مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس مجلس در مراسم افتتاح ادامه خط یک‌ مترو مطرح کرد:

درصد پیشرفت در متروی تهران؟

عصر ساختمان- روز گذشته با افتتاح بخش دیگری از ادامه مسیر خط یک متروی تهران تا مقصد فرودگاه امام خمینی(ره)، میزان پیشرفت شبکه حمل‌و‌نقل ریلی تهران و حومه براساس «۱+۷» خط موجود، به کمتر از ۶۰ درصد «نقشه ۱۴۰۹» رسید.

درصد پیشرفت در متروی تهران؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از  دنیای اقتصاد، شبکه متروی مجموعه شهری تهران مطابق دو سند بالادست در حوزه حمل‌و‌نقل ریلی، باید تا سال 1409 به حداقل 430 کیلومتر انواع خطوط شامل «متروی سنگین شهری» و «متروی سریع‌السیر حدفاصل شهرهای حومه» مجهز شود تا حداقل نیمی از سفرهای درون پایتخت و منتهی به پایتخت را پوشش دهد.

     

    رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مرگ سالانه 16 هزار نفر در سفرهای جاده‌ای برون‌شهری بر اثر حوادث رانندگی گفت: با توجه به این وضعیت، سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی عقلایی است. به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی در مراسم افتتاح ادامه خط یک مترو تهران تا فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) که عصر روز گذشته برگزار شد، گفت: تصمیم شهرداری برای آبادانی شهر تصمیم درستی بود و آقای قالیباف انصافا خوب کار کردند و برای به ثمر رسیدن پروژه‌های شهرمان زحمت‌های زیادی کشیده‌اند.وی با تاکید بر اینکه نباید کارهای بزرگ انجام شده گرفتار غبارآلودگی سیاسی شود، گفت: این پروژه با مشقت‌های زیادی انجام شده است و سازه‌های معماری شکیل و زیبایی در آن به کار رفته است. مسیر مترو، مفر راحتی برای دسترسی به شهر است. اگر این پروژه به فرودگاه مهرآباد هم متصل شود بزرگی کار بیشتر می‌شود. وی از شهردار تهران و همه مدیران، تکنیسین‌ها، کارگران و مهندسان به‌ویژه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بابت اجرای این پروژه تشکر کرد و گفت: البته سایر پروژه‌های قرارگاه نیز در سراسر کشور قابل تقدیر است.رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری مصوبه مجلس در برنامه ششم توسعه، خاطرنشان کرد: مجلس حمل‌ونقل ریلی را در اولویت حمل‌ونقل قرار داده است؛ اما مشکل کجاست؟ فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا از مشکلات اوراق مشارکت در این جلسه گلایه کرد اما دولت از روی ناچاری و اضطرار به مجلس لایحه داد و مجلس نیز به‌دلیل بی‌پولی کشور، این لایحه را با تعدیل‌هایی به تصویب رساند. به گفته لاریجانی، در سال مالی جاری چاپ و انتشار 50 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در دستور کار دولت قرار گرفته است که بخش قابل توجهی از این مبلغ جزو بودجه عمرانی کشور هزینه می‌شود. نماینده مردم قم در مجلس از ماموریتش به کمیسیون‌های مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس برای بررسی راه‌های کاهش بودجه جاری از محل درآمدهای نفتی خبر داد و افزود: بیشتر حجم بودجه جاری از درآمدهای نفتی تامین می‌شود که این روندغلط است. بنده به دوستان گفته‌ام راه‌هایی را پیدا کنند تا منابع نفتی صرف بودجه جاری نشود. به نظر من باید از سرمایه‌گذاری در تولید حمایت شود تا کارها درست شود. همچنین باید از فاینانس خارجی بیشتر بهره‌مند شویم.لاریجانی منابع دولتی را برای اجرای پروژه‌های بزرگ ناکافی دانست و در عین حال با اشاره به شبهه‌افکنی برخی برای جذب منابع خارجی گفت: گاهی درباره سرمایه‌گذاری خارجی اضطراب‌هایی ایجاد می‌شود که البته باید با احتیاط عمل کرد. اما سرمایه‌گذاران خارجی دنبال امنیت سرمایه‌گذاری هستند. ما در داخل باید از شرایط ناامن منطقه استفاده کنیم تا این سرمایه‌ها جذب پروژه‌های کشور شود.رئیس مجلس شورای اسلامی حجم پروژه‌های نیمه‌کاره را بالغ‌بر 600 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: باید تدبیری اندیشیده شود تا پروژه‌های کوچک و متوسط به همین صورت به بخش خصوصی واگذار شود. هیچ منبع دولتی برای تکمیل این حجم عظیم پروژه وجود ندارد. در جلسه سران قوا این مساله را مطرح کردند. آقایان گفتند از بخش‌های نظارتی می‌ترسیم در حالی که نباید ترسید.

     

    فعالیت شبانه‌روزی خط فرودگاه امام(ره)

    محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه قرار است خطوط یک و چهار مترو دو فرودگاه مهرآباد و امام‌خمینی(ره) به صورت 24 ساعته فعالیت کنند تا این دو فرودگاه به یکدیگر متصل شوند، گفت: در حال حاضر خط یک مترو از ایستگاه دروازه دولت تا فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) در مرکز شهر به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند و در آینده دو خط مذکور به صورت 24 ساعته فعال خواهند شد. به گفته وی، با توجه به تردد بخش زیادی از مسافران فرودگاه در ساعات نیمه‌شب، شبانه‌روزی شدن برخی از خطوط مترو ضروری است.قالیباف با بیان اینکه در ابتدا قرار بود خط مترو فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) ازسوی شهرداری تهران اجرایی شود، افزود: چندی بعد دولت وقت تصمیم گرفت خودش این خط را اجرا کند. البته در قانون نوشته شده که مترو تهران و حومه مانند مترو تهران - کرج به صورت یکپارچه است؛ آن زمان دخالت‌های بی‌موردی صورت گرفت و نظرات بی‌موردی مطرح شد اما در نهایت این کار 10 سال به تعویق افتاد. سرانجام در 3-2 سال اخیر مقرر شد شهرداری تهران این خط را اجرایی کند و امروز نیز این خط از سوی شرکت مترو و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا‌(ص) ساخته شده است.شهردار تهران با اشاره به حومه‌ای بودن خط جدید مترو، تصریح کرد: هم‌اکنون این خط تا فرودگاه تکمیل شده و برای رسیدن به شهر پرند باید 19 کیلومتر ادامه پیدا کند. البته هم‌اکنون بخشی از زیرسازی‌های موردنیاز در ادامه مسیر انجام شده و امیدوارم آن بخش هم به سرعت تکمیل شود؛ چراکه مردم پرند برای رفت‌وآمد دچار مشکلات زیادی هستند.قالیباف مدعی شد امروز با افتتاح خط مترو فرودگاه امام‌خمینی(ره) و اتمام نهایی و تست خط شش، پرونده ساخت مترو در شهر تهران به پایان رسیده است. وی ادامه داد: ‌بعضا می‌گویند شهرداری تهران در این سال‌ها بزرگراه ساخت ولی مترو نساخت اما امروز می‌خواهم بگویم شهرداری و کارمندان شریف و زحمتکش آن هم مترو ساختند، هم بزرگراه ساختند، هم پل ساختند و هم پارک ساختند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار