مدیران خودروعصر اعتبار

ابلاغیه رهبری برای افزایش گردشگران خارجی به کجا رسید؟

عصر ساختمان- سرپرست معاونت گردشگری گفت: سیاست ابلاغیِ مقام معظم رهبری مبنی بر پنج برابر شدن شمار ایرانگردان خارجی، در قالب قانون برنامه ششم توسعه مصوب نشده، اما روحِ آن در برنامه‌های گردشگری حاکم و اجرای آن الزام‌آور است.

ابلاغیه رهبری برای افزایش گردشگران خارجی به کجا رسید؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، میرهادی قره‌سید رومیانی در این‌باره  گفت: 5 برابر شدن گردشگران خارجی به سیاست‌های ابلاغیِ مقام معظم رهبری در تدوین سند برنامه ششم توسعه مربوط می‌شود که این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق (مجلس شورای اسلامی) رأی نیاورد و در متن قانونی برنامه‌ی ششم توسعه نیز لحاظ نشد و درباره‌ی آن توصیه هم نشده است، با این وجود ما خود را به انجام این سیاست، ملزم می‌دانیم و برنامه‌هایمان با تاکید بر افزایش تعداد گردشگران خارجی تنظیم و اجرا می‌شود.

    وی اضافه کرد: این سیاست باید در قالب قانون تصویب، و در متن آن لحاظ می‌شد، با این حال روح آن ایجاب می‌کند که پیگیر باشیم تا در پایان برنامه‌ی هفتم توسعه به 20 میلیون گردشگر هدف‌گذاری شده دست یابیم و این نیازمند آن است که وارد بحث‌های جزیی نشویم و دست به دست هم دهیم تا توسعه‌ی گردشگری اتفاق افتد.

    رومیانی که در پاسخ به نقد یکی از اعضای شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبنی بر کم‌توجهی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت به سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر 5 برابر شدن گردشگران خارجی، این سخنان را مطرح کرد و گفت: متاسفانه تحت تاثیر مجمع‌الجزایری که در گردشگری شکل گرفته، به صورت جداگانه شاهد برنامه‌هایی هستیم که ضرورت دارد متمرکز و با مدیریتی منسجم اجرا شود، چرا که رویکردهای متفاوت و متنافر باعث می‌شود به نتیجه‌ی خوبی نرسیم.

    معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: دوستانی که در این حوزه اظهار نظر کرده‌اند، بهتر است مطالعات بنیادین انجام دهند، چرا که حتما با این سازمان آشنایی ندارند. ما امروز با گشودن درهای گفت‌وگو در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تعالی آن، بخش‌های خصوصی را دعوت کرده‌ایم تا با خِرد جمعی، مسیر توسعه را پیش رویم. اگر دوستان دیگری هم نظری در این خصوص دارند، حتما به ما ارائه دهند، ما بررسی می‌کنیم.

    رومیانی همچنین توصیه کرد که تک محور نباشیم و در ادامه اظهار کرد: محصول توسعه‌ی گردشگری از تمرکز فعالیت‌های بخش خصوصی حاصل می‌شود، برای همین در معاونت گردشگری به دنبال ایجاد این تمرکز هستیم.

    در تیرماه سال 94، مقام معظم رهبری در بند 50 سیاست‌های ابلاغی کلی برنامه ششم توسعه، تاکید کردند: «توسعه پایدار صنعت ایرانگردی به گونه‌ای که ایرانگردهای خارجی تا پایان برنامه ششم به حداقل پنج برابر افزایش یابد.»

    طبق آماری که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرده، در سال 95 حدود 5 میلیون گردشگر به ایران سفر کردند که طبق فرمایش مقام معظم رهبری تا 5 سال دیگر، یعنی 1400 خورشیدی، این تعداد باید به 25 میلیون نفر برسد، این درحالی است که در سند چشم‌انداز 20 ساله‌ی گردشگری، آمار گردشگران خارجی به سال 1404 خورشیدی که کشور آن زمان، درحال اجرای برنامه هفتم توسعه است، باید به 20 میلیون تن برسد. برنامه‌ای که به اعتراف رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری (در اسفند سال 94)، 80 درصد از آن عقب هستیم. برخی کارشناسان گردشگری نیز با استناد به وضعیت زیرساخت‌ها و رشد گردشگری در جریان اجرای چشم‌انداز، باور دارند؛ 5 برابر شدن گردشگران خارجی در پایان برنامه ششم، به ماموریتی غیرممکن شبیه است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو