مدیران خودروعصر اعتبار

ادامه بحران عدم حفاظت از خانه‌های تاریخی در تهران

عصر ساختمان- خانه سپهبد امیراحمدی که سال گذشته هویت آن کشف شده بود، با وجود آگاهی شهرداری، سازمان میراث و کمیته امداد از تاریخی بودن آن، تخریب شد.

ادامه بحران عدم حفاظت از خانه‌های تاریخی در تهران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، خانه سپهبد امیراحمدی که سال گذشته هویت آن کشف شده بود، با وجود آگاهی شهرداری، سازمان میراث و کمیته امداد از تاریخی بودن آن، تخریب شد. به گزارش «ایسنا» بهمن سال گذشته خبر رسید خانه‌ هفت هزار متری «سپهبد امیراحمدی» در میدان حسن‌آباد قرار دارد؛ خانه‌ای تاریخی که تا آن زمان هیچ خبری از آن منتشر نشده بود. مالک بنا کمیته‌ امداد امام (ره) عنوان و پس از گذشت یک ماه اعلام شد این خانه در لیست مزایده املاک کمیته امداد قرار گرفته است؛ امری که به هشدار فعالان میراث فرهنگی انجامید. در نهایت به گزارش «ایرنا» سال گذشته کمیته امداد امام خمینی(ره) با انتشار آگهی عمومی، این خانه تاریخی را با رقم 24 میلیارد تومان از طریق مزایده فروخت. در آن زمان مسوولان اداره میراث فرهنگی استان تهران و شهرداری منطقه بر اهمیت بنا تاکید و خاطرنشان کردند که هرگونه اقدامی در این خانه، منوط به صدور اجازه از میراث فرهنگی است. با این‌همه، این خانه که واجد ارزشهای میراث فرهنگی است، تخریب شده است.

     

    حالا معاون شهرسازی و معماری شهردار منطقه 11 تهران در این باره به «ایرنا» گفت: «هر گونه تخریب بنا بدون اخذ مجوز از شهرداری تخلف است و برهمین اساس این تخریب نیز بر خلاف ضوابط بوده و تخلف محسوب می‌شود.» محمد شهرآبادی افزود: «با توجه به اینکه اماکن میراثی و واجد ارزش برای مدیریت شهری اهمیت ویژه‌ای دارند شهرداری منطقه به محض اطلاع از فعالیت‌های عمرانی در خانه امیراحمدی مراتب را برای پیگیری به دستگاه قضایی اعلام کرده است.» وی اظهار کرد: «شهرداری منطقه 11 ضمن همکاری با سازمان میراث فرهنگی استان تهران مبنی بر حفظ املاک واجد ارزش ثبت اثر ملی، پیش از صدور پروانه ساختمانی ضمن معرفی مالک به میراث، مکاتبات لازم تا تعیین تکلیف و اخذ مجوز این سازمان، از صدور پروانه تخریب و نوسازی خودداری می‌کند.» معاون شهرسازی و معماری شهردار منطقه 11 ادامه داد: «خانه سپهبد امیراحمدی به‌رغم ارزش تاریخی آن‌که مربوط به دوره قاجار است تاکنون در فهرست آثار ملی ثبت نشده است.»

    شهرآبادی با تاکید بر اینکه حفاظت از بافت و خانه‌‌های تاریخی واجد ارزش که به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیده باشند، از اولویت‌های مدیریت شهری محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: «برای خانه سپهبد امیراحمدی با پرونده شماره 9163 به مساحت هفت هزار و 83 متر مربع واقع در خیابان حافظ نرسیده به میدان حسن‌آباد هیچ‌گونه پروانه تخریب و نوسازی برای ملک صادر نشده و چنانچه مالک قصد اخذ پروانه را داشته باشد باید بر اساس ضوابط و مقررات پس از استعلام سازمان میراث فرهنگی اقدام کند.»

    شکایت «میراث تهران» از مالکان

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز با تایید تخریب کامل خانه واجد ارزش تاریخی «سپهبد احمد امیراحمدی» در منطقه 11 پایتخت، از شکایت این اداره کل از مالکان به‌دلیل تخریب این اثر ارزشمند به دستگاه قضایی خبر داد. براساس این گزارش، خانه سپهبد امیراحمدی با قدمت دوره اواخر قاجار به مساحت 7 هزار متر مربع دارای 11 عمارت تاریخی است که در خیابان حافظ واقع شده است. سپهبد احمد امیراحمدی یکی از مهره‌های اصلی کودتای سوم اسفند، هشت بار وزیر جنگ، دو بار وزیرکشور، پنج بار فرماندار نظامی تهران، دو بار فرمانده کل ژاندارمری و نیز 16 سال عضو مجلس سنا بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار