مدیران خودروعصر اعتبار

روند افزایشی اوراق تسهیلات مسکن ادامه دارد

عصر ساختمان- اوراق تسهیلات مسکن(تسه) که از هفته گذشته به ۸۰ هزار تومان رسیده بود، امروز نیز روند افزایشی خود را ادامه داد.

روند افزایشی اوراق تسهیلات مسکن ادامه دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از مهر، اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن که از سه شنبه هفته گذشته روند گرانی را آغاز کرده بود، امروز نیز در بازار سرمایه و شعب بانک مسکن با روند افزایشی روبه رو شد.
    نوسان قیمتی این اوراق که در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه گذشته به خصوص برای تسه های 9508 (آبان ماه سال گذشته) تا 9604 (تیرماه امسال) در کانال 79 هزار تومانی (79 هزار و 100 تومان تا 79 هزار و 900 تومان) ثابت مانده بود، به یک باره در چهارشنبه گذشته وارد کانال 80 هزار تومانی شد و بیشترین افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن مربوط به تسه های 9602 (اردیبهشت امسال) و 9604 (تیرماه امسال) بود. ضمن اینکه افزایش قیمت اوراق تسهیلات اردیبشهت ماه که آخرین قیمت روز قبل از آن (سه شنبه هفته گذشته) 96 هزار تومان، ناگهان به 80 هزار تومان در پایان روز چهارشنبه گذشته (25 مرداد) رسید که این جهش قیمتی 4 هزار تومانی به شدت نوسانات بازار اوراق را تحت تأثیر قرار داد.
    با این حال روند گرانی اوراق تسهیلات مسکن امروز (شنبه 28 مرداد) نیز متوقف نشد و تسه اردیبهشت ماه 96 در 80 هزار تومان باقی ماند؛ ضمن اینکه تسه 9604 از 80 هزار و 100 تومان به 80 هزار و 200 تومان افزایش یافت و با بیشترین رقم، خرید و فروش شد.
    گفتنی است بر اساس اعلام فرابورس و بانک مسکن، هیچ یک از اوراق های گواهی حق تقدم تسهیات مسکن صادره در تاریخ های مختلف هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و با هر یک از تسه های صادره از آبان ماه 95 به بعد (9508) که زمان ابلاغ و آغاز افزایش تسهیلات مسکن به 60 هزار تومان بود، می توان تسهیلات مسکن دریافت کرد؛ تنها می بایست در زمان خرید این اوراق، متقاضی دریافت تسهیلات، مدت زمان تشکیل پرونده تا دریافت وام را که بر اساس اعلام بانک مسکن، 21 روز کاری است، زمان انقضای تاریخ اوراق را در نظر داشته باشد.
    همچنین با توجه به محدودیت فروش اوراق به مدت 4 ماه از زمان خرید، ایجاد بازار سفته بازانه برای آن مشکل است. هر چند که برخی دلالان، با استفاده از تعدد کدملی مجددا سعی به بازگشت به این بازار را دارند؛ اما کارشناسان بر این نظرند مهم ترین دلیل افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن، افزایش معاملات مسکن در نیمه نخست سال و افزایش سقف وام جعاله مسکن از 10 به 20 میلیون تومان است که درنتیجه متقاضی دریافت این وام می بایست 20 برگه بیشتر خریداری کند که این موضوع افزایش تقاضای خرید این اوراق را در برابر کمبود انتشار و عرضه آن سبب شده است.
    گفتنی است با توجه به افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن و رسیدن آن به کانال 80 هزار تومان، زوجین متقاضی دریافت تسهیلات مسکن که امکان دریافت دو فقره وام 50 میلیون تومان و یک فقره وام جعاله 20 میلیون تومانی را دارند (مجموعا 120 میلیون تومان) می بایست 240 برگه گوهی حق تقدم تسهیلات مسکن خریداری کنند که مبلغی معادل بیش از 19 میلیون و 200 هزار تومان بابت خرید اوراق پرداخت کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو