مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی عنوان کرد:

سکونت نیمی از جمعیت شهری مشهد در مناطق حاشیه‌نشین

عصر ساختمان- مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه این اداره‌کل موفق به کسب رتبه اول کشور در اهتمام ویژه برای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های مصوب هیئت دولت به استناد ارزیابی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی شد، گفت: نیمه دوم امسال پرونده مسکن مهر خراسان رضوی بسته می‌شود.

سکونت نیمی از جمعیت شهری مشهد در مناطق حاشیه‌نشین
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا اخوان عبداللهیان، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی عنوان کرد: خوشبختانه این اداره‌کل توانسته نائل به کسب رتبه اول کشور در اهتمام ویژه جهت تکمیل و بهره‌برداری پروژه‌های مصوب هیئت دولت به استناد ارزیابی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی شود.

    وی اضافه کرد: ما موفق به کسب رتبه اول کشور در اهتمام ویژه جهت تکمیل و بهره‌برداری پروژه‌های مصوب هیئت دولت به استناد ارزیابی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی شدیم.

    مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی از کاهش بدهی به پیمانکاران و مشاوران از مبلغ 200میلیارد تومان در ابتدای سال 1393 به حدود 136 میلیارد تومان ثبت شده در سامانه سبا در وضعیت کنونی، خبر داد و در خصوص اقدامات انجام شده توسط این اداره‌کل در حوزه اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: برگزاری حدود 70 جلسه، تعریف 15 پروژه راه بین شهری با اعتبار سال جاری 775 میلیارد ریال و ارزش ریالی 2310 میلیارد ریال، آغاز 30 پروژه در حاشیه شهر مشهد با اعتبار سال جاری 236 میلیارد ریال و با ارزش ریالی 317 میلیارد ریال، برنامه‌ریزی لازم جهت احداث یک میلیون مترمربع بنای مشارکتی با کاربری‌های مختلف در شهر مشهد و ... از جمله اقدامات در حوزه اقتصاد مقاومتی بوده است.

    وی درباره مورد عملکرد راه و شهرسازی خراسان رضوی در حوزه ساخت و نگهداری راه‌ها گفت: دریافت قیر تهاتری و رایگان در مجموع به میزان 212 هزار تن تا قبل از انتزاع مدیریت راهداری و 78 هزار تن از ابتدای دولت یازدهم تا کنون و کسب رتبه اول کشور در دریافت  قیر، احداث و آسفالت  730 کیلومتر از راه‌های روستایی که موجب افزایش درصد برخورداری جمعیتی روستاهای بالای 50 خانوار از راه‌های آسفالته، از 90.06 به 94.59 شده است، رکورد احداث و آسفالت راه‌های بین شهری، باند دوم و بزرگراه به میزان 542 کیلومتر، اجرای 283 کیلومتر روکش راه‌های بین شهری استان و مشارکت با سازمان‌ها و نهادهای دیگر همچون دهیاری‌ها و خیرین با استفاده از قیر رایگان از جمله اقدامات این اداره کل در حوزه ساخت و توسعه راه‌هاست.

    اخوان عبداللهیان درباره روش‌های ابتکاری اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در دستیابی به دستاوردهای بیشتر در حوزه ساخت و توسعه راه‌ها، بیان کرد: دراین راستا می‌توان به مشارکت با بخش خصوصی در پروژه محور خواف - سلامی به طول 25 کیلومتر و با ارزش ریالی بالغ بر 375 میلیارد ریال اشاره کرد.

    وی همچنین گفت: اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان رضوی موفق به کسب جایگاه‌های برتر در ارزیابی پروژه‌های عمرانی انجام شده توسط استانداری و سازمان برنامه و بودجه استان شده است.

    مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی از کسب رتبه دوم ارزیابی عملکرد شاخص‌های عمومی استان در سال گذشته توسط این اداره‌کل خبر داد و اعلام کرد: اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با استفاده از ابتکار اسناد خزانه اسلامی و دریافت مبلغ قابل توجه حدود 1227 میلیارد ریال جهت پرداخت مطالبات پیمانکاران، باعث رونق پروژه‌های عمرانی استان شده است.

    وی در معرفی مهمترین پروژه‌های راهسازی استان گفت: طرح بزرگراه بجستان- بردسکن- سبزوار- خوشاب- قوچان- دوغایی و لطف آباد یکی از این طرح ها است که احداث این بزرگراه نیاز به 20 هزار میلیارد ریال اعتبار دارد که با تخصیص اعتبار از محل منابع ملی این پروژه تکمیل و احداث می‌شود. این بزرگراه با عنوان کریدور شماره پنج راه‌های مواصلاتی کشور شناخته می‌شود که با عملیات اجرایی آن نقاطی که دارای بار ترافیکی و ترانزیتی محسوب می‌شود مرتفع و احداث شود.

    مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه عملیات تعریض و آسفالت 12 کیلومتر از طرح احداث بزرگراه سبزوار- قوچان به اتمام رسیده است، افزود:  تکمیل محور سبزوار- قوچان نیازمند 300 میلیارد ریال اعتبار است و پیمانکار این طرح نیز 30 میلیارد ریال مطالبه دارد. 

    وی با بیان اینکه طرح محور سبزوار- قوچان در سال 1386 آغاز و در سال‌های 1392 و 1393 به دلیل نبود اعتبارات متوقف بود، تصریح کرد: این محور 45 کیلومتر است که 17 کیلومتر آن در محدوده شهرستان سبزوار قرار دارد.

    اخوان عبداللهیان درمعرفی مهمترین برنامه‌های اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان رضوی درهفته دولت نیز گفت: ساختمان بخشداری جنگل در شهرستان رشتخوار با زیربنای 650 متر مربع و اعتبار 6639 میلیون ریال و ساختمان بخشداری عطاملک در شهرستان جوین با زیربنای 650 متر مربع و اعتبار 11 هزار و 511 میلیون ریال از جمله پروژه‌های آماده بهره‌برداری در هفته دولت است. همچنین کتابخانه عمومی انابد در شهرستان بردسکن با زیربنای 200 مترمربع  و اعتبار 1260میلیون ریال و مرکز بهداشتی درمانیی بینالود با زیربنای 525 متر مربع و اعتبار 4240 میلیون ریال، مرکز بهداشتی درمانی کلاته منار در شهرستان مشهد با زیربنای 525 متر مربع و اعتبار 5048 میلیون ریال و همچنین مرکز بهداشتی درمانی جوادیه در شهرستان تربت حیدریه با زیربنای 525 مترمربع و اعتبار 5244 میلیون ریال سایر پروژه ‌‌هایی هستند که در هفته دولت امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

    تکمیل تمام واحدهای مسکن مهر خراسان رضوی درنیمه دوم سال جاری

    مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در مورد اقدامات این اداره‌کل در حوزه مسکن مهر گفت: با برنامه‌ریزی انجام گرفته در شورای مسکن استان، کل پروژه‌های مسکن مهر دارای متقاضی در نیمه دوم سال 96 افتتاح می‌شود.

    اخوان عبداللهیان افزود: از مجموع تعداد واحدهای مسکن مهر خراسان رضوی که 119 هزار و 877 واحد بوده 106 هزار و 877 واحد از آنها فعال بوده و به طور متوسط 94 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

    وی بیان کرد: همچنین از مجموع تعداد واحدهای مسکن مهر خراسان رضوی 13 هزار واحد فاقد متقاضی بوده و 89 هزار و 817 واحد نیز به صورت کامل اجرا شده است.

    شناسایی سکونتگاه‌های غیررسمی در چهار شهر خراسان رضوی

    وی همچنین با بیان اینکه حدود نیمی از اهالی مشهد یعنی یک میلیون و 200 هزار نفر از جمعیت کلی دو میلیون و 766 هزار و 258 نفری این شهر درسکونتگاه‌های غیررسمی حاشیه‌های مشهد سکونت دارند، عنوان کرد: مطالعات شناسایی سکونتگاه‌های غیررسمی در مشهد، سبزوار، تربت حیدریه و نیشابور انجام شده است.

    اخوان عبداللهیان افزود: در مشهد 66 محله هدف حاشیه‌نشینی داریم که در هشت پهنه دروی، جاده قوچان، سیدی، سیس‌آباد، التیمور، شهرک شهید رجایی، خواجه ربیع و گلشهر متمرکز هستند. دراین راستا محله‌های هدف التیمور، طبرسی 56،  پنج تن، کوی 14 معصوم، محمود آباد، کوی شیخ حسن، کوی بیت المقدس،  رده،  دیش دیش،  بنی هاشم،  خطیب و فاطمیه در پهنه التیمور قرار دارند و محله‌های شهرک شهید رجایی،  کوچه حمام، ده متری،  بازه شیخ، قلعه خیابان،  امیرآباد، صدوقی، مهرآباد، محمدآباد، ابراهیم آباد، اکبرآباد سیدی، امین آباد، عباسپورو شهرک شیرین در شهرک شهید رجایی متمرکزند.

    وی با بیان اینکه روح آباد، گلشهرو صاحب الزمان محله‌های هدف حاشیه‌نشینی درگلشهر هستند، گفت: در پهنه خواجه ربیع محله‌های بهمن، مهر مادر، کوی گلشاد، کوی آزادگان، شهرک قدس، چائیش، خواجه ربیع، طالقانی، جاده سیمان و آزادی حاشیه نشین هستند و در پهنه دروی محله‌های هدف دروی، جنوب کال نخودک، قائم، کلاته ملاعلی، کوی مطهری و بلال متمرکزند. در جاده قوچان نیز محله‌های حاشیه‌نشین شهرک امام علی، شهرک شهید مطهری، شهرک امام هادی، شهرک حجت، شهرک نوید، مهدی آباد، کال زرکش، بحرآباد، قائم، کوشک مهدی و صیدآباد متمرکز هستند.

    اخوان عبداللهیان افزود: محله‌های حاشیه نشین کوی ولیعصر، سیدی، حافظ، طرق، عسگریه، قائم، بهارستان و مهدی در پهنه سیدی هستند و سیس‌آباد و دهرود درپهنه سیس‌آباد جای دارند.

    مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه از مساحت 30 هزار و 510 هکتاری مشهد، 3894 هکتار به سکونتگاه‌های غیررسمی اختصاص دارد، توضیح داد: مساحت سکونتگاه‌های غیررسمی مشهد 43.37 درصد مساحت کل شهر مشهد است و از جمعیت دو میلیون و 766 هزار و 258 نفری مشهد یک میلیون و 200 هزار نفر درمناطق حاشیه‌ای سکونت دارند.

    اخوان عبداللهیان گفت: به دنبال برگزاری جلسات ستاد استانی بازآفرینی شهری اجرای پروژه‌های مختلف بهبود حاشیه‌نشینی درمشهد و سایر شهرهای خراسان رضوی به تصویب رسیده و عملیاتی شده است. دراین راستا می‌توان به احداث مدرسه، سالن ورزشی، کتابخانه، خانه محله، پایگاه‌های سلامت اجتماعی و درمانی و بهسازی معابر اشاره کرد که با همکاری شهرداری‌های استان دردست اقدام است.

    مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: از مساحت 2676 هکتاری سبزوار، 527 هکتار یعنی 19.69 درصد به سکونتگاه‌های غیررسمی اختصاص دارد. ضمن اینکه 17.96 درصد جمعیت کلی این شهریعنی 41 هزار و 590 نفر حاشیه‌نشین‌اند.

    وی گفت: 195.5 هکتار از مساحت کلی تربت حیدریه یعنی 8.95 درصد در سکونتگاه‌های غیررسمی قرار گرفته که 5000 نفر از کل جمعیت 131 هزار و 150 نفری این شهر را دربردارد.

    اخوان عبداللهیان با بیان اینکه 500 هکتار از مساحت 3760 هکتاری نیشابور(7.45 درصد) درمحدوده سکونتگاه‌های غیررسمی جای دارد، عنوان کرد: از جمعیت 239 هزار و 185 نفری نیشابور 30 هزار نفر درمناطق حاشیه‌ای سکونت دارند که 12.54 درصد جمعیت را شامل می‌شود.

    مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی همچنین به شناسایی 2292 هکتار بافت ناکارآمد درمشهد اشاره کرد و گفت: 7.51 درصد مساحت مشهد دربافت ناکارآمد قرار دارد که 18.79 درصد جمعیت یعنی 519 هزار و 852 نفر را شامل می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو