اینجا شورای اسلامی شهر به کمک شهرداری و سایر نهادهای مرتبط می‌توانند نقش مؤثری ایفا کنند.
    بررسی‌ها و مطالعات مجموعه‌های کارشناسی و مطالعاتی مختلف از مشکلات حاد شهر تهران نشان می‌دهد در حال حاضر زندگی شهروندان در شهر تهران گرفتار 12 مشکل حاد است. آلودگی هوا، ترافیک و تغییر کاربری‌های پرمخاطره، عدم تناسب ظرفیت حمل‌ونقل عمومی با حجم مسافرت‌های درون‌شهری به‌ویژه مترو ازجمله این مشکلات است. تورم خانه‌های خالی یکی دیگر از مشکلات شهر تهران است. در حال حاضر از حدود 4 میلیون آپارتمان مسکونی موجود در شهر تهران نزدیک به نیم میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه است. وجود بیش از 3 هزار و 700 هکتار بافت فرسوده و عدم ارائه راهکار مناسب و کارآمد برای نوسازی این محدوده از شهر یکی از حادترین مشکلات شهری به‌ویژه با جدی شدن احتمال بروز خطر زلزله است. در موارد زیادی بسیاری از تسهیلاتی که برای نوسازی بافت فرسوده در نظر گرفته‌شده است به دلایلی ازجمله نبود هماهنگی‌های لازم میان دولت و شهرداری، اختلاف بر سر یارانه نرخ سود تسهیلات و... با مشکل در پرداخت مواجه شده است. سست شدن زمین در برخی مناطق که منجر به فرو ریزش‌های متعدد به‌ویژه در سال گذشته شده است، فقر شدید مراکز تفریحی و پارک‌های مشابه چیتگر و پردیسان، شب مردگی محدوده مرکزی شهر، کسری شدید پارکینگ و بی‌نظمی شهری- اجتماعی از دیگر مشکلات و بیماری‌هایی است که نیازمند ارائه راهکارهای فوری از سوی پارلمان محلی پایتخت برای اجرای آن از سوی شهرداری است. این مأموریت‌ها به دلیل پنج وظیفه اصلی که به‌موجب قانون بر عهده شورای شهر گذاشته‌شده برای این نهاد تعریف‌شده است. 

    به‌موجب قانون پنج وظیفه اصلی شورای شهر تهران شامل وضع مقررات، نظارت قبل، حین و بعد از اجرای مأموریت‌ها، هماهنگی مدیریت محلی و ملی، رفع تبعیض و جلوگیری از نابرابری و جلب مشارکت مردم برای اداره شهر از طریق ایجاد شورایاری‌ها مهم‌ترین وظایفی است که در قانون برای شورای شهر برشمرده شده است تا این نهاد بتواند برای مهم‌ترین چالش‌های شورای شهر راهکاری جدید اتخاذ کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو