مدیران خودروعصر اعتبار

پس از ۴ سال، رشد بخش ساختمان مثبت شد

عصر ساختمان- مرکز آمار ایران، گزارش نرخ رشد اقتصادی سال۱۳۹۵ برمبنای سال پایه۱۳۹۰ را منتشر کرد که براساس آن رشته فعالیت‌های بخش ساختمان توانسته‌اند پس از ۱۸ فصل مداوم رشد منفی، به رشد مثبت ۴درصدی دست پیدا کنند.

پس از ۴ سال، رشد بخش ساختمان مثبت شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خبرآنلاین، براساس نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، بر مبنای سال پایه 1390 نرخ رشد محصول ناخالص داخلی (به قیمت بازار) در سال1395 بالغ بر 11.1 درصد بوده است.

    نتایج مذکور حاکی از آن است که در سال گذشته، رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی 2 درصد، گروه صنعت (شامل معدن، صنعت، انرژی و ساختمان) 18.1 درصد و فعالیت‌های گروه خدمات 5.8 درصد رشد داشته است.

    مرکز آمار ایران در گزارش رشد اقتصادی سال 95 بر مبنای سال پایه 90، رشد اقتصادی را 11.1 درصد عنوان کرده که 52 درصد از آن مربوط به نفت بوده این در حالی است که بانک مرکزی رشد اقتصادی سال 95 بر مبنای سال پایه 90 را 12.5 درصد اعلام کرده که 78 درصد آن مربوط به گروه نفت بود.

    امیدعلی پارسا، رئیس مرکز آمار ایران می‌گوید: با وجود اینکه مبنای آمارگیری بانک مرکزی و مرکز آمار ایران هر دو بر پایه سال 90 انجام می‌شود؛ اما هنوز اختلاف در اعداد و ارقام ارائه شده توسط این دو نهاد وجود دارد چراکه شیوه آمارگیری دو نهاد متفاوت است.

    همچنین طبق اعلام مرکز آمار ایران رشد اقتصادی در سه ماهه پایانی سال گذشته 16.1 درصد بوده که 2.6 درصد حاصل رشد بخش نفت و 13.5 درصد آن مربوط به رشد سایر رشته فعالیت‌ها بوده است.

    از نکات قابل توجه در گزارش اخیر رشد اقتصادی مرکز آمار ایران، مثبت شدن رشد گروه ساختمان در فصل چهارم سال 95 است به گونه‌ای که فعالیت‌های بخش ساختمان پس از 18 فصل مداوم رشد منفی، عاقبت در فصل زمستان سال 95 به رشد مثبت 4 درصدی رسیده است.

    پیش از این بانک مرکزی اعلام کرده بود که روند نزولی صدور پروانه‌های ساختمانی از میانه‌های سال 95 در کل کشور متوقف شده است. بر این اساس می‌توان رشد مثبت 4 درصدی فعالیت‌های بخش ساختمان در فصل زمستان را ناشی از رشد صدور پروانه‌های ساختمانی دانست که در این صورت انتظار می رود رشد این بخش در فصل‌های آتی نیز مثبت باقی بماند.

     براساس نماگرهای اقتصادی منتشر شده از سوی بانک مرکزی، تعداد پروانه‌های ساختمانی صادرشده در شهر تهران در سه ماهه چهارم سال 95 نسبت به فصل مشابه سال قبل افزایش 40.6 درصدی را تجربه کرده و از هزار و 800 فقره در سه ماهه چهارم 94 به 2هزار 500 فقره در سه ماهه چهارم 95 رسیده است. ضمن اینکه تعداد پروانه‌های ساختمانی صادرشده در این فصل برای شهرهای بزرگ 3.3 و برای سایر مناطق شهری 24.5 درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل رشد داشته است. در مجموع رشد صدور پروانه‌های ساختمانی در کل مناطق شهری کشور به در سه ماهه پایانی سال گذشته نسبت به فصل مشابه سال قبل به 20.4 درصد رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو