مدیران خودروعصر اعتبار

بازار مسکن قبل از سال ۹۶ گرم نمی شود

عصر ساختمان:اگر همه چیز خوب پیش برود، فرصت سوزی نشود و از شرایط پسابرجام بهترین استفاده صورت گیرد در بهترین حالت می توان گفت از ابتدای سال ۱۳۹۶ شاهد رونق معاملات مسکن خواهیم بود و از سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ می توان تحرک در بخش ساخت و ساز را مشاهده کرد.

بازار مسکن قبل از سال ۹۶ گرم نمی شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا ، در آن شرایط شاید انتظار افزایش قیمت مسکن دور از ذهن نباشد که البته آن هم مشروط به اصل مهم عرضه و تقاضا است. پول نیوز"- یک کارشناس مسکن معتقد است، پیش بینی رونق معاملات مسکن قبل از سال 1396 و رونق ساخت و ساز قبل از سال 1397 دور از ذهن است.

    احمدرضا سرحدی اظهار کرد: این که بیان می شود مسکن وارد دوره رونق یا پیش رونق شده یا از رشد 11 درصدی معاملات صحبت می شود شاید برای دلگرمی خوب باشد اما یک واقعیت را نمی توان از نظر دور داشت و آن این که مسکن با یک بی تعادلی در عرضه و تقاضا مواجه است.

    وی افزود: طی سال های گذشته به دلیل برخوردار نبودن بخش های تولیدی و صنعتی از شرایط مناسب، رقابتی، کیفی و کمی، تمام سرمایه ها به بخش ساخت و ساز آمد که این مساله جدا از این که منجر به ایجاد پدیده های کوه خواری، جنگل خواری، کویرخواری و ... شد کشور را با تولید انبوهی از مسکن بدون متقاضی مواجه کرد.

    این کارشناس مسکن با بیان این که هم اکنون چندین برابر تقاضای موثر، عرضه مسکن داریم، گفت: در یک دهه گذشته تمام سرمایه گذاری ها به بخش مسکن آمد که پس از یک دوره رونق به دلیل اصل عرضه و تقاضا سرانجام به رکود برخورد کرد؛ چرا که متقاضی برای آنها وجود ندارد و تا زمانی که متقاضی نباشد رونقی در ساخت و ساز به وجود نمی آید.

    سرحدی تاکید کرد: اگر همه چیز خوب پیش برود، فرصت سوزی نشود و از شرایط پسابرجام بهترین استفاده صورت گیرد در بهترین حالت می توان گفت از ابتدای سال 1396 شاهد رونق معاملات مسکن خواهیم بود و از سال 1397 و 1398 می توان تحرک در بخش ساخت و ساز را مشاهده کرد. در آن شرایط شاید انتظار افزایش قیمت مسکن دور از ذهن نباشد که البته آن هم مشروط به اصل مهم عرضه و تقاضا است.

    وی، امضای برجام را اتفاق مهمی در سیاست و اقتصاد کشور دانست و گفت: مجموعه شرایط سیاسی و بین المللی نشان می دهد موانع اقتصاد ما رفع شده و باید دنبال رونق برویم. اما این رونق یک شبه پدید نمی آید و مرور زمان همه چیز را مشخص می کند. اگر بپذیریم که اصل عرضه و تقاضا بر بازار حاکم شود نمی توان از هم اکنون پیش بینی دقیقی از کاهش یا افزایش قیمت مسکن داشت.

    این کارشناس مسکن با ذکر مثالی در این خصوص خاطرنشان کرد: طی یک سال اخیر به دلیل افزایش عرضه نفت، قیمت نفت از 106 دلار در ابتدای سال 1393 به کمتر از 40 دلار در حال حاضر رسیده است؛ در حالی که کارشناسان در سال 1393 به دولت پیشنهاد می کردند بودجه سال 1394 را بر مبنای نفت بشکه ای 70 تا 80 دلار ببندد. این نشان می دهد که در اقتصاد همه چیز لزوما بر مبنای میل شما پیش نمی رود و هیچ چیز قابل پیش بینی نیست.

    سرحدی با بیان این که اگر خانه های خالی پر شوند به هر خانوار ایرانی بیش از یک واحد مسکونی می رسد افزود: هرچه کوه و فضای خالی در اطراف تهران بود تبدیل به برج شد؛ برج هایی که بیشتر آنها خالی هستند. این واحدهای مسکونی باید به مرور فروخته شوند تا طی دو سه سال آینده شاهد تعادل عرضه و تقاضا باشیم.

    وی پیش بینی رونق مسکن را بدون در نظر گرفتن شرایط معیشتی خانوارها غیرمنطقی دانست و گفت: هم اکنون در بخش مسکن عرضه وجود دارد اما تقاضا نیست. تقاضا زمانی انجام می شود که اشتغال باشد؛ حال آن که بسیاری از متقاضیان در خرج روزانه خود مانده اند. پس چطور می توانند به مشتریان موثر در بازار مسکن تبدیل شوند؟

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو