مدیران خودروعصر اعتبار

دبیر سندیکای لوله و پروفیل:

قیمت‌ها ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش می‌یابد

عصر ساختمان- پس از گذشت سال‌ها از وجود انحصار در بازار ورق‌های گرم فولادی، سرانجام شورای رقابت دستورالعمل تنظیم بازار این ورق‌ها را ابلاغ کرد.

قیمت‌ها ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش می‌یابد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از روزنامه جوان, پس از گذشت سال‌ها از وجود انحصار در بازار ورق‌های گرم فولادی، سرانجام شورای رقابت دستورالعمل تنظیم بازار این ورق‌ها را ابلاغ کرد. به گفته دبیر سندیکای لوله و پروفیل؛ از این پس بازار عرضه و تقاضا در بورس کالا کمی سروسامان یافته و پیش‌بینی می‌شود اگر این دستورالعمل درست اجرا شود قیمت ‌ورق‌های  فولادی در داخل‌ 20 تا 25 درصد ارزان شود.
    به گفته فعالان بازار؛ سال‌هاست که بازار ورق‌های فولادی در انحصار شرکت‌های دولتی و خصولتی است، این تولید کنندگان با توزیع قطره چکانی و کشف قیمت در بورس کالا حقوق مصرف‌کنندگان این کالا را در صنایع پایین دستی تضییع کرده بودند و سازمان حمایت نیز تاکنون هیچ اقدامی در راستای رفع مشکلات این بازار انجام نداده است. چندی قبل سندیکای لوله و پروفیل شکایت خود را به شورای رقابت بردند و رفع انحصار در عرضه ورق‌های فولادی را خواستار شدند تا اینکه شورای رقابت در دهمین جلسه بررسی پرونده شکایت سندیکا دستورالعمل جدید تنظیم بازار ورق‌های فولادی را تصویب و ابلاغ کرد.

    دبیر سندیکای لوله و پروفیل در این خصوص در گفت‌و‌گو با «جوان» می‌گوید: در بررسی‌های شورای رقابت مشخص شد که بیش از 90 درصد تولید و عرضه اینگونه ورق‌ها در انحصار کارخانه فولاد مبارکه است و حتی در کمال تعجب معلوم شد کارخانه تعرفه 20 درصدی واردات ورق‌ها را بر قیمت عرضه خود در بازار داخل اضافه می‌کند. این درحالی است که قیمت‌های جهانی بالا رفته و این 20 درصد تعرفه را ابزار گران فروشی داخلی کرده‌اند و در بورس کالا هم دقت نداشت و عرضه اندک با قیمت گران صورت می‌گرفت.
    امیر حسین کاوه می‌افزاید: تاکنون کارخانجات تولیدی قیمت جهانی را مبنا قرار نمی‌دادند و با عرضه اندک در فضایی که تقاضا بالا بوده قیمت نهایی را تعیین می‌کردند.

    این درحالی است که در داخل کشور گاز و سنگ آهن ارزان داریم و کارخانجات نیز دولتی هستند، با این حال به مصرف‌کننده داخلی اجحاف می‌کردند، ولی همزمان پرونده‌ای هم برای دامپینگ در فروش خارجی گشوده شده است. وی تصریح می‌کند: از این رو شورای رقابت قیمت جهانی را مبنای قیمت پایه ورق‌های گرم فولادی تعیین کرد و کارخانجات مکلف شدند که حداقل 25 درصد از کالای تولیدی‌شان را در بورس کالا عرضه کنند. کاوه با انتقاد از انحصار در عرضه ورق بورس کالا می‌گوید: به عنوان مثال یکی از شرکت‌های تابع فولاد مبارکه حدود 1500 تن ورق عرضه کرد، این میزان عرضه به اندازه‌ای اندک است که شبیه انداختن یک سوزن در کارخانه فولاد می‌باشد، ولی با وزن عرضه این سوزن قیمت ورق را برای کل کشور معلوم کردند.

    وی همچنین می‌افزاید: براساس مصوبه شورای رقابت؛ این کارخانجات باید یک هفته قبل از شروع هر فصل، برنامه عرضه هفتگی خود را به شورای رقابت، بورس کالای ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کرده و از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی خود به اطلاع عموم برسانند. برنامه عرضه باید به تفکیک کالا اعلام شود. واحدهای تولیدی تأثیرگذار و بورس کالای ایران مکلفند هر گونه انحراف از عرضه را حداکثر ظرف یک هفته به شورای رقابت اعلام کنند.
    دبیر سندیکا در پاسخ به اینکه ضمانت اجرایی این مصوبات چیست؛ می‌گوید: شورای رقابت زیر نظر رئیس‌جمهور و حتی فرا قوه است و هرگونه سرپیچی از این مصوبات، به معنای سرپیچی از دولت است و از سوی سازمان بازرسی قابل پیگیری است. وی با تأکید براینکه با اجرای این مصوبه بازار سرو سامان می‌یابد، می‌افزاید: پیش‌بینی می‌شود از این پس قیمت ورق‌های فولادی بین 20 تا 25 درصد ارزان شود.

    دستورالعمل تنظیم بازار ورق گرم فولادی
    رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در نامه‌ای به امیرحسین کاوه دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی، دستورالعمل تنظیم بازار ورق گرم فولادی را ابلاغ کرد. در این نامه آمده است، واحدهای تولیدی تأثیرگذار در بازار محصولات فولادی کشور، مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، نورد و لوله اهواز و فولاد گیلان می‌باشند و واحدهای تولیدی تأثیرگذار در بازار فولاد کشور جهت فروش در داخل ملزم هستند تمامی محصولات گرم فولادی خود را با رعایت مقررات مربوطه و این دستورالعمل در بورس عرضه کنند. قیمت جهانی محصولات مورد نظر بر اساس متوسط قیمت 15 FOB روز گذشته گزارش شده در منطقه سی‌ای اس و دریای سیاه مجله متال بولتن (میانگین این دو) تعیین خواهد شد. برای افزایش قیمت در بورس محدودیتی (سقف قیمتی) اعمال نمی‌شود. شرکت‌های تأثیرگذار موظفند حداقل 25 درصد از میزان عرضه هر کالا را در تالار اصلی بورس کالا عرضه کنند. چنانچه میزان عرضه محصولات گرم فولادی واحدهای تولیدی تأثیرگذار به نحوی باشد که قیمت‌های کشف شده در بورس کالا نسبت به قیمت‌های جهانی با انحراف نامتعارف مواجه شود مرکز ملی رقابت موظف است با رصد مداوم بازار میزان عرضه را برای اتخاذ تصمیم لازم به شورای رقابت گزارش کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو