مدیران خودروعصر اعتبار

افزایش دوره بازپرداخت و کاهش اقساط وام مسکن

عصر ساختمان- در حالی که مدیر عامل بانک مسکن افزایش مدت بازپرداخت تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی خرید مسکن را رد کرده بود، آخوندی وزیر راه و شهرسازی در آستانه معرفی کابینه جدید از افزایش دوره بازپرداخت و کاهش اقساط وام مسکن خبر می‌دهد.

افزایش دوره بازپرداخت و کاهش اقساط وام مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از فارس، عدم استقبال خرید مسکن از سوی متقاضیان و خانه اولی ها در این روزهای رکود بازار مسکن باعث شد، تا در آستانه معرفی کابینه جدید از سوی دولت به مجلس، آخوندی وزیر راه و شهرسازی که گزینه روحانی برای این وزارتخانه شمرده می‌شود، از پیشنهاد افزایش دوره بازپرداخت و سپس کاهش اقساط وام مسکن به بانک مرکزی خبر دهد.

    بنابراین گزارش، جدای از اینکه اعلام این خبر در این روزها از سوی وزارت راه و شهرسازی چه اهدافی در پشت آن پنهان دارد، اما این خبر می‌تواند ناشی از عدم استقبال و ناتوانی بازپرداخت اقساط از سوی متقاضیان مسکن، خانه اولی‌ها و زوج‌های جوان باشد.

    نکته ای که اکثر مدیران شعب بانک مسکن اعلام می‌کنند، این است که امتیاز دریافت تسهیلات 80 میلیون تومانی در اکثر شعب سررسید شده است، اما به دلیل بالا بودن اقساط و ناتوانی در خرید مسکن باعث شده تا این متقاضیان فعلا از این امتیاز استفاده نکنند.

    بنابراین گزارش، این طرح ظاهرا هنوز از سوی بانک مرکزی بررسی نشده است و خبرها حاکی از این است که شخص آخوندی بر روی دوره بازپرداخت 15 ساله پافشاری دارد، اما بت شکن مدیر عامل بانک مسکن طبق گفته های که سال گذشته مطرح کرد، بر این موضوع تاکید دارد که این دوره 12 ساله بازپرداخت می‌تواند هم برای بانک مسکن و هم برای متقاضیان مناسب باشد.

    البته بت شکن مدیر عامل بانک مسکن در دی ماه سال گذشته اعلام کرده بود که از تدابیر ویژه‌ای برای اینکه حق انتخاب به مردم زیادتر شود، استفاده خواهیم کرد.

    وی گفته بود که به جای اینکه سقف وام مسکن را افزایش دهیم، یک حساب ترکیبی بدون سپرده و با سپرده برای سال آینده در نظر گرفته‌ایم که پس از تصویب، به اطلاع مردم خواهد رسید.

    بر اساس این گزارش، یک مقام مسئول در بانک مسکن همچنین گفت که اگر دوره بازپرداخت وام مسکن افزایش یابد به تبع آن میزان اقساط نیز کاهش خواهد یافت و این همان موضوعی است که دغدغه مسئولان ارشد بانک مسکن است چرا که برخی از متقاضیان از دریافت تسهیلات علیرغم سررسید شدن امتیاز وام 80 میلیونی مسکن به دلیل بالا بودن اقساط از این وام استفاده نکرده‌اند.

    این مقام مسئول همچنین گفت که اگر دوره بازپرداخت افزایش و میزان اقساط کاهش یابد زمینه بالا رفتن سقف وام مسکن تا 100 میلیون تومان نیز دور از دسترس نیست.

    این گزارش می افزاید: به هر حال اگر این اقدام جدید مطرح شده از سوی وزیر راه و شهرسازی سیاسی و یا هر دلیل دیگری داشته باشد در نهایت به نفع متقاضیان مسکن خواهد بود و باید آن را به فال نیک گرفت.

    نرخ سود تسهیلات 80 میلیونی خرید مسکن در حال حاضر برای بافت‌های فرسوده 8 درصد و برای سایر مناطق 9،5 درصد با مدت بازپرداخت 12 سال است. اقساط این وام به صورت پلکانی در سال اول ماهانه 750 هزار تومان و در روش ساده ماهانه حدود 900 هزار تومان است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی