مدیران خودروعصر اعتبار

دردسری که پیمانکاران زیاده‌خواه پردیس ایجاد کردند

عصر ساختمان- ماجرای کم کاری سازندگان مسکن مهر پردیس آنقدر دردسر ایجاد کرد تا نهایتا افتتاح پروژه ای که باید در سال جاری جمع و جور شود در بعضی فازها به سال بعد موکول شده، لذا احتمال خلع ید برخی پیمانکاران وجود دارد.

دردسری که پیمانکاران زیاده‌خواه پردیس ایجاد کردند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، قرار است در هفته دولت 3800 واحد مسکن مهر پردیس افتتاح شود. با این وجود این پروژه مصائبی را از سر می گذراند. زیاده خواهی تعداد اندکی از پیمانکاران پردیس و درخواستهای غیرمنطقی آنان برای افزایش قیمت بعد از اینکه با مقاومت شرکت عمران پردیس مواجه شد پروژه ها را در بعضی زونها به حالت نیمه تعطیل کشاند تا فرصت کار در روزهای مناسب بهار و تابستان از دست برود. البته پیمانکاران با توجه به افزایش وام از 30 به 40 میلیون تومان و بنا به تعهد خود موظف به اتمام واحدهای مسکن مهر، بدون افزایش قیمت هستند.

    مشکل دیگری که در پردیس وجود دارد خرید و فروش واحدها به قصد سوداگری است. این موضوع را می توان از عدم اسکان متقاضیان واقعی در فازهای افتتاح شده به خوبی فهمید. تا جایی که سعید غفوری ـ مدیرعامل شرکت عمران پردیس ـ می گوید: هرچه در فازهای 11 و 8 که برخی واحدهای آن افتتاح شده به دنبال متقاضی واقعی می گردیم کسی پیدا نمی شود. نریمان ـ مدیرعامل شهرهای جدید ـ هم بیان می کند: معلوم است در انتخاب متقاضیان مسکن مهر دقت نشده و این واحدها برای سوددهی خریداری شده است. در پردیس و پرند بسیاری از واحدها تحویل شده ولی کسی ساکن نمی شود. هر روز از پردیس گزارش می گیرم اما حتی در فازهایی که افتتاح داشته ایم و کلید داده ایم مردم برای سکونت نمی آیند.

    طولانی شدن پروژه مسکن مهر پردیس پای برخی دلالان و بنگاههای تبلیغاتی را هم به ماجرا باز کرده است. بنا به گفته غفوری برخی با ایجاد کانال و بنگاههای تبلیغاتی به ما فشار آوردند و شماره متقاضیان را از ما خواستند. به تدریج با پیمانکاران هم ارتباط گرفتند و از آنها سوءاستفاده مالی کردند. ظاهرا نیت این افراد این است که با به دست آوردن شماره متقاضیان، واحدها را با مبالغ ناچیز از آنها خریداری کنند؛ چرا که می دانند اگر مترو پردیس راه بیفتد ارزش افزوده این شهر به شدت بالا می رود. کما این که هم اکنون به دلیل نزدیکی پردیس به تهران قیمتها در فازهای افتتاح شده تا محدوده 100 میلیون تومان افزایش یافته است.

    از سوی دیگر در فازهای 5 و 9 کارها به کندی پیش می رود. مدیرعامل شرکت عمران پردیس، یکی از جنجالی ترین فازها را فاز 5 دانست و گفت: من در این فاز افتتاح هایی کردم که شاید از نظر کمیت و کیفیت راضی نبودم. ولی صلاح دیدیم بر اساس نفع متقاضیان و صلاح مالکان، واحدها را تحویل دادیم. حدود 10 هزار واحد در اختیار شرکت توسعه شهرسازی ایرانیان است. آنجا مبالغ مالی خیلی خوبی تزریق کردیم ولی آنچنان که باید و شاید نتایج مطلوبی نگرفتیم. در هفته های اخیر حدود 650 واحد را در آنجا افتتاح کردیم اما از روند تحویل واحد در این فاز راضی نیستم.

    غفوری گفت: تعجب می کنم که چرا شرکت توسعه شهرسازی ایرانیان نتوانسته درخصوص تعداد نفرات اجرایی و پیشرفت فیزیکی کار سرعتی که مدنظر ما است داشته باشند. البته پرداختی‌ها به موقع انجام شده است. با این وضعیت بعید است تا سال 1400 هم افتتاح انجام شود بنابراین نیاز به یک اقدام بسیار جدی داریم و شاید پیمانکار دیگری را جایگزین کنیم.

    وی همچنین با اشاره به فاز 9 قدیم اظهار کرد: از ابتدای سال تا الان در این فاز شش میلیارد تومان هزینه آماده سازی کردیم ولی هنوز تکمیل نشده است. فاز 9 قدیم باید سال 1391 تحویل می شد اما دیوارها مشکل دارد. با همه این تفاصیل همه توان خود را گذاشته ایم تا پروژه را پیش ببریم. دراین فاز از لحاظ ساخت مشکلی نداریم ولی از روز اول گمانه های اکتشافی و کار مهندسی خوبی انجام نشده است. با این حال ما در قبال کسانی که آنجا واحد دارند وظیفه داریم و در حال رفع ایرادات هستیم. لذا تا یک ماه آینده با آماده سازی ایرادات دیوار، واحدهای مسکونی را هم تحویل می دهیم.

    غفوری درخصوص فاز 3 نیز با اشاره به مبالغ درخواستی که سازندگان از مردم درخواست می کنند گفت: به هیچ عنوان نباید افزایش قیمتی بر دوش متقاضیان قرار گیرد؛ زیرا ما با افزایش تسهیلات، شارژ مالی خوبی به شرکت سرمایه گذاری مسکن کردیم. آنجا حدود 700 واحد باقی مانده است ولی مسائل هر فازی در پردیس عجیب و غریب است. این 14 ماه به اندازه 14 سال بر من گذشت؛ زیرا برخی پیمانکاران متاسفانه برای مردم کیسه دوخته اند.

    یکی دیگر از مصائب پردیس، مشکلات زیرساختی و روبنایی است که شرکت عمران شهرهای جدید درخواست 1000 میلیارد تومان از بانک مسکن برای تکمیل زیرساختها داده است. از سوی دیگر کم توجهی سازمانهای متولی زیرساختها و انشعابات است و به همین دلیل، شرکت عمران مجبور شده در بعضی فازها وظیفه ایجاد آب و  برق و گاز را بر عهده بگیرد؛ در حالی که شرکت عمران صرفا باید متولی ساخت ساختمان باشد اما به گفته نظری نیا ـ عضو هیات مدیره عمران پردیس ـ متاسفانه وزارت نیرو در نصب انشعابات در فازهایی که افتتاح می کنیم خودداری می کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو