مدیران خودروعصر اعتبار

اولویت‌های محمدعلی نجفی برای پایتخت ۱۴۰۰ اعلام شد;

۱۴ برنامه نامزد برتر شهرداری

عصر ساختمان- نامزد برتر شهرداری تهران که در مرحله نیمه‌نهایی انتخابات با کسب ۲۱ رای از سوی منتخبان شورای شهر پنجم رتبه نخست را کسب کرد با انتشار عمومی برنامه ۵۷‌صفحه‌ای خود ۱۴ محور اصلی برای اداره پایتخت و چشم‌انداز تهران ۱۴۰۰ را تشریح کرد.

۱۴ برنامه نامزد برتر شهرداری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، محمدعلی نجفی نامزد برتر مرحله نیمه‌نهایی انتخابات شهردار تهران در برنامه خود بر دو دگرگونی مثبت در مجموعه شهرداری و شهر تهران تاکید کرده و هدف اصلی از ایجاد تغییر در هر دو بخش را از یکسو تغییر نقش شهرداری از تصدی‌گری به تسهیل‌گری و از سوی دیگر ارتقای کیفیت زندگی شهروندان اعلام کرده ‌است. در این صورت، مدیریت شهری با تغییر نقش خود طی چهار سال آینده فعالیت‌های نرم‌افزاری را بر فعالیت‌های سخت‌افزاری مقدم خواهد کرد تا در چشم‌انداز سال 1400، شهرداری تهران به مجموعه‌ای عاری از فساد، شفاف، کارآ و تسهیل‌گر و محله‌محور تبدیل شود و همچنین شهر تهران شهری مشارکت‌جو، ایمن، سرسبز و در تراز جهانی شود. در عین حال در قالب 14 محور به تغییرات بنیادینی که باید در شهرداری و شهر تهران اتفاق افتد پرداخته است. در این برنامه در هر یک از 14 حوزه ابتدا به تشریح وضعیت و چالش‌های موجود اشاره شده و در ادامه راهبردها و سیاست‌های قابل استفاده برای حل این مشکلات را توضیح داده است.

    در این قالب، بازتنظیم روابط شهرداری و دولت از طریق به‌روزرسانی قوانین و مقررات و پالایش وظایف شهرداری و اصلاح قوانین مورد توجه قرار گرفته است. همچنین برای تبدیل مدیریت شهری به یک حکمروایی مدرن و کارآمد، رانت‌زدایی، ایجاد شفافیت در نظام تصمیم‌سازی و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی، افزایش سهم فعالیت‌های برون‌سپاری شده و کاهش زمینه مواجهه مستقیم شهروندان با شهرداری در اولویت قرار دارد. از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین چالش‌های شهر تهران، نبود مدیریت بهینه منابع و مصارف به دلیل سهم اندک درآمدهای ناپایدار، اجرای پروژه‌های فاقد اولویت، بدهی‌ها و مطالبات شهرداری و روابط مالی ناکارآمد دولت وشهرداری عنوان شده است. در این برنامه اصلاح سیاست‌های بودجه‌ای شهرداری، تدوین بسته‌های تشویقی و تنبیهی برای وصول عوارض پایدار، بهینه کردن نظام تشخیص و وصول درآمد، شناسایی و تدقیق نظام بازپرداخت بدهی و وصول مطالبات شهرداری از جمله راهکارهای مقابله با این چالش عنوان شده است.

    در عین حال از دیدگاه این نامزد شهرداری تهران، یکی از مهم‌ترین تغییراتی که لازم است برای تقویت سرمایه اجتماعی و مشارکت عمومی، افزایش اعتماد به مدیریت شهری و احساس امنیت در شهر رخ دهد ترجیح مصالح عمومی بر منافع شخصی، حس تعلق کارکنان به سازمان شهرداری و... است. محمدعلی نجفی در بخش دیگری از این برنامه یکی از مهم‌ترین چالش‌های وضع موجود شهر تهران را در حوزه فرهنگی و اجتماعی، نبود شادی و نشاط بین شهروندان تهرانی عنوان کرده‌ و در کنار ارائه راهکارهایی برای حل این چالش، پایش مستمر شاخص‌های روانی و توسعه سرانه فضاهای ورزشی در شهر را پیشنهاد داده است. بررسی وارائه راهکارهای جدید برای حل مشکلات محیط زیست، شهرسازی و معماری، ایمنی و تاب‌آوری و همین‌طور حمل و نقل و ترافیک دیگر موضوعاتی است که در برنامه چهار سال آتی اداره پایتخت از سوی این نامزد مورد توجه است. در حوزه‌ها، تنظیم برنامه جامع برای مقابله با آلودگی هوا، حفظ و صیانت از باغات شهر تهران، وضع عوارض بر خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی از جمله راهکارهای اولیه برای مقابله با آلودگی‌های فعلی محیط زیست است. همچنین از آنجا که یکی از مشکلات فعلی شهر تهران فرونشست زمین در مناطق مختلف است تدوین برنامه جامع مواجهه با فرونشست زمین نیز در این برنامه پیش‌بینی شده‌است. استقرار سامانه هشدار سریع زلزله و سیل، نظارت بر اجرای طرح جامع وتفصیلی، تغییر نگرش سوداگری به شهر و معماری از دیگر راهکارهای مقابله با برخی چالش‌های موجود در شهر تهران عنوان شده است. در عین حال قطع پیوند میان روند نوسازی بافت فرسوده با اثرات رکود و رونق بازار مسکن و راه‌اندازی صندوق بازآفرینی بافت‌های فرسوده نیز مهم‌ترین راهکار اشاره‌شده در حوزه نوسازی بافت فرسوده شهر تهران است. در حوزه حمل ونقل و ترافیک نیز با توجه به نبود مطلوبیت سفر با وسایل حمل‌ونقل عمومی در شرایط فعلی بر توسعه حمل ونقل ریلی و افزایش هزینه و کاهش مطلوبیت حمل ونقل شخصی تاکید شده‌است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو