مدیران خودروعصر اعتبار

دبیر علمی طرح جامع مسکن:

ریسک جهش قیمت مسکن بسیار پایین است

عصر ساختمان- یک پژوهشگر اقتصاد مسکن معتقد است که عدم تقابل جدی میان تحولات خانوار و صدور پروانه ساختمانی و وجود ۲.۵ میلیون مسکن خالی از سکنه نشان می‌دهد که ریسک جهش قیمت مسکن در کشور بسیار پایین است.

ریسک جهش قیمت مسکن بسیار پایین است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از فارس، فردین یزدانی  در خصوص تأثیرات طولانی شدن رکود بازار مسکن، گفت: اینکه جهش قیمت مسکن در انتظار بازار مسکن به دلیل طولانی شدن رکود مسکن است را قبول ندارم و خیلی محتمل نیست.

    وی افزود: طولانی شدن رکود در بخش مسکن و ساخت‌وساز خیلی ریسک جهش قیمت مسکن ندارد و این هم به چند دلیل است.

    دبیر علمی طرح جامع مسکن ادامه داد: اولین دلیل آن تغییر ساختار جمعیتی کشور است و تقاضای مسکن در حال کم شدن است؛ دوم اینکه بخش مسکن مستقل از سایر بخش‌ها نیست چون مازاد اقتصادی که در مجموعه اقتصاد شکل می‌گیرد باید وارد بخش مسکن شود چراکه مسکن یک کالای مصرفی در دوره بلندمدت است.

    وی اضافه کرد: بنابراین آن بخش اقتصاد هنوز به رشد پایدار نرسیده است بنابراین منابع مالی هم برای جهش قیمت مسکن وجود ندارد.

    یزدانی خاطرنشان کرد: علیرغم این تحولات به طور نسبی صدور پروانه‌های ساختمانی با تحولات خانوار تعادل جدی و مناسبی ندارد و وجود 2.5 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کنار این عدم تعادل به ما نشان می‌دهد که احتمال ریسک جهش قیمت مسکن بسیار پایین است.

    این پژوهشگر اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه تا زمانی که اقتصاد کلان از رکود خارج نشود مسکن رونق نخواهد گرفت، گفت: مگر اینکه دولت بخواهد یک اقدام عجیب انجام دهد و خط اعتباری ایجاد کند و پول چاپ کند و میان مردم توزیع و بگوید مسکن مجانی تحویل بگیرید.

    یزدانی تأکید کرد: هیچ اقتصادی در دنیا نمی‌تواند در میان‌مدت و بلندمدت بر پایه بخش مسکن رشد کند مگر اینکه دچار بحران‌های آن چنانی شده باشد که نمونه آن بحران آمریکا در سال 2008 و یا برزیل 1997 و شرق آسیا 1998 بود.

    وی افزود: پس هر اقتصادی خواست برمبنای مستغلات رشد کند در نهایت به یک بحران اساسی برخورد کرد و اینکه بگوییم بخش مسکن پیشران اقتصاد است شاید زیاد مناسب نباشد. هر چند ارتباطات پسین و پیشین زیادی با خود دارد اما چون مسکن یک کالای قابل صدور نیست اتکا به آن و به زور منابع مالی نمی‌توان آن را رشد داد تا اقتصاد مسکن راه بیفتد و این یک کار غلط است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار