مدیران خودروعصر اعتبار

اجاره بها وقیمت خانه بازهم افزایش یافت

«پایتخت گریزی» مستاجران از تهران

عصر ساختمان- با شروع مرداد ماه که فصل جابجایی مسافران و زمان تکانه های شدید درافزایش قیمت اجاره است، شاهد گریز مستاجران از پایتخت به سمت حاشیه و شهرهای اقماری هستیم، مشکلی که کارشناسان دلیلش را زمزمه کاهش سود بانکی و رکود معاملات مسکن می دانند.

«پایتخت گریزی» مستاجران از تهران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از روزنامه قدس، با شروع مرداد ماه که فصل جابجایی مسافران و زمان تکانه های شدید درافزایش قیمت اجاره است، شاهد گریز مستاجران از پایتخت به سمت حاشیه و شهرهای اقماری هستیم، مشکلی که کارشناسان دلیلش را زمزمه کاهش سود بانکی و رکود معاملات مسکن می دانند.

    همه ساله در 45روزمنتهی به پایان شهریور بخش عمده ای از مستاجران کشور برای ثبت نام فرزندانشان مجبور به جابه جایی هستند به همین دلیل این بازه زمانی فرصتی است تا مالکان؛ سریال گرانی را در بخش مسکن کلید بزنند.

    *بررسی های آماری

    براساس گزارش دفتر برنامه ریزی واقتصاد مسکن معاونت مسکن وساختمان وزارت را وشهرسازی در تیر ماه امسال تعداد معاملات مسکن نسبت به خرداد ماه امسال 5.8 درصد و نسبت به تیر ماه سال گذشته، 2 و نیم درصد کاهش داشته است.

    نکته مهم در این تغییرات، افزایش میانگین قیمت واحد مسکونی در پایتخت به 4 میلیون و 570 هزار تومان در هر متر مربع است، بیشترین قیمت مسکن در تهران را همچنان منطقه یک پایتخت با متر مربعی 9 میلیون و 920 هزار تومان در اختیار دارد؛ اما کمترین قیمت مسکن در تهران مربوط به منطقه 18 با 2 میلیون و 260 هزار تومان در هر متر مربع است.

    همچنین مبلغ اجاره بها در تهران افزایش داشته و نرخ اجاره و رهن در پایتخت در هر متر مربع به 27 هزار و 647 تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه گذشته 6.1 درصد و نسبت به تیرماه سال قبل 19.1 درصد رشد داشته است.

    مجیدرضا محمدی کارشناس برنامه ریزی مسکن شهری دراین باره تاکید می کند: بخشی از جامعه پایتخت نشین با مشاهده افزایش بی سابقه نرخ خرید و فروش مسکن و همچنین گرانی عجیب و غریب اجاره بهای مسکن، به این نتیجه رسیده که یا به موطن خود مهاجرت کند یا به شهرهای اقماری پایتخت.

    مصطفی قلی خسروی کارشناس بازار مسکن و رئیس سابق صنف مشاوران املاک کشور در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: دولت اعلام می کنند که قرار است سود سپرده ها کاهش یابد؛ وقتی برای تک نرخی کردن سود هیاهو به راه می اندازد موجران و مالکان می گویند که دیگر گرفتن پول رهن از مستاجر صرف ندارد و به سمت دریافت اجاره به جای رهن می روند.

    *پایتخت گریزی مستاجران وخریداران مسکن

    وی با اشاره به کوچ مستاجران  و گریز از مرکز شهر به خاطر سیر صعودی قیمت ها می افزاید: با افزایش نرخ اجاره بها مستاجران از خیابان پاسداران به سمت ونک می روند و ساکنان ونک راهی میدان انقلاب شده اند و  اهالی انقلاب به شوش نقل مکان کرده اند و و به طور کلی شاهد گریز مستاجران از پایتخت به سمت حاشیه و شهرهای اقماری هستیم.

    وی با تاکید بر اینکه قانون مالک و مستاجر اشکال دارد و باید بازنگری بشود می گوید:  به جای کارشناسی شدن و ارزش گذاری فنی مسکن، مالکان به دلخواه قیمت ها را تعیین می کنند به طوری افزایش قیمت طلا و پنیر هم بهانه  ای برای افزایش اجاره توسط صاحبخانه ها شده است.

    وی با اشاره به پایان قصه خوش نشینی مستاجرها می گوید: برای ساماندهی بازار خرید و اجاره مسکن، باید تولید و ساخت و ساز را بالا ببریم تا عرضه وتقاضا با هم بخواند، الان توازن به خورده و بلبشوی قیمتی اتفاق افتاده است.

    وی معتقد است درصورت ارزش گذاری ملک براساس کارشناسی درمناطق 1 و2 و3 تهران قیمتها تا25درصد کاهش می یابد.

    وی با اشاره به 500 هزار مشاور املاک در کشور و تاثیر این افراد در متعادل سازی قیمت ها می افزاید: می توان مشاوران املاک تحصیل کرده را به قوه قضاییه  معرفی کرد تا بعد از آموزش های لازم به کمک بازار مسکن بیایند به این صورت که مشاوران املاک از این کارشناسان معتبر شناخته شده از سوی قوه قضاییه که برای مالک و مستاجر نیز قابل قبول است، برای قیمت گذاری استفاده کنند و  بر ارزش گذاری ملک به نحوه صحیح و اصولی تاثیر گذار باشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی