مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر عامل بورس کالا :

مشکل مسکن روی تابلوی بورس کالا حل می‌شود

عصر ساختمان- مدیرعامل بورس کالا از تعریف شاخص مسکن و امکان ایجاد معامله اوراق مسکن خبر داد و گفت: بخشی از مشکل مردم در خانه دار شدن با این روش بورس کالا حل می‌شود.

مشکل مسکن روی تابلوی بورس کالا حل می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از فارس، حامد سلطانی‌نژاد  از تلاش برای تعریف شاخص مسکن و ایجاد امکان معاملات اوراق محور این کالای مصرفی در تالار نقره‌ای خبر داد و گفت: برخورداری از بازیگران بسیار از جمله ویژگی‌های خوشایند بازار مسکن و مستغلات است.

    وی گفت: عموم مردم می توانند مصرف کننده، سازنده مسکن یا سرمایه‌گذار مسکن باشند، اما گروه همیشه در صحنه‌ای تحت عنوان بنگاه‌های مشاور املاک وجود دارند که همواره یا در مورد مسکن صحبت می‌کنند یا در مورد مباحث مرتبط با مسکن. به عبارتی عامیانه تر باید گفت کف بازاری های حوزه مسکن تلاش می کنند که بازاری راه بیافتد تا بتوانند در بنگاه معاملات مسکن تحلیلی از شرایط موجود را داشته باشند.

    مدیر عامل بورس کالا با اشاره به پیشنهاد خود به اتحادیه مشاوران املاک به منظور استفاده از داده‌های تاریخی برای تعریف شاخص مسکن در بورس گفت: می‌توان با ارایه دسترسی به سامانه معاملات و یک مانیتور به مشاوران املاک زمینه خرید و فروش مسکن و یا اوراق بهادار مبتنی بر مسکن را فراهم کرد.

    به گفته وی، اگر می‌خواهیم سبدی از اوراق بهادار بر روی مسکن تعریف کنیم که تبدیل به سبد همگن مسکن شود، می‌توان با کمک اتحادیه انبوه سازان و مشاوران مسکن آن را ایجاد کرد. از سویی دیگر می‌توان معاملاتی را از طریق سلف موازی مسکن و یا اوراق بهادار مسکن در نظر گرفت و امکان پیش خرید کردن مسکن را فراهم آورد.

    وی افزود: مدل دیگر در این زمینه تعریف یک‌سری پروژه‌های انبوه سازی در چارچوب معاملات مالی همزمان با ارایه دسترسی به مشاوران املاک در سامانه معاملات است که می تواند زمینه پیش فروش ساختمان های نیمه ساز را فراهم کند، از سویی دیگر پول مردم نیز به گردش در می‌آید، بدون اینکه تورمی ایجاد کند.

    این مقام مسئول یادآور شد : انجام این معاملات در بورس کالا اگر چه نمی تواند رکود را از بین ببرد، اما به دلیل وجود نیروی انسانی انبوه در کشور به عنوان سرمایه اصلی و علاقه مند به حوزه مسکن ،بازاری را می تواند ایجاد کند که تقارن اطلاعاتی در آن وجود داشته باشد.

    به گفته وی، شاخصی بر مبنای معامله یک متر مربع منزل مسکونی در منطقه متوسط تهران می‌تواند برای اشخاصی که علاقه مند به خرید مسکن هستند تولیدکننده هایی را فراهم کند که در ازای دریافت پول از آنها اقدام به ارایه مسکن به متقاضیان کنند. در عین حال واسط های مالی از جمله صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان نیز در این بین می توانند وجود داشته باشند .

    وی ادامه داد: در حال حاضر با تامین سرمایه مسکن رایزنی شده و مدلی که به جمع بندی رسیده فعلاً انتشار اوراق سلف موازی مسکن و اوراق مشارکت مسکن است به این ترتیب که یکسری واحد های سرمایه گذاری از یک پروژه خریداری می شود و وقتی معادل تعداد یونیت ها به یک واحد مسکونی رسید دارنده واحد های سرمایه گذاری می تواند مسکن خود را تحویل بگیرد.

    سلطانی نژاد با اشاره به ویژگی های بازار مالی گفت: خاصیت بازار مالی بزرگ‌تر شدن و برخورداری از اهرم مالی است که خروجی آن افزایش تعداد بازیگران بازار است. وزارت راه  و شهرسازی، دانشگاهیان ،انبوه سازان و مشاوران املاک باید نظرات خود را در این زمینه ارایه دهند تا موضوع فروش متری مسکن از طریق یونیت ها انجام شود.

    *ورود آلومینیوم المهدی به بورس با گواهی سپرده کالایی

    سلطانی نژاد در برابر پرسشی مبنی بر اینکه چرا شرکت آلومینیوم المهدی پس از  واگذاری به بخش خصوصی تا به امروز حتی یک کیلو شمش در بورس کالا عرضه نکرده اما همچنان این کالا در انبارهای تهران و بندر عباس به قصد بازار آزاد انبار می شود؛گفت: تلاش برای ایجاد مشوق های مختلف به منظور امکان گرایش تولید کننده‌ها به سمت بورس در حالی است که شرکت آلومینیوم المهدی از زمانی که خصوصی شده همواره به دنبال تامین مالی از طریق بورس بوده است که پس از انجام مذاکره عنوان شد علاقه مند به استفاده از گواهی سپرده کالایی است.

    از این رو قرار شده انبارهای تهران و بندر عباس این شرکت در بورس کالا پذیرش شوند و از گواهی سپرده کالایی استفاده کند. بازار گردان آن نیز قرار است شرکتی که در حوزه واسطه گری مالی فعالیت کرده بر عهده گیرد.

    این مقام مسئول با اشاره به مذاکرات اولیه انجام شده با مالک شرکت آلومینیوم المهدی گفت: این شرکت به دنبال مدلی توسعه یافته از طریق استفاده از گواهی سپرده کالایی در بورس کالاست که پس از پذیرش انبارهای آن از همان انبار عرضه محصولات خود  را انجام خواهد داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی