مدیران خودروعصر اعتبار

ابهام مهم وام خرید مسکن رفع شد

عصر ساختمان- بانک مسکن با ارسال بخشنامه ای به شعب خود در سراسر کشور، ابهام مهم پرداخت تسهیلات خرید مسکن را برطرف کرد.

ابهام مهم وام خرید مسکن رفع شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، در حالی بسیاری از شعب بانک عامل بخش مسکن همزمان با الزام به تک برگی شدن اسناد مالکیت واحدهای مسکونی در زمان نقل و انتقال املاک نسبت به پذیرش اسناد دفترچه ای متقاضیان در زمان تکمیل مدارک به منظور ثبت نام و دریافت تسهیلات مسکن دچار ابهام بودند، بانک مسکن با بخشنامه ای از این موضوع رفع ابهام کرد.

    هر چند مطابق با قوانین جدید، اخیرا همه مالکان واحدهای مسکونی به خصوص در زمان نقل و انتقال املاک ملزم به تبدیل اسناد دفترچه ای به سند تک برگ شده اند، بسیاری از شعب بانک عامل بخش مسکن در مورد تشکیل پرونده برای متقاضیان دریافت تسهیلات با استفاده از سند دفترچه ای یا الزام متقاضیان به دریافت و ارائه سند تک برگی دچار ابهام بودند که بانک عامل بخش مسکن به این ابهام پاسخ داده است.

    بر اساس بخشنامه ای که با همین موضوع طی روزهای اخیر صادر شده است بانک عامل بخش مسکن اعلام کرده الزامی از بابت تبدیل اسناد دفترچه ای به سند تک برگی در زمان تشکیل پرونده برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان ندارد و حتی در زمان پرداخت تسهیلات نیز ارائه سند دفترچه ای کفایت کرده و از نظر بانک مسکن سند دفترچه ای و سند تک برگی مالکیت واحدهای مسکونی به لحاظ اعتبار برای تشخیص هویت املاک و مالکان آنها اعتباری برابر دارند.

    در واقع مطابق با این بخشنامه احراز هویت و مالکیت افراد بر روی ملکی مشخص، ملاک قرار گرفته و مالکان اسناد دفترچه ای برای دریافت تسهیلات مسکن نیازی به ارائه سند تک برگی ندارند.

    به این ترتیب، متقاضیان دریافت تسهیلات در صورتی که اسناد مالکیت دفترچه ای معتبر در اختیار داشته باشند برای دریافت تسهیلات مسکن نیازی به صرف زمان برای دریافت اسناد تک برگی ندارند.

    رییس اداره کل سازمان و روش های بانک مسکن در این باره گفت: برخی شعب در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش اسناد دفترچه ای در زمان تشکیل پرونده متقاضیان برای دریافت تسهیلات با ابهام مواجه بودند که بانک مسکن با بخشنامه ای مبنی بر کفایت اسناد دفترچه ای برای احراز هویت ملک و مالک، این ابهام را بر طرف کرده است.

    محمود یوسفی افزود: بانک مسکن هیچ گاه الزامی از بابت ارائه اسناد تک برگ در زمان تشکیل پرونده و حتی دریافت تسهیلات برای متقاضیان نداشته است و با استفاده از اسناد دفترچه ای نیز عملیات و فرآیند پرداخت تسهیلات به متقاضیان همواره انجام شده است.

    وی خاطر نشان کرد : با این حال، شعب بانک مسکن موظف به اطلاع رسانی به مشتریان و متقاضیان دریافت تسهیلات هستند مبنی بر اینکه در زمان نقل و انتقال ملک الزامات قانونی مبنی بر تبدیل اسناد دفترچه ای به اسناد تک برگی وجود دارد که هر چند بانک مسکن سند تک برگی را ملاک پرداخت تسهیلات قرار نداده است اما در زمان نقل و انتقال املاک در دفترخانه ها فرایند تبدیل سند دفترچه ای به اسناد تک برگی نیز دنبال خواهد شد.

    در بخشنامه بانک مسکن  آمده است: «با عنایت به ابهام مدیریت های مناطق در خصوص الزام مشتریان به ارائه سند تک برگی در زمان تشکیل پرونده تسهیلاتی به استحضار می‌رساند، الزام مشتری به ارائه سند مزبور از سوی شعب فاقد توجیه بوده، صرف بررسی و احراز مالکیت فروشنده و همچنین بررسی مشخصات پلاک مورد معامله کافی به مقصود می‌باشد. لیکن لازم است در راستای مشتری‌ مداری، تکریم ارباب رجوع و ارائه اطلاعات صحیح و شفاف، همکاران شعب در زمان تشکیل پرونده، موضوع صدور سند و احیاناً طولانی بودن مدت زمان فرآیند تبدیل اسناد دفترچه‌ای به تک‌برگی را به خریداران و فروشندگان اطلاع‌ رسانی نموده، مشتریان مخیر به تشکیل پرونده با ارائه سند تک‌برگی و یا سند دفترچه‌ای باشند.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو