مدیران خودروعصر اعتبار

ساماندهی نمایشگاه‌های گردشگری

عصر ساختمان- رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران از اصلاح شیوه‌نامه‌ نمایشگاهی خبر داد و گفت: با این اقدام بساط زد و بندهای نمایشگاه‌های گردشگری جمع شد.

ساماندهی نمایشگاه‌های گردشگری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، محمدحسن کرمانی با بیان این‌که شیوه‌نامه‌ی نمایشگاهی و آیین‌نامه‌ی ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر آن‌ها در کارگروه مرتبط با حضور رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سرپرست معاونت گردشگری و با نظر و رأی نمایندگان بخش خصوصی، پس از برگزاری چندین جلسه بررسی اصلاح شد، گفت: براساس شیوه‌نامه اصلاح شده‌ی نمایشگاهی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از این پس فقط برای نمایشگاه‌های داخلی گردشگری مجوز صادر می‌کند. به همین منظور شورای عالی تشکیل می‌شود که مجوزهای این بخش را صادر خواهد کرد. در این شورا 5 نماینده‌ی بخش دولتی و 6 نماینده از بخش خصوصی حضور دارند.

    وی افزود: این شورا درخواست‌ها را برای برگزاری نمایشگاه‌های داخلی براساس تقویم ابلاغی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بررسی و در صورت وجود توانایی در مجری و برگزارکننده، تایید می‌کند.

    او با اشاره به سامان‌دهی نظام نمایشگاه‌های گردشگری، گفت: با این اقدام بساط پول دادن‌ها، یارانه‌ها و کمک‌های نمایشگاهی جمع می‌شود و قرار شد این پول‌ها که قبلا برای خرید غرفه و زمین داده می‌شد، خرج تبلیغات شود.

    کرمانی با بیان این‌که برگزاری نمایشگاه‌های خارجی به دولت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ارتباطی پیدا نمی‌کند، افزود: براساس شیوه‌نامه جدید، هر کسی خواست می‌تواند در این نمایشگاه‌ها شرکت کند، چون این نمایشگاه‌ها در محیطی خارج از اختیارات این سازمان برگزار می‌شود. البته بخش دولتی یا همان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موظف شده بودجه‌ای را خرج تبلیغات محیطی و بازاریابی در خارج از کشور کند، اما دیگر قرار نیست یارانه و پولی برای خرید غرفه بدهد.

    وی اظهار کرد: شورای عالی مرتبط با نمایشگاه نیز می‌تواند بر حسب ضرورت، نمایشگاه خارجی را که متقاضی برای شرکت ندارد و یا هدف بازاریابی نیست، تعیین و تصویب کند و بودجه‌ای را به آن اختصاص دهد، زمینِ آن را آماده کند، بخش خصوصی هم شرکت کند. ما بازارهایی از این دست زیاد داریم که هدف گردشگری نیست و در نمایشگاه آن شرکت نمی‌کنیم، اما بنا به مصلحت‌هایی جزو اهداف بخش دولتی است.

    رییس هایت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی اضافه کرد:‌ از سوی دیگر بازارهای زیادی داریم که بخش خصوصی چه دولت حضور داشته باشد و چه حمایت نکند، در آن شرکت دارد، چون در هر صورت بازار هدف گردشگری‌اش است، ‌اما نیازی به مداخله‌ی بخش دولتی ندارد و اصلاح این شیوه‌نامه از این منظر مفید خواهد بود.

    او تاکید کرد:‌ در هر حال و بر اساس اصلاحیه‌ای که انجام شده، مجری نمایشگاه‌های گردشگری داخلی و یا خارجی باید بخش خصوصی باشد و برای خرید زمین و غرفه خودش باید اقدام کند، اما برای تبلیغات محیطی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موظف است که اقدام کند.

    وی همچنین گفت:‌ مطمئنم که این اصلاحیه اما و چراهای زیادی به دنبال خواهد داشت، اما باید روزی این کار را انجام می‌دادیم، به هر حال، این شرایط دوره گذاری دارد که باید آن را پشت سر بگذاریم تا اثرات مثبتش را دریافت کنیم که این شاید این مدت طولانی باشد.

    کرمانی در بخش دیگری از سخنان‌اش به اصلاح آیین‌نامه آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر آن‌ها و حذف دفاتر خدمات مسافرتی از متن آن اشاره کرد و افزود: دفاتر خدمات مسافرتی با حذف بند 16 ماده یک این آیین‌نامه از این بحث کلا خارج شدند و این آیین‌نامه دیگر مشمول حال آژانس‌ها از هر نوعی نمی‌شود، چرا که ما (دفاتر خدمات مسافرتی)، آیین‌نامه مشخص خود را که مصوب سال 84 است، داریم. بحث ما هم همیشه این بود که دفاتر خدمات مسافرتی به آیین‌نامه ایجاد و اصلاح نیازی ندارند.

    وی همچنین گفت: مجموع این مصوبه به شکلی اصلاح شده که آنچه اختیارات بخش دولتی و مشخصا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود به نام «تشکل ذی‌ربط» تغییر کرد.

    کرمانی همچنین به همراهی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اصلاح آیین‌نامه و شیوه‌نامه‌هایی که چالش‌هایی را برای بخش خصوصی درست کرده بودند اشاره کرد، افزود:‌ خانم احمدی‌پور در جلسه کارشناسی کارگروهی که برای اصلاح این آیین‌نامه و شیوه‌نامه‌ها تشکیل شده، پنج ساعت با بخش خصوصی همراه بود و بند به بند این آیین‌نامه و شیوه‌نامه را بررسی کرد تا اصلاحات نهایی انجام شود. هیچ رییسی در این سازمان این کار را نکرده بود، از نظر ما این حرکت بسیار ارزشمند است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو