مدیران خودروعصر اعتبار

چه‌جور خانه‌ای بخریم؟!

عصر ساختمان- شما برای خرید خانه چه نکاتی برایتان مهمتر است؟! اگر معیارهای مشخص و دقیقی در ذهن‌تان ندارید، بهتر است نکاتی را که در این مطلب می‌آید، مرور کنید.

چه‌جور خانه‌ای بخریم؟!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از شهروند، توجه کنید که خانه‌های مجاور اتوبان‌ها و خیابان‌های اصلی با مشکل آلودگی صوتی مواجهند، بنابراین اگر آلودگی صوتی آزارتان می‌دهد، از خرید این نوع خانه‌ها خودداری کنید. یادتان نرود وضع مشاعات یک ساختمان، نشان‌دهنده فرهنگ ساکنان آن ساختمان است، پس این موضوع را هم نادیده نگیرید.

    توجه داشته باشید که بهتر است درِ ورودی واحدها در هر طبقه، روبه‌روی هم نباشد. هر چه تعداد واحدها در هر طبقه کمتر باشد، بهتر است. در ضمن هرچه عرض ورودی ساختمان بیشتر باشد، یعنی حداقل 110 سانتیمتر، بهتر است. همچنین هرچه عرض راه پله بیشتر باشد یعنی حداقل 90 سانتیمتر، بهتر است. در ضمن هر چه عرض کوچه بیشتر باشد، بهتر است.

    شاید این موضوع را ندانید اما معماری داخلی واحد مانند نورگیری، سرویس، اتاق خواب، آشپزخانه، ‌هال، پذیرایی و ... به قدری پراهمیت است که بهتر است در این مورد با یک کارشناس مشورت کنید. بازدید از واحد را در دو زمان متفاوت از نظر نور یعنی شب و روز انجام دهید.

    فراموش نکنید غالبا هر چه طبقه واحد بالاتر باشد، بهتر است به جز آخرین طبقه. در ضمن موقعیت پارکینگ خودرو، مخصوصا برای خانم‌ها مهم است. هر چه شیب ورودی پارکینگ کمتر باشد بهتر است. همچنین وجود محل پارکینگ برای خودروی اضافه یا میهمانان، حایز اهمیت است.

    دسترسی به مایحتاج روزانه مانند نانوایی، میوه‌فروشی، سوپر مواد غذایی و... را هم بررسی کنید. بررسی مبلغ شارژ ماهانه ساختمان هم مسأله دیگری است که نباید فراموش کنید.

    وجود بالکن یکی از مواردی است که روزبه‌روز بیشتر به اهمیت آن پی خواهید برد، بنابراین در موقع خرید خانه آن را مد نظر قرار دهید. این روزها که آپارتمان‌ها کوچک و کوچکتر می‌شوند، انباری یکی از امتیازات یک خانه مسکونی است، پس به آن توجه کنید.

    یادتان نرود نمای ساختمان نخستین چیزی است که به چشم می‌آید. نمای ساختمان باید دوام و زیبایی را با هم داشته باشد، پس در زمان خرید خانه به هر دو مورد توجه کنید.

    بررسی نکات ایمنی در انشعابات و تأسیسات برق، گاز و آب ساختمان موضوع مهم دیگری است که باید در خرید خانه مد نظر قرار بدهید. در همین رابطه باید به کیفیت و فشار آب و برق توجه کنید. همچنین به کیفیت سیم‌کشی و لوله‌کشی آب و گاز توجه کنید. داشتن کنتور جدا برای آب و گاز هر واحد، مزیت بالایی محسوب می‌شود. در ضمن یادتان نرود که حجم و کیفیت آسانسور را چک کنید.

    شاید برای شما خیلی اهمیت نداشته باشد، اما شیوه‌های دفع زباله توسط شوتینگ یا سرایدار را بررسی کنید. کیفیت و چگونگی نصب در‌های ورودی، خروجی و داخلی را هم چک کنید و موضوع دیگری که نباید فراموش کنید عایق ساختمان‌ (رطوبتی، حرارتی و صوتی) است.

    کنترل کردن کیفیت سیستم سرمایش و گرمایش ساختمان و ایمنی ساختمان در مقابل آتش‌سوزی نکته دیگری است که باید به آن توجه کنید. همچنین فراموش نکنید که استحکام سازه ساختمان بسیار مهم است.

    در زمان خرید خانه، حجم تراکم و ترافیک محل نکته قابل توجه دیگر است. دسترسی به اتوبان و خیابان اصلی را مد نظر قرار دهید. در ضمن طرح ترافیک و طرح زوج و فرد را بررسی کنید.

    فراموش نکنید که برای اطمینان از امنیت محله و ساختمان، تحقیقات محلی کنید. وضع جانمایی ساختمان با نقشه گسل‌های شهر را هم بررسی کنید.

    موضوعات دیگری که اهمیت زیادی دارد، قدرالسهم زمین واحد مسکونی و سن ساختمان است.

    نکته‌ای که باید همیشه به یاد داشته باشید، این است که همسایگی با مدارس، ساختمان‌های دولتی، کلانتری‌ها، ساختمان پزشکان، مجتمع تجاری، نهادها، شرکت‌ها، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و... یک عیب مهم برای واحد مسکونی است. در ضمن خرید مسکن در برج‌ها و شهرک‌های مسکونی، معایب و محاسن خاص خود را دارد و بستگی به ذائقه و خواسته‌های خریدار دارد.

    فراموش نکنید که قیمت املاک تعاونی‌ساز بدون سند، حداقل 10 ‌درصد پایین‌تر از املاک مشابه سنددار است.

    اگر برای خرید خانه جدی هستید، توجه کنید که اوایل رونق بازار مسکن، زمان مناسبی برای خرید است. در ضمن خرید و فروش را در مشاوران املاک مطمئن انجام دهید. هزینه کمیسیون املاک را هم مطابق تعرفه رسمی پرداخت و حتما رسید دریافت کنید.

    توجه داشته باشید که مشاوران املاک، حق نگه‌داشتن مدارک شما را ندارند، اما در صورتی که مقرر شد مدارکتان نزد مشاور املاک بماند، حتما رسید دریافت کنید.

    این نکته را به خاطر داشته باشید که خواندن تمام مفاد قرارداد حق شماست. حتما از این حق استفاده کنید، به‌خصوص مواردی که در توضیحات مبایعه‌نامه، توسط مشاوران املاک اضافه می‌شود. هنگام معامله، رودربایستی را کاملا کنار بگذارید. مراحل پرداخت پول به فروشنده را شفاف‌سازی کنید. همچنین از اصالت سند و کارت شناسایی فروشنده یا وکیل او مطمئن شوید.

    یادتان نرود که نوشتن یک قرارداد بی‌عیب، مهمترین قسمت یک معامله است. در صورت لزوم از حضور یک وکیل مجرب مورد اعتماد در پای معامله استفاده کنید، زیرا اکثر پرونده‌های قضائی کشور، مِلکی است.

    نکته آخر این‌که درصورت وراثتی بودن مورد معامله، حضور تمام وراث، مطابق با گواهی انحصار وراثت یا وکالتنامه معتبر به یک نفر الزامی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی