مدیران خودروعصر اعتبار

آیین‌نامه جنجالی گردشگری اصلاح شد

عصر ساختمان- رییس جامعه هتلداران ایران از اصلاح «آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر آن‌ها» خبر داد و گفت:‌ صدور مجوز جدید برای «خانه مسافر»‌ها تا تعیین تکلیف درباره‌ی آن‌ها، متوقف شد.

آیین‌نامه جنجالی گردشگری اصلاح شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایسنا، آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر آن‌ها که 25 شهریورماه سال 94 پس از تصویب در هیأت دولت از سوی اسحاق جهانگیری ابلاغ شد، جایگزینی برای مصوبه‌ی سال 1368 بود که اصلاحات تازه‌ی آن، سبب اعتراض‌های پی‌در پی تشکل‌های خصوصی گردشگری شده بود، حتی برخی مواد قانونی این آیین‌نامه، جنجال‌های زیادی را بوجود آورد؛ تا آن‌جا که در واپسین روزهای ریاست پیشین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شکاف عمیقی را بین بخش خصوصی و بدنه‌ی این سازمان ایجاد کرد، برای همین در زمان «زهرا احمدی‌پور»، کارگروهی با حضور تشکل‌های خصوصی برای بازنگری این آیین‌نامه و ترمیم روابط گذشته شکل گرفت.

    جمشید حمزه‌زاده خبر داد که نتیجه‌ی آن کارگروه مشترک، سرانجام به اصلاح این آیین‌نامه منجر شد.

    او در این‌باره گفت: در نشست مشترکی که روز دوشنبه 16 مردادماه با حضور رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، میرهادی قره‌سید رومیانی، سرپرست معاونت گردشگری، دهقان، مشاور ویژه رییس سازمان و رییس جامعه هتلداران و رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران تشکیل شد، این آیین‌نامه بازنگری و اصلاحات آن لحاظ شد. پیش‌نویس آن نیز آماده شده و قرار است پس از امضای رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بلافاصله تقدیم هیأت دولت شود تا مصوب کنند.

    به گفته‌ی او، اصلاحات زیادی بویژه در عبارات صورت گرفته که از آن جمله حذف «خانه مسافر»، «هتل بیمارستان» و «دفاتر خدمات مسافرتی» از مصادیق تاسیسات گردشگری بوده است. همچنین «پانسیون»‌ها که در آخرین اصلاحات از این آییین‌نامه حذف شده بود، بار دیگر اضافه شد.

    وی افزود: طبق تعریفِ این آیین‌نامه، تاسیسات گردشگری، واحدهایی هستند که پس از دریافت مجوزهای لازم و با رعایت قوانین و مقررات مربوط، فعالیت می‌کنند که در ذیل این ماده، تاسیسات به تفکیک نام برده شده و ضوابط صدور مجوز ایجاد، اصلاح و یا تکیمل این تاسیسات، پروانه بهره‌برداری، درجه‌بندی و نظارت بر فعالیت تاسیسات گردشگری، پس از اصلاح مشخص شده است.

    حمزه‌زاده همچنین گفت: به دنبال این اقدامات و در راستای اجرای بند سه ماده 100 قانون برنامه ششم توسعه، تمام اختیارات سازمان میراث فرهنگی وگردشگری در خصوص صدور مجوز و پروانه بهره‌برداری، کارت مدیریت، کمیسیون درجه‌بندی و نرخ‌گذاری و نظارت بر هتل‌ها به جامعه هتلداران ایران واگذار شد. تفیذ اختیار به سایر تشکل‌ها نیز پس از تکمیل و بهبودی ساختار ملی آن تشکل، واگذار می‌شود.

    در متن پیش‌نویس این آیین‌نامه همچنین ماده 25 که در دو سال اخیر جنجال‌های زیادی را به پا کرده بود و به زعم تشکل‌های خصوصی گردشگری، با سلب برخی اختیارات، به آن‌ها ماهیت دولتی می‌داد، اصلاح شده است.

    در ماده 25 این آیین‌نامه مصوب سال 94 آمده؛ «سازمان دستورالعمل نحوه تشکیل و فعالیت تشکل‌های تاسیسات گردشگری و نیز صدور مجوز برای اشخاص حقوقی برای فعالیت در تاسیسات گردشگری و سایر دستورالعمل‌های مورد نیاز در اجرای این آیین‌نامه را تهیه و با تایید رییس سازمان ابلاغ می‌کند»، که در اصلاحات جدید و در ماده 24 آن، جایگزین شده است؛ «سازمان دستورالعمل نحوه فعالیت تشکل‌های تاسیسات گردشگری و سایر دستورالعمل‌های مورد نیاز در اجرای این آیین‌نامه را ظرف 3 ماه و با تایید رییس سازمان ابلاغ می‌کند. »

    رییس‌ جامعه هتلداران ایران همچنین به دستور دیگر این جلسه که نزدیک به 5 ساعت طول کشیده بود، اشاره کرد و افزود: مقرر شد؛ صدور مجوز جدید برای خانه مسافرها تا تعیین تکلیف و تصمیم‌گیری درباره‌ی آن، متوقف شود.

    خانه مسافرها که بیش از یک دهه است وارد سیستم اقامتی کشور شده در زمان اصلاح قبلی این آیین‌نامه در شمول تاسیاست گردشگری قرار گرفت و به عنوان واحد رسمی اقامتی شناخته شد که از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مجوز دریافت می‌کرد. فعالیت و گسترش شمار این خانه‌ها همواره با مخالفت هتلداران کشور روبرو بوده به حدی که برخی آن‌ها را عامل ورشکستگی هتل‌ها می‌دانستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی