مدیران خودروعصر اعتبار

مهم‌ترین بناهای تاریخی چهارمحال بختیاری مورد مرمت قرار گرفتند

عصر ساختمان- معاون میراث فرهنگی استان چهارمحال بختیاری از مرمت مقبره آصف شاعر نامدار استان خبر داد.

مهم‌ترین بناهای تاریخی چهارمحال بختیاری مورد مرمت قرار گرفتند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، مهم‌ترین بناهای تاریخی استان چهارمحال بختیاری مورد مرمت قرار گرفت.

    «مصطفی هادی‌پور» معاون میراث فرهنگی استان چهارمحال بختیاری از تعمیر و مرمت مقبره آصف، شاعر نامدار شهر فرخشهر در استان چهارمحال و بختیاری خبر داد.

    وی افزود: عملیات اجرایی صورت‌ گرفته در مقبره آصف در حالی از سال 87 آغاز شده که این عملیات مرمتی شامل مرمت دیوارهای اطراف بنا و پشت‌بام‌سازی (شیب‌بندی و ایزولاسیون)، ساخت درب فلزی ورودی و اجرای ازاره‌‌‌‌‌های سنگی، تهیه، ساخت و نصب پایه‌های فلزی و سازه‌ گنبد و دیوارهای حایل و محافظ می‌شود.

    به گفته وی، عملیات مرمتی مقبره آصف با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون ریال اجرا ‌شده ‌است.

    میرزامحمد معروف به کربلایی‌میرزا متخلص به آصف از شاعران و عرفای نامدار شهر فرخشهر است، این شاعر نامدار از مفاخر ارزنده و مداح اهل ‌بیت(ع) در این دیار به شمار می‌رود.
    قلعه تاریخی اسفندیارخان بختیاری هم مرمت شد

    معاون میراث ‌فرهنگی استان چهارمحال ‌‍و بختیاری همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود از تعمیر و مرمت قلعه تاریخی فرخشهر با اعتباری بالغ ‌بر یک میلیارد و 300 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی خبر داد.

    وی افزود: قلعه تاریخی فرخشهر داخل شهر واقع شده است و بنای این قلعه تاریخی مربوط به اواخر دوره قاجار و متعلق به اسفندیارخان بختیاری است که در تاریخ 11 مرداد 1384 با‌شماره 12411 در فهرست آثار ملی ایران به ‌ثبت رسید.

    آن طور که هادی‌پور افزود: عملیات اجرایی مرمت بنای قلعه فرخشهر از سال 86 تاکنون طی چند مرحله انجام شده که اهم این اقدامات مرمتی شامل پشت‌بام‌سازی از قبیل (شیب‌بندی و ایزولاسیون)، مرمت ضلع غربی بنا (حذف الحاقات نامناسب، اجرای تأسیسات الکتریکی، اجرای اندود کاه‌گل سقف و بدنه، اجرای گلویی، اجرای نمای آجری) می‌شود.
    قلعه سردار جنگ هم در فهرست مرمت‌ها قرار گرفت

    معاون میراث ‌فرهنگی چهارمحال بختیاری از تعمیر و مرمت قلعه سردار جنگ متعلق به نصیرخان بختیاری که حدود 90 سال پیش اواخر دوره قاجاریه بنا شده خبر داد.

    وی افزود: این بنای تاریخی در 25 کیلومتری جنوب ‌شرقی شهرکرد و در مرکز استان چهارمحال ‌و بختیاری و در روستای سورک از توابع بخش کیار قرار دارد.

    مصطفی هاد‌ی‌پور عملیات اجرایی این بنای تاریخی را شامل اجرای تأسیسات الکتریکی و برق، اجرای گچ‌کشی بدنه و سفیدکاری، استحکام‌بخشی، اجرای گلویی و اجرای کف‌فرش آجری دانست و گفت: معماری قلعه به شکلی ‌است که ظرافت، سادگی و بی پیرایگی به کار رفته در تزئینات قلعه چشم هر ببینده‌ای را خیره می‌کند.

    وی با بیان اینکه قلعه تاریخی سردار جنگ بختیاری با اعتباری بالغ بر 850 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی در حال تعمیر و مرمت است.

    این قلعه شامل ساختمان اصلی با دو طبقه زیرزمین و هم‌کف، ابنیه جانبی شمال و جنوب آن، ورودی هشتی‌شکل و حمام کوچک است که مصالح آن از خشت و گل و نمای آن از آجر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو