مدیران خودروعصر اعتبار

گرو‌کشی در مسکن‌ مهر

عصر ساختمان- ماجراهای مسکن مهر ظاهرا تمام‌شدنی نیست. ریزش ترانشه‌های واحدهای ساخته‌شده در دولت قبل، بازداشت دو دلال مسکن مهر و کارشکنی پیمانکاران مسکن مهر پردیس گوشه‌ای از خبرهای تأسف‌بار این پروژه جنجالی است.

گرو‌کشی در مسکن‌ مهر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از شرق ، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس همه این ماجراها را به تفصیل توضیح می‌دهد. نشست خبری دیروز او با کارشکنی پیمانکاران مسکن مهر پردیس آغاز شد: متأسفانه هرچند که در برخی از فازها تزریق اعتبارات خوبی صورت گرفته، اما روند پیشرفت فیزیکی و اجرای پروژه‌ها از سوی پیمانکاران کند است. برخی از پیمانکاران برای مردم کیسه دوخته‌اند. در برخی از سایت‌های مسکن مهر پردیس شاهد گروکشی پیمانکاران هستیم در صورتی که باید تمام واحدها تا پایان سال جاری به متقاضیان تحویل داده می‌شد، اما به علت کم‌کاری پیمانکاران تحویل بعضی از واحدها به بهار سال آینده موکول شده است.

    غفوری مشکل مالی در فازها را رد می‌کند و از پیمانکاران می‌گوید: در هیچ‌یک از فازها مشکل مالی برای ساخت وجود ندارد. یکی از مشکلات ما کم‌کاری پیمانکاران است. در طول ١٤ ماه گذشته توانسته‌ایم از اوراق خزانه اسلامی و یارانه نقدی استفاده کنیم، اما با وجود این تزریق منابع برخی از پیمانکاران در کار جدی نیستند.

    او به پیمانکار فاز سه اشاره می‌کند که مشغول گروکشی است: از فاز سه، هشت بلوک باقی مانده است که متأسفانه پیمانکار و سازنده این فاز برخی از واحدها را به صورت گرویی نگه داشته و نسبت به اتمام و تحویل آنها اقدام نمی‌کند. سازندگان فعال در این فاز باید تا مهرماه در سه مرحله تمام هشت بلوک را تحویل دهند. حدود 700 واحد از این پروژه باقی مانده و متأسفانه برخی از پیمانکاران برای مردم کیسه دوخته‌اند و واحدها را تحویل نمی‌دهند.

    غفوری در ادامه به تشریح آخرین وضعیت فاز هشت مسکن مهر پردیس می‌پردازد: خوشبختانه در این فاز پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها قابل قبول است و بنده از صبوری مردم و زمانبندی پیمانکاران برای تحویل پروژه تشکر می‌کنم. دو هزار واحد در ٩ منطقه از فاز هشت آماده افتتاح هستند و هر واحدی که به افتتاح می‌رسد، محله‌ها و واحدهای همسایه آنها به شبکه اصلی زیربنایی دسترسی پیدا می‌کنند، بنابراین باعث می‌شود پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها در این مناطق سرعت یابد. از 60 پروژه فاز هشت چیزی حدود پنج، الی شش پروژه آن دارای مشکلاتی از جمله معارض است. 50 درصد فاز هشت مسکن مهر پردیس تا پایان سال به سرانجام می‌رسد و مابقی آن در سال آینده به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

    فاز پنج مسکن مهر پردیس هم موضوع مهمی بود که او عدم رضایت خود از روند ساخت را اعلام می‌کند: هرچند که افتتاح‌هایی در این فاز داشتیم، اما پیمانکاران این پروژه هم به‌خوبی عمل نکرده‌ و نتیجه مطلوبی نداشته‌اند. تاکنون در ١٤ بلوک فاز پنج یا همان ٩ قدیم 650 واحد به افتتاح رسیده، اما پیشرفت فیزیکی در این پروژه کند است و اگر با همین روند پیش برود، این فاز تا سال 1400 هم به‌طورکامل به بهره‌برداری نخواهد رسید. قرارداد با پیمانکار فاز پنج مسکن مهر پردیس در دولت گذشته منعقد شده و پس از چندبار خواهش، تذکر و توصیه به پیمانکار، هنوز تغییری در روند کار و پیشرفت فیزیکی صورت نگرفته و معتقدیم که باید در قرارداد با این پیمانکار تجدیدنظر کنیم.

    در فاز ٩ قدیم هم مشکلات متعددی وجود دارد که غفوری به آنها هم اشاره می‌کند: درحالی‌که چندین واحد از این فاز را تحویل داده‌ایم، اما متأسفانه با ریزش ترانشه‌های برخی از واحدها که در دولت قبل ساخته شده‌اند مواجه شدیم که درحال‌حاضر این واحدها قابل سکونت نیستند. خوشبختانه در زمان ریزش ترانشه‌های این واحدها کسی در آنها سکونت نداشت وگرنه شاهد سوانح تلخی می‌شدیم، اما امروز نسبت به پایدارسازی ترانشه‌ها اقدام کرده‌ایم و با راهکارهای مهندسی این واحدها مقاوم شده‌اند. البته باید واحدهای فاز ٩ قدیم در سال ٩١ هم‌زمان با فاز سه تحویل می‌شدند، اما در آن زمان در دولت گذشته به دلیل اینکه مطالعات زمین‌شناسی به‌خوبی انجام نشده بود با مشکلاتی مواجه شد که درحال‌حاضر بخشی از هزینه‌ها به مقاوم‌سازی این واحدها اختصاص پیدا می‌کند. جریان فاز ١١ اما متفاوت‌تر از بقیه فازهاست. این مقام مسئول از پیشرفت فیزیکی کار اعلام رضایت می‌کند: خوشبختانه بیش از ٣٣‌ هزار واحد در این فاز در حال ساخت است و پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها هم قابل‌قبول است.

    در بخشی دیگر این نشست غفوری به مردم و مالکان مسکن مهر پردیس توصیه می‌کند که واحدهای خود را ارزان نفروشند، چراکه این واحدها ارزش افزوده قابل‌توجهی خواهند داشت و به‌زودی به راه‌های دسترسی به آزادراه متصل می‌شوند. همچنین تونل سلام با مشخصات یک تونل شهری تا چند روز آینده به افتتاح می‌رسد. مطالعات خط متروی پردیس هم انجام شده است و به‌زودی پردیس به تمام شبکه‌های حمل‌ونقلی دسترسی پیدا می‌کند و قطعا ارزش افزوده خوبی خواهد داشت.

    رسوخ دلالان به این پروژه تأیید شد

    به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس، اخیرا یک خانم و یک آقا که از محل دلالی در مسکن مهر پردیس سود‌ میلیاردی به دست آورده بودند بازداشت شده‌اند و سایر متخلفان هم در مسیر برخورد قانونی قرار دارند. به‌تازگی عده‌ای سعی داشتند با دسترسی به بانک شماره تماس مالکان مسکن مهر پردیس واحدها را از آنها ارزان‌تر از نرخ‌های واقعی خریداری کنند و با سفته‌بازی باعث گرانی در مسکن مهر پردیس شوند که توانستیم با این گروه برخورد قضائی داشته باشیم.

    غفوری یک خبر خوب هم دارد که برای متقاضیان مسکن مهر پردیس است: خبر خوب برای متقاضیان مسکن مهر پردیس این است که به نمایندگی از متقاضیان، تعهدنامه‌ای به بانک مسکن ارائه داده‌ایم که مردم بتوانند برای فروش اقساطی اقدام کنند. با ارائه این تعهد از سوی دولت به بانک دیگر نیازی به ضامن نیست و متقاضیان می‌توانند با ارائه سفته اقدام به فروش اقساطی کنند.

    او در ادامه بحث‌ گران‌شدن و افزایش قیمت مسکن مهر را مطرح می‌کند که در چند نوبت هم منجر به اعتراض متقاضیان مقابل مجلس شده بود: به‌هیچ‌وجه و در هیچ شرایطی بحث افزایش قیمت مسکن مهر پردیس مطرح نخواهد شد و قیمت‌ها قطعی شده‌اند و هر زمانی که این واحدها ساخته شوند باید با همین قیمت به متقاضیان تحویل داده شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی