مدیران خودروعصر اعتبار

راه و شهرسازی در چه مسیری قرار خواهد گرفت;

برنامه های آخوندی برای چهار سال آینده بخش مسکن

عصر ساختمان- عباس آخوندی وزیر پیشنهادی وزارت خانه راه و شهرسازی ، متولد ۱۳۳۶ و دکترای اقتصاد سیاسی از رویال هاووی دانشگاه لندن و کارشناس ارشد مهندسی راه و شهرسازی از دانشگاه تهران برنامه های خود را جهت تصدی دوباره وزارت راه و شهرسازی ارائه نمود.

برنامه های آخوندی برای چهار سال آینده بخش مسکن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»، برنامه ای که چهارچوب کلی آن بر پایه برنامه های حوزه راه و ترابری بنا نهاده شده است.در سالهایی که مسکن بی سابقه ترین رکود خود را تجربه می نماید، در برنامه های ارائه شده کمترین سهم را دارد.
    آخوندی در برنامه ارائه شده به فرصت های حوزه شهرسازی در برنامه های آتی خود اشاره داشته است، فرصتی که در قالب بهره گیری از ظرفیت های توسعه درونی شهرها با تاکید بر توسعه شهرهای میانی از آن یاد شده است.او از چالش های پیش روی وزارتخانه خود در چهار سال آینده و در بخش مسکن نیز سخن گفته است. بی نظمی در مدیریت شهری کلان شهر ها ، بی توجهی به مقررات ملی و مقررات و ضوابط ساختمانی ، وجود آشفتگی در نظام اجرا و کنترل ساختمان، وجود 2587000 واحد مسکونی خالی ، 2100000 خانه دوم که از یک سو با تقاضا سازگار نیست و از طرفی نظام عرضه و تقاضا را مختل کرده است و اسکان بیش از یک سوم حمعیت شهری در بافت های ناکارآمد شهری به عنوان چالش های بخش مسکن مطرح شده اند.
    اما چالش مسکن مهر از تیر رس برنامه های عباس آخوندی دور نمانده است. بزرگترین چالش مسکن مهر از دید وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم وجود بیش از 253 هزار واحد نیمه تمام مسکن مهر است که وزارت او را در چهار سال پیش رو به چالش خواهد کشید.
    اما استراتژِی وزیر پیشنهادی رییس جمهور برای سال های پیش رو در حوزه مسکن در قالب چند سرفصل کلی مطرح شده است. سرفصل هایی که در کنار سرفصل های مربوط به حوزه راه و ترابری کمترین بخش برنامه های آخوندی را به خود اختصاص داده است.ایجاد انضباط شهری و استقرار نظام اجرا و کنترل ساختمان، رفع تعارض منافع در میان عناصر فعال بازار فعالیت های مهندسی ساختمان، ارتقای قابلیت زیست پذیری شهرها، تمرکز بر بر نامه ریزی جهت فراهم آوردن امکان تامین ، بهسازی و ارتقای مسکن حاشیه نشینان، ساکنین بافت های فرسوده ، خانه اولی ها و کم درآمدها ، افزایش توان خرید ، بهسازی و ارتقای مسکن متقاضیان و نیز تامین مالی سازندگان از طریق ابزار های مالی و افزایش سرمایه بانک مسکن استراتژِی کلان سکاندار احتمالی وزارت راه و شهرسازی را برای چهار سال آینده به خود اختصاص داده است.
    اما برنامه های آخوندی در دولت دوازدهم در بخش مسکن چه خواهد بود؟
    او در پاسخ به این دغدغه به بیان سرفصل های برنامه های خود پرداخته است.فراهم آوردن زمینه تولید مسکن طبق برنامه ششم ، هماهنگی و اجرای طرح مسکن اجتماعی، اجرای نسل جدید شهرهای جدید، تمرکز بر افزایش قدرت خرید خانه اولی ها و توسعه مسکن روستایی به تعداد 900 هزار واحد از طریق بنیاد مسکن از مهمترین برنامه های او برای بخش مسکن می باشد.
    اما آنچه مشخص است اینکه خروج از رکود حاکم بر بخش مسکن علاوه بر برنامه های دولت ، نیاز مند اصلاح رویکرد نظام مالی و اعتباری و کاهش سودهای بانکی و تغییر نگرش فرهنگی جامعه و سبک زندگی نسل جدید کشور می باشد.امید است برنامه هاو سیاست هایی کارآمد برای بخش مسکن در دولت تدبیر و امید باعث ایجاد رونق در بخش مسکن و صنایع متعدد وابسته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی