مدیران خودروعصر اعتبار

کاهش معاملات مسکن علیرغم رشد فروش اوراق

عصر ساختمان- کارشناس بازار مسکن می گوید: جو روانی ناشی از احتمال رونق بازار مسکن در تابستان و افزایش ۱۰ میلیون تومانی وام جعاله مسکن دلیل افزایش تقاضا برای خرید اوراق تسهیلات مسکن است.

کاهش معاملات مسکن علیرغم رشد فروش اوراق
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از مهر، بر اساس آنچه بانک مسکن اعلام کرده، در 4 ماهه نخست سال جاری 5 میلیون برگه اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن به فروش رسید؛ این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، 4 میلیون برگه تسهیلات مسکن در بازار سرمایه به فروش رفت. این در حالی است که حجم معاملات در این دو بازه زمانی تقریبا برابر بود و افزایشی در زمینه حجم معاملات نداشتیم.

    به عبارت دیگر در 4 ماهه ابتدایی امسال، 52 هزار و 704 معامله مسکن صورت گرفت (منبع: دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی) که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (جهار ماهه نخست سال 95) تنها 6 دهم (0.6 ) درصد افزایش و نسبت به ماه گذشته (خرداد 96) نزدیک به 6 درصد کاهش یافته است؛ این اتفاق عملا به معنی رشد صفر در بازار مسکن به عنوان بازاری با حجم و گردش مالی بالا محسوب می شود. با این حال رشد خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن در این مدت نسبت به 4 ماهه ابتدایی سال گذشته، 25 درصد بود.

    توهم رونق احتمالی مسکن و وام جعاله 20میلیونی، عامل افزایش تقاضای خرید تسه

    مجیدرضا محمدی کارشناس برنامه ریزی مسکن شهری درباره علل افزایش خرید و فروش اوراق تسهیلات علی رغم عدم افزایش معاملات مسکن اظهار کرد: یکی از دلایل خرید اوراق تسهیلات از سوی مردم می تواند جو روانی حاکم بر این بازار باشد که در تابستان ها بسیاری از خانوارها تصمیم به خرید مسکن می کنند و از آنجایی که در حال حاضر تنها تسهیلات بخش مسکن که همگان می توانند به آن دسترسی داشته باشند، وام خرید از محل اوراق تسهیلات است، لذا برای آنکه با گرانی اوراق مواجه نشوند، ابتدا اقدام به خرید برگه های تسهیلات مسکن می کنند، سپس وارد فرآیند خرید مسکن می شوند. بنابراین ممکن است بخشی از خریداران اوراق تسهیلات هیچ گاه خانه ای خریداری نکنند؛ ولی چون داشتن اوراق نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود، خریداران این اوراق ضرر چندانی نمی کنند.

    وی ادامه داد: با توجه به اینکه جو روانی حاکم بر بازار مسکن در انتهای ماه دوم تابستان کمی فروکش کرده و بازار مسکن هیچ گاه رونق مورد نظر را نیافت، هم حجم خرید و فروش اوراق و هم قیمت آنها کاهش یافته است که این موضوع به سود خریداران واقعی مسکن خواهد بود.

    کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه یکی دیگر از علل افزایش قیمت اوراق مسکن، افزایش قیمت وام جعاله از 10 به 20 میلیون تومان تنها در بازه زمانی تابستان بود، گفت: از آنجایی که هنوز اعلام نشده که آیا وام جعاله بعد از تابستان نیز 20 میلیون تومانی باقی می ماند یا به قیمت قبلی آن برمی گردد، لذا کسانی که قصد واقعی خرید مسکن دارند، نگران از اینکه وام جعاله 20 میلیون تومانی را از دست ندهند، برای تشکیل پرونده تسهیلات مسکن و دریافت وام مربوطه تعجیل کرده اند که این مسأله هم در افزایش قیمت اوراق در ایتدای تابستان و هم در افزایش حجم معاملات این برگه ها در سال جاری نسبت به سال گذشته مؤثر بوده است؛ به خصوص که متقاضی دریافت وام 120 میلیون تومانی (100 میلیون تومان وام مسکن زوجین + 20 میلیون تومان وام جعاله مسکن) می بایست 240 برگه حق تقدم تسهیلات مسکن خریداری کند که این موضوع خود به افزایش تعداد برگه های مورد نظر می افزاید.

    وی با اشاره به اقدام دیرهنگام بانک مسکن در خصوص کنترل وضع پیش آمده، افزود: اگرچه بانک مسکن میزان انتشار برگه های تسهیلات مسکن را 20 درصد افزایش داد و توانست جلوی افزایش قیمت اوراق را بگیرد، اما این اقدام کمی دیرهنگام بود و کمبود برگه های تسهیلات مسکن در بازار عرضه و تقاضای این اوراق، به افزایش قیمت آنها تا 84 هزار تومان هم در ایام پیک تقاضای خرید، منجر شده بود؛ با این حال انتشار و توزیع برگه های تسه جدید توانست مجددا قیمت اوراق را به حداکثر 80 هزار تومان برای برگه های تسه 0496 (چاپ تیرماه 96) برگرداند و تسه های قدیمی تر به میانگین قیمتی 77 و 78 هزار تومان متوقف مانده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی