مدیران خودروعصر اعتبار

پدیده حاشیه نشینی؛ چالش دولت دوازدهم

عصر ساختمان- رشد حاشیه نشینی یا سکونت گاه‌های غیر رسمی از معضلاتی است که مهار،کنترل و مدیریت آن جز با به کار بستن تدابیر اقتصادی امکان پذیر نمی باشد.

پدیده حاشیه نشینی؛ چالش دولت دوازدهم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، پدیده حاشیه نشینی یا سکونت در مناطق غیر رسمی از جدی ترین مشکلاتی است که بصورت بالقوه مستعد ایجاد چالش هایی عدیده در بخش های اقتصادی،اجتماعی و بعضا فرهنگی کشور می باشد.

    به واقع،یکی از مولفه های اصلی و اساسی در ارتقا و بالا بردن ضریب مانایی یا همان ماندگاری جمعیت به کیفیت اقتصادی مناطق،محلات و محدوده های جغرافیایی باز می گردد که سکنه از آن برخوردار هستند.

    ندیم موحد پور،دانش آموخته رشته اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار خبرنگار راه و شهرسازی، با اشاره به نقش تعیین کننده زیرساخت های رفاهی و اقتصادی در رشد و ارتقا و تقویت رضایتمندی از محدوده و محل سکونت افراد و گروه های اجتماعی،اظهار داشت:در نقطه مقابل،هر گونه ضعف احتمالی در این مقوله مهم و حائز اهمیت می تواند این دلدادگی و تعصب به محل سکونت را خدشه دار کند و در چنین بستر و شرایطی،میل به مهاجرت و تجربه محل زندگی و سکونت جدید برای دست یافتن به امکانات و رفاه هر چه بیشتر تشدید خواهد شد.

    وی افزود:این قاعده و اصل نانوشته،ریشه بسیاری از مهاجرت هاست که به ظهور و بروز و رشد سکونت های غیر مجاز و غیر رسمی منتهی خواهد شد.

    کارشناس اقتصادی عنوان کرد:به واقع،خالی شدن روستاها،رشد و گسترش شهرها و محلات فاقد امکانات و زیر ساخت های رفاهی و اقتصادی مناسب و متعادل،نتیجه همین پدیده و عارضه جدی و ریشه ای می باشد.

    محمد پور گفت:قطعا هیچ فرد،خانواده و یا گروهی علاقه مند به ترک زادگاه خویش نمی باشد،اما در فقر اقتصادی و زیر ساختی،استیصال و ناچاری ، راهی جز مهاجرت باقی نمی گذارد،مهاجرتی که همیشه ثمر بخش نیست و بعضا باعث عمیق تر شدن و وسیع تر شدن مشکلات و چالش های فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی و حتی امنیتی می شود.

    دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد:با یک تحقیق و بررسی میدانی این واقعیت ملموس و مُبَرهَن می شود که درد و معضل بخش قابل توجهی از مهاجران و متقاضیان سکونت در شهرها و محلات جدید، مشمول عارضه بیکاری می شود و انگیزه طیف کثیری از این طیف ها و گروه ها برای مهاجرت با هدف اشتغال و بهره گیری از فرصت های شغلی افزون تر و متنوع تر انجام می پذیرد.

    وی افزود:تردیدی وجود ندارد برای مقابله با مشکلاتِ سکونت گاه های غیر رسمی و مهار و کنترل قاطع و موثر مهاجرت از روستاها باید در رفع معضل بیکاری تلاش فزاینده تری لحاظ شود و حصول توفیق در این عرصه به مثابه بازی دو سر بردی خواهد بود که علاوه بر تعدیل نارسایی های موجود در مناطق حاشیه نشین باعث متوقف شدن و کاهش چشمگیر مهاجرت از مناطق روستایی نیز خواهد شد.
    لزوم توسعه امکانات رفاهی در مناطق کم برخوردار

    فریبا بان پرور،دانش آموخته رشته اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی،با اشاره به معضلات و پیامدهای متعدد و متکثر ناشی از کمبود امکانات در شهرهای کوچک عنوان کرد:بدون تردید فرد یا گروهی که در سودای برخورداری از امکانات و معیشت هر چه مطلوب تر، زادگاه و شهر و محله خود را ترک می کند، شانس اقبال و بخت خود را در معرض آزمایش و تقدیر می سپارد و شکست در چنین مرحله ای می تواند شرایط را برای افراد و گروه های مهاجر به مراتب بغرنج تر از گذشته نماید.

    وی افزود:قطعا در چنین شرایطی،تمامی افراد و گروه ها قادر به حفظ نفس،سلامت و حرکت در مسیر شایسته و صحیح نخواهند بود و امکان بروز لغزش در چنین شرایطی،بیش از پیش تشدید خواهد شد.

    بان پرور گفت:یکی از راهکارهای جلوگیری از بروز چنین ناهنجاری ها و نارسایی هایی به رشد و توسعه شهرهای جدید و تازه شکل گرفته معطوف می شود و قطعا هر آنچه در ارتقای رفاهی،اقتصادی و زیرساختی چنین مناطقی تلاش شود شاهد بهبود وضعیت جامعه در ابعاد مختلف خواهیم بود.

    دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد:در چنین شرایطی امیدآن می رود،دولت دوازدهم،انرژی،اعتبارات و امکانات هر چه بیشتری را متوجه مناطق محروم و کم برخوردار نماید و می طلبد این اولویت در صدر برنامه ها و اهداف قوه مجریه قرار گیرد.

    وی در خاتمه یادآور شد:البته تدابیری در این ارتباط،در طول سالیان اخیر(بخصوص در حوزه افزایش اعتبارات روستاهای کم برخوردار) اجرایی و عملیاتی شده،که انتظار می رود این امر خطیر با عزم و همت مضاعف پیگیری شود و قطعا از نتایج و دستاوردهای آن،کلیت جامعه بهره مند خواهند شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار