مدیران خودروعصر اعتبار

محمد علی افشانی:

تخلفات شهرداری را افشا می‌کنم/ قالیباف فقط ایستگاه افتتاح کرد، نه خط مترو

عصر ساختمان- «محمد علی افشانی» استاندار فارس و یکی دیگر از ٧ گزینه شهرداری تهران که با وجود سابقه طولانی در پست‌های اجرایی، تاکنون در کسوت گزینه شهرداری تهران کمتر در رسانه‌ها ظاهر شده است، دیروز در نشستی خبری به تشریح برنامه‌هایش برای شهر تهران پرداخت.

تخلفات شهرداری را افشا می‌کنم/ قالیباف فقط ایستگاه افتتاح کرد، نه خط مترو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از اعتماد،  افشانی که برنامه‌اش را با محور «تهران شهر زیست‌پذیر» و «شهروند مشارکت‌پذیر» آماده کرده است، گفت: این واژه جدیدی است که با برنامه‌ریزی دقیق با تطبیق نسبت به هزینه‌ها و درآمدها باید آن را محقق‌ سازیم. وی افزود: ابتدا باید اهداف مشخص شود و راهبردها برای رسیدن به آن اهداف نیز شناسایی و روش‌های اجرایی در آن نیز به‌صورت جزء به جزء تعیین شود.

    او با اشاره به معضلات شهرداری در بخش مالی گفت: این روز‌ها هرکسی با من برخورد می‌کند درباره مشکلات مالی شهرداری تهران و برنامه من برای حل این معضل می‌پرسد. نکته این سوال در این است که همه افراد فقط مشکلات مالی شهرداری را دیده‌اند و نسبت به آن حساس شده‌اند اما مشکل مالی یکی از هزاران مشکل شهرداری تهران است. معضلات تهران بسیار زیاد بوده اما مساله اصلی تهران مشکلات زیستی است. زیست‌پذیری شاخص بهبود کیفیت زندگی در شهر است. باید کاری انجام دهیم تا مردم از زندگی در شهر لذت ببرند. موضوع «شهر زیست‌پذیر» یک موضوع بین‌المللی است که در اکثر نقاط دنیا این برنامه در حال اجراست. مشکلات زیست‌محیطی مانند آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین معضلات تهران است.

    او در ادامه با اشاره به طرح تفصیلی و جامع تهران گفت: این یک سند بالا دستی است، با این وجود اما باید پرسید که چند درصد طرح تفصیلی اجرا شده است؟ یکی از اصول زیست شهری حمل و نقل پایدار است. تهران در شاخص‌های زیست شهری از 189 شهر رتبه 179 را به خود اختصاص داده است.

    اما «محمد علی افشانی» استاندار فارس و یکی دیگر از ٧ گزینه شهرداری تهران که با وجود سابقه طولانی در پست‌های اجرایی، تاکنون در کسوت گزینه شهرداری تهران کمتر در رسانه‌ها ظاهر شده است، دیروز در نشستی خبری به تشریح برنامه‌هایش برای شهر تهران پرداخت. افشانی که برنامه‌اش را با محور «تهران شهر زیست‌پذیر» و «شهروند مشارکت‌پذیر» آماده کرده است، گفت: این واژه جدیدی است که با برنامه‌ریزی دقیق با تطبیق نسبت به هزینه‌ها و درآمدها باید آن را محقق‌ سازیم. وی افزود: ابتدا باید اهداف مشخص شود و راهبردها برای رسیدن به آن اهداف نیز شناسایی و روش‌های اجرایی در آن نیز به‌صورت جزء به جزء تعیین شود.

    او با اشاره به معضلات شهرداری در بخش مالی گفت: این روز‌ها هرکسی با من برخورد می‌کند درباره مشکلات مالی شهرداری تهران و برنامه من برای حل این معضل می‌پرسد. نکته این سوال در این است که همه افراد فقط مشکلات مالی شهرداری را دیده‌اند و نسبت به آن حساس شده‌اند اما مشکل مالی یکی از هزاران مشکل شهرداری تهران است. معضلات تهران بسیار زیاد بوده اما مساله اصلی تهران مشکلات زیستی است. زیست‌پذیری شاخص بهبود کیفیت زندگی در شهر است. باید کاری انجام دهیم تا مردم از زندگی در شهر لذت ببرند. موضوع «شهر زیست‌پذیر» یک موضوع بین‌المللی است که در اکثر نقاط دنیا این برنامه در حال اجرا است. مشکلات زیست‌محیطی مانند آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین معضلات تهران است.

    او در ادامه با اشاره به طرح تفصیلی و جامع تهران گفت: این یک سند بالا دستی است، با این وجود اما باید پرسید که چند درصد طرح تفصیلی اجرا شده است؟ یکی از اصول زیست شهری حمل و نقل پایدار است. تهران در شاخص‌های زیست شهری از 189 شهر رتبه 179 را به خود اختصاص داده است. مهم‌ترین بخش این موضوع «ریل پایه» است. در بلگراد خیابان‌ها هم اتومبیل رو است هم ریل پایه. کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی از دیگر برنامه‌های من برای شهر زیست‌پذیر است.

    وی با ذکر اینکه برخلاف ادعاهای مطرح شده، در مدیریت 12ساله آقای قالیباف توجه ویژه‌ای به مترو نشده و فقط ایستگاه افتتاح شد اما به موضوعات ریشه‌ای در مترو توجه نشده است گفت: سیاستمدارانی که وعده بهشت می‌دهند مردم را به جهنم می‌برند. مشکلات تهران اینقدر زیاد است که طی 3 یا 4 سال نمی‌توان آن را درست کرد و وعده حل مشکلات تهران در کوتاه‌مدت را نمی‌دهم.

    افشانی از مشارکت اجتماعی به عنوان یکی از الزامات ضروری برای اداره شهر یاد کرد و گفت: شهرداری به مشارکت و اعتماد اجتماعی نیاز مبرم دارد. مشارکت اجتماعی و اعتماد اجتماعی زمانی برای شهرداری اتفاق می‌افتد که شعار شهرداری شیشه‌ای، محقق شود. مردم باید بدانند که چه تصمیمی در شهرداری گرفته می‌شود و چه قراردادهایی امضا می‌شود. یکی از برنامه‌های مورد تاکید رهبری، حاشیه‌نشینی است.

    وی همچنین در پاسخ به سوالی با این مضمون که اگر شهردارشوید، آیا با تخلفات قالیباف در طول دوران مدیریت شهرداری تهران برخورد خواهید کرد و آنها را افشا می‌کنید ؟ گفت: صد درصد. سابقه کاری من در گذشته نشان می‌دهد که درباره تخلفات، سر سوزنی تعارف با کسی ندارم و قطعا با تخلفات برخورد خواهم کرد. وی درباره تغییراتی که در صورت شهردارشدنش در کادر مدیران شهرداری تهران رخ خواهد داد نیز گفت: من همیشه در مدیریت نگاهی رو به جلو داشته و دارم و مخالف سیاست حذفی هستم. تغییراتی در سطح مدیران خواهم داشت اما در همین سیستم شهرداری فعلی نیز کارمندانی پاکدست هستند که باید حفظ شوند. من برای انتخاب مدیران خود دو شاخصه تخصص و پاکدستی را مدنظر خواهم داشت تا هرکسی با توجه به توانایی‌های خود به مردم تهران خدمت کند.

    افشانی با تاکید براینکه تهران را تنها کسانی می‌توانند بسازند که دانش شهرسازی داشته باشند در انتقاد به ساخت پل طبقاتی صدر گفت: من به عنوان یک مهندس وقتی پل طبقاتی صدر ساخته می‌شد رنج بسیاری بردم چرا که شاهد پایمال شدن حقوق شهروندی بودم که به‌راحتی محیط آرام زندگی‌شان را از دست داده‌اند و چه کسی پاسخگوی حقوق شهروندی است؟!

    او درباره تعامل شهرداری با دولت گفت: من ارتباط تنگاتنگی با مدیران دولتی در تمام سطوح دارم و این رابطه به تعامل میان شهرداری و دولت کمک شایانی خواهد کرد. همچنین معتقدم باید ارتباط شهرداری با کمیسیون عمران و کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی تقویت شود تا مشکلات تهران برطرف شود. شهردار آینده تهران وظایف بسیاری دارد و باید برنامه و توانایی مدیریت داشته باشد. افشانی از «حمل و نقل» به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های برنامه خود یاد کرده و گفت: شهرداری 56000 کارمند دارد. بیش از 40 درصد بودجه و بیش از 62درصد بودجه عمرانی وارد حمل و نقل می‌شود. اوضاع بودجه عمرانی شهرداری تهران نامساعد نیست اما متاسفانه مدیریت اشتباه سبب هدر رفتن این بودجه می‌شود.

    محمدعلی افشانی، کاندیدای شهرداری تهران گفت: بودجه عمرانی و جاری شهرداری تهران بودجه کمی نیست ولی متاسفانه هزینه‌های شهرداری بسیار بالاست. جالب است که برای تامین هزینه‌ها، وام‌های کلانی با بهره‌های سنگین گرفته شده است. ظاهرا شهرداری وقتی وام می‌گرفته می‌دانسته که خودش آن را بازپرداخت نخواهد کرد!این کاندیدای شهرداری تهران با تاکید بر اینکه باید در شرایط بحرانی هزینه کرد بهینه را مورد توجه قرار داد، تصریح کرد: همواره باید تلاش کرد در شهرداری با هزینه بهینه بیشترین راندمان ایجاد شود بنابراین نباید گرفتاری‌های روزمره، ما را در خود آنقدر غرق کند که از مسائل اصلی غافل شویم.

    افشانی با اشاره به پروژه‌های عمرانی هزینه بر خارج از اولویت برای شهر تهران گفت: من به عنوان یک مهندس وقتی پل طبقاتی صدر ساخته می‌شد رنج بسیاری بردم چراکه شاهد پایمال شدن حقوق شهروندی بودم که به راحتی محیط آرام زندگی‌شان را از دست داده‌اند و چه کسی پاسخگوی حقوق شهروندی است؟!

    افشانی رویکرد تبعیض محور برای ایجاد نقطه تعادل در تهران را مهم دانست و گفت: من با تبعیض مخالف هستم ولی در این مورد اتفاقا معتقدم که باید با تبعیض در خدمت‌رسانی به کاهش فاصله زندگی شهری کمک کنیم.

    وی عدم تعریف درست از تعامل میان شورا و شهرداری را آسیب جدی دانست و گفت: باید رابطه میان شورا و شهرداری بازتعریف شود و شهردار باید به مردم و نمایندگان‌شان پاسخگو باشد. افشانی شفافیت و پاکدستی را محور برنامه‌های خود دانست و گفت: هر شهرداری که در تهران بر مسند کار قرار گیرد باید در ابتدا به بررسی عملکردهای تخلفی بپردازد و اموال عمومی به شهروندان بازگردانده شود تا بتوانیم با فسادستیزی و با نهادینه ساختن شفافیت و پاکدستی، شهرداری را کارآمد‌تر از گذشته کنیم البته من هرگز اقدامات گذشتگان را زیر سوال نمی‌برم.

    استاندار فارس خاطرنشان کرد: اگر از شهروندان درباره مهم‌ترین دغدغه‌های‌شان بپرسیم قطعا مساله ترافیک و آلودگی هوا مهم‌ترین دغدغه‌های آنها خواهد بود که باید برای آن فکر اساسی و جدی کرد و این جزو مواردی است که در متن برنامه‌ها با رویکرد تمرکزی بدان می‌پردازیم.

    افشانی با تاکید بر اینکه باید به مسائل شهری به صورت یکپارچه نگریست، گفت: مردم باید در جریان همه برنامه‌ها و هزینه کردهای شهرداری قرار بگیرند. وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر اهمیت پاکدستی بین مسوولان و مدیران اظهار داشت: اموال عمومی را هر کجا باشد باید تعقیب کرد و چنانچه سوءاستفاده‌ای صورت گرفته باشد به تخلفات مربوطه رسیدگی شود.

    افشانی خاطرنشان کرد: مساله دانش و تجربه تخصصی مساله مهمی است و من معتقدم باید مشاغل در همه حوزه‌ها تخصصی باشد تا بتواند نیاز جامعه را برطرف سازد. وی تصریح کرد: باید اداره شهر به شهروندان سپرده شود و برای این مهم باید به ارتقای سرمایه اجتماعی بپردازیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار