مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان: فرسوده سازی در بافت های فرسوده

عصر ساختمان- قربانخانی گفت: بیش از ۲ میلیون نفر در بافت فرسوده زندگی می کنند که بدلیل رعایت نکردن مقررات ملی این بافت ها فرسوده سازی می شوند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان: فرسوده سازی در بافت های فرسوده
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از صدا و سیما؛ حسن قربانخانی  با بیان اینکه در ارتقاء کیفیت ساخت و ساز نظام مهندسی ،شهرداری ها و وزارت راه و شهرسازی درآن نقش دارند گفت: مسئول کیفیت ساختمان در کشور مشخص نیست و اگر این نهادها هماهنگی کامل ایجاد نکنند سازمان نظام مهندسی به تنهایی نمی توانند اثر گذار شود.
    وی ادامه داد: در مقررات ملی ساختمان ،ایمنی، بهداشت، صرفه جویی در مصرف انرژی و... امده است که توجه ای به ان نمی شود.
    قربانخانی ادامه داد: به طور میانگین ما 5 برابر مصرف جهانی مصرف انرژی داریم و میلیاردها دلار انرژی بی دلیل هدر می رود که اگر بخواهیم صرفه جویی در مصرف انرژی داشته باشیم موظف هستیم مقررات ملی را رعایت کنیم.
    وی تصریح کرد: کیفیت ساخت و ساز نتیجه فرایند طراحی،نظارت و اجراست که اگر فرد بی صلاحیت به ساخت و ساز ورود پیداکند باعث کاهش عمر ساختمانها می شود.
    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران بیان کرد: در بحث مصالح استاندارد و روش های اجرایی نوین، اگر فرآیندها درست اجرا شود منتج به شناسنامه فنی می شود.
    وی افزود: شخصی که در فرایند تولید است موظف به دریافت بیمه تضمین کیفیت است اما با توجه به الزام قوانین مقررات ،تضمین کیفیت در ساختمان سازی نیست .
    قربانخانی تاکید کرد: یکی از حقوق مصرف کننده این است که وقتی آپارتمانی را خریداری کرد باید از کیفیت ان مطمئن شود.
    وی تاکید کرد: بیمه تضمین کیفیت قانون است که شهرداری ها باید بعد از دریافت بیمه تضمین کیفیت، پایان کار صادر کنند متاسفانه این موارد خوب هم به دلایلی رعایت نمی شود.
    وی از دلایل استفاده نکردن از بیمه تضمین کیفیت در ساختمانها گفت: برخی ها معقتد هستند که هزینه ساخت و ساز بالا می رود و اما اگر در ساختمان ها افراد صاحب صلاحیت حضور داشته باشند و از مصالح با کیفیت استفاده کنند اینها هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است تا ثروت کشور حفظ شود.
    وی تاکید کرد: براساس آمار میانگین عمر ساختمان در کشور 30 سال است و در جهان 90 سال است ما یک سوم میانگین عمر مفید در جهان داریم . اگر یکسال به 30 سال اضافه شود 4 هزار میلیارد ثروت حفظ می شود و اگر از یک سال کیفیت کار را به نحوی ارتقاء دهیم که عمر ساختمان ها بیشتر است هزاران میلیارد تومان ثروت کشور حفظ می شود.
    وی تاکید کرد: یکی از مهمترین موضوعات که در ساختمانها وجود دارد ایمنی است، در شهر تهران هزاران هکتار بافت فرسوده داریم که قابلیت بهره برداری را از دست داده است یعنی حدود 2 میلیون نفردر کشور در بافت های فرسوده زندگی می کنند.
    وی افزود: اگر حادثه ای رخ دهد هزاران نفر در معرض خطر هستند.
    وی ادامه داد: بسیاری از ساختمان هایی که امروز می سازیم بدلیل عدم توجه به مقررات دستخوش همین موضوع شده است در استان تهران متاسفانه فرسوده سازی می کنیم.
    وی تاکید کرد: وقتی ایمنی و کیفیت را در یک ساختمان نتوانیم بیابیم به نوعی فرسوده سازی شده است و نباید اجازه دهیم مسکن های بی کیفیت تولید شود.
    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهرانی با اشاره به اینکه بسیاری از محصولاتی که پای ساختمان هستند استاندارد نیست، تاکید کرد: اگر فردی که ساختمان را می سازد بر اساس مجوزهای لازم و هویت تعریف شده اقدام به ساخت کند و درصورتی که محصول بی کیفیت به کار ببرد می توانیم سازنده را باز خواست کنیم.
    وی افزود: بیمه تضمین کیفیت از مهمترین شاخص هایی است که کشورهای پیشرفته استفاده می کنند و اگرساختمان ها ازجانب افراد صاحب صلاحیت ساخته شود با نرخ کمتری بیمه می کنند.
    وی تصریح کرد: اگر شرکت بیمه گر از کیفیت اطمینان پیدا نکند بیمه نمی کند و تولید کننده نیز برای اینکه نرخ بیمه پایین بیاید همه ضوابط را رعایت می کند.
    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران ادامه داد: نقش بیمه ها در کنترل ساخت بسیار مهم است زیرا بسیاری از ساختمان های کشور اگر عملکرد خوبی نداشته باشد باید خسارت پرداخت کند.
    وی تاکید کرد: حضور ناظر به تنهایی تضمین کننده کیفیت نمی شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی