مدیران خودروعصر اعتبار

افتتاح نخستین مرکز نوآوری میراث فرهنگی در شهریور

عصر ساختمان- فعالیت نخستین مرکز نوآوری میراث فرهنگی در پایان شهریور ماه در خانه تاریخی سرهنگ ایرج آغاز می‌شود.

افتتاح نخستین مرکز نوآوری میراث فرهنگی در شهریور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا قلی‌نژاد - عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری - از بازدید سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان از خانه تاریخی «سرهنگ ایرج» که در دست مرمت و بازسازی است، خبر داد.

    او با اشاره به امضای تفاهمنامه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور در زمینه‌ی راه‌اندازی مراکز نوآوری میراث فرهنگی گفت: خانه سرهنگ ایرج نخستین مرکزی است که در این پروژه راه‌اندازی می‌شود. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سال گذشته خانه سرهنگ ایرج را در تفاهنامه‌ای در اختیار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری قرار داد و پژوهشگاه نیز با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کار مطالعه و مرمت این بنای تاریخی را آغاز کرد.

    وی در توضیح مراکز نوآوری گفت: در این مراکز تلاش می‌کنیم افرادی که با تکیه بر خلاقیت و نوآوری قادر به کاربست نتایج علمی و پژوهشی در حوزه میراث فرهنگی بوده و از طریق ارائه خدمات به جامعه قادر به حضور در عرصه کسب و کار هستند را شناسایی کنیم.

    او در ادامه درباره خانه سرهنگ ایرج گفت: اقدامات اجرایی از آبان ماه سال گذشته با رویکرد مرمت و احیا در این بنای تاریخی شروع شده است.

    وی با اشاره به وجود سه حیاط در خانه سرهنگ ایرج گفت: با توجه به برنامه زمان‌بندی شده امیدواریم تا پایان شهریور ماه با پایان مرمت و احیای حیاط  نخست، فعالیت مرکز نوآوری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در این محل آغاز شده و همزمان با کار استارتاپ‌ها سایر بخش‌های بنا نیز به مرور مرمت، احیا و آماده بهره برداری شود.

    قلی‌نژاد با اشاره به این که این بنا مانند دانه‌ای ارزشمند بدون پیوند با جامعه پیرامون، محلی و بالادست خود نمی‌تواند موفق باشد، گفت: برای این که بتوانیم این محل را به مکانی موفق و مثمر ثمر تبدیل کنیم باید به محیط پیرامون آن و تاثیر دوسویه این مکان بر محیط و برعکس توجه کنیم.

    او افزود: در همین راستا پروژه‌ای در قالب بلوک شهری محدود به خیابان‌های امیرکبیر، پامنار، ناصرخسرو و 15 خرداد برنامه‌ریزی شد و با توجه به شرایط محیطی، اجتماعی، تاریخی و با در نظر گرفتن امکانات و موقعیت‌های موجود برنامه‌ریزی‌هایی در راستای پشتیبانی مناسب از مرکز انجام شد.

    وی با بیان این‌که توجه این پروژه به طرح تفصیلی و همچنین ضوابط مرمت شهری است، گفت: خوشبختانه با توجه به طرح اولیه و امکانات موجود، چشم‌انداز خوبی از این پروژه وجود دارد و امیدواریم مجموعه مراکز نوآوری میراث فرهنگی به عنوان نقطه محرک در این زمینه عمل کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو