مدیران خودروعصر اعتبار

رمز موفقیت اتمام مسکن مهر در برخی از استان‌ها

عصر ساختمان- باوجود رشد ۹۰ درصدی مسکن مهر در دولت یازدهم هنوز زمان زیادی برای تکمیل این پروژه و قابل سکونت شدن تمام واحدهای مسکن مهر نیاز است. در این خصوص دو استان زنجان و یزد با اتکا به دستور وزیر راه و شهرسازی نسبت به اتمام مسکن مهر توانستند این واحدها را تکمیل و برای متقاضیان مصرفی عرضه کنند.

رمز موفقیت اتمام مسکن مهر در برخی از استان‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از صما، از ابتدای شروع به کار مسکن مهر در سال 1386 قرار بود 2 میلیون و 300 هزار واحد در سراسر کشور ساخته شود که با خروج 80 هزار واحد آن تعداد کل واحدها به 2 میلیون و 220 هزار واحد رسید. از آن زمان تاکنون یک‌میلیون و 950 هزار واحد به اتمام رسیده و یک‌میلیون و 835 واحد بهره‌برداری شده که سهم دولت یازدهم از این تعداد 764 هزار و 560 واحد شامل 43 درصد کل واحدها است. البته تعداد مسکن مهر تحویل‌شده به متقاضیان در دولت یازدهم حدود 821 هزار و 987 واحد بوده که 54 درصد از مجموع یک‌میلیون و 511 هزار و 90 واحد مسکن مهر تحویل داده‌شده را شامل می‌شود.

    به هر حال دولت یازدهم و در راس آن عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از ابتدای شروع به کار علی الرغم انتقادهای صریح به طرح مسکن مهر به صاحبان این خانه‌ها قول داد که دولت یازدهم تعهدات خود را در قبال تکمیل این پروژه ادامه می‌دهد و در حال حاضر آمار و ارقام به وضوح تلاش دولت یازدهم را در این خصوص نشان می دهد.

    به گفته کارشناسان، دولت یازدهم به‌منظور تأمین منابع برای پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر، پرداخت بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی بابت خط اعتباری مسکن مهر سه سال استمهال شد و به‌اصطلاح سه سال تنفس داده شد تا در این مدت از محل وصولی اقساط جهت تکمیل واحدها به پروژه‌های نیمه‌تمام تزریق شود که در حال حاضر مهلت سه سال به ده سال با اولویت مسکن مهر افزایش‌یافته است. به‌هرحال در حال حاضر دو استان زنجان و یزد توانستند تمام واحدهای مسکن مهر را تکمیل و به متقاضیان ارائه دهند.

    اهتمام جدی دولت یازدهم در خصوص تکمیل پروژه های مسکن مهر

    در این خصوص مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان بابیان اینکه 28 هزار و 28 واحد مسکونی مهر در شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت و چهار هزار و 2 واحد در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت استان زنجان احداث شد. گفت: در مرحله پایانی این پروژه 2 هزار و 362 واحد به بهره‌برداری می‌رسد و پرونده مسکن مهر کشور برای نخستین بار در زنجان بسته می‌شود.رمز موفقیت اتمام مسکن مهر در برخی از استان‌ها/ اهتمام ویژه دولت در تکمیل پروژه‌های مسکن مهر

    کلیم‌الله وثوقی بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: در حال حاضر هیچ‌کدام از این واحدها بدون متقاضی نبوده و درصد بسیاری از این واحدها در حال استفاده است.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان بابیان اینکه تمام مراحل طراحی، نظارت و اجرای پروژه مسکن مهر به دست نیروهای پرتلاش همین استان انجام‌شده است گفت: استان زنجان نخستین استانی بود که پرونده مسکن مهر در آن بسته شد به‌هرحال جانمایی صحیح در محدوده داخل شهر یک امتیاز برای اتمام سریع‌تر واحدها بود.

    وی افزود: به علت نبود پشتوانه کارشناسی و ساخت انبوه این واحدهای مسکونی، بسیاری از پروژه‌های مسکن مهر در سطح کشور بدون متقاضی رها شده‌اند.

    وثوقی ادامه داد: اصل احداث مسکن مهر بدون شک اقدام خوبی بود اما رعایت نکردن مباحث زیرساختی در آن حاشیه‌های بسیاری را به دنبال داشت.

    وی بابیان اینکه واحدهای مسکن مهر زنجان فاقد مشکلات زیرساختی است گفت: با تصویب اجرای طرح مسکن مهر، برنامه‌ریزی برای احداث 2 میلیون و 200 هزار واحد مسکونی بدون در نظر گرفتن مناطق مناسب در سطح شهرها و روند تأمین زیرساخت‌های موردنیاز، پیش‌بینی و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

    وثوقی خاطرنشان کرد: آغاز عملیات اجرایی مسکن مهر به دولت دهم بازمی‌گردد اما در عمل فقط 700 هزار واحد آن در این دوره به اتمام رسید. بیش از 880 هزار واحد مسکونی مهر در دولت یازدهم به اتمام و بهره‌برداری رسیده است و دولت اهتمام جدی برای تکمیل واحدهای مسکونی باقی‌مانده و تحویل آن‌ها به مردم داشته و دارد. به هر حال اهتمام دولت یازدهم در اتمام پروژه کلان مسکن مهر ستودنی است.

    وی همچنین گفت: عجله‌ برای اجرای مسکن مهر منجر به این شد که بسیاری از واحدها در جاهایی بنا شود که زیرساخت‌های لازم در آن‌جا وجود ندارد سپس عجله‌ای بیشتر برای افتتاح واحدها منجر به افتتاح‌های صوری و خانه‌ها به مردم تحویل شد که نه آب و نه برق داشت و علاوه بر آن هیچ امکانات زیربنایی دیگر هم نداشت.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در ادامه تاکید داشت: دولت یازدهم خود را ملزم کرد که زیربناها را برای مردم فراهم کند و با وجود این کار سنگین بازهم افتتاح واحدها در دولت یازدهم بیشتر از دولت اجرا‌کننده است.

    وثوقی در پاسخ به این سؤال که اعتبارات اتمام پروژه‌های مسکن مهر زنجان از کجا حاصل‌شده است گفت: در این استان 78 هزار میلیارد ریال یارانه و کمک بلاعوض برای مسکن مهر پرداخت‌شده است. در ضمن برخی از زمین‌های مسکن مهر به‌صورت تواتری از بخش خصوصی با زمین‌های مرکز شهر معاوضه شد.

    وثوقی بابیان اینکه بسیاری از متقاضیان از ساخت‌وسازهای مسکن مهر زنجان رضایت کامل دارند گفت: از دید بسیاری از متقاضیان بخش فنی سازه موردقبول اما بخش نازک‌کاری دارای مشکلاتی است به‌هرحال مصالح به‌کاررفته در بخش مسکن مهر ارزان و با حداقل هزینه اجرایی شده. در کل رضایت از واحد مسکن مهر قابل‌قبول است.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان درنهایت گفت: دولت دوازدهم عزم خود را برای احداث مسکن اجتماعی برای اقشار کم‌درآمد جامعه پیش‌بینی کرده و در دستور کار قرار داده است.

    مسکن مهر یزد در دولت تدبیر و امید به اتمام رسید

    در همین زمینه مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد بابیان اینکه 386 هکتار زمین در این استان برای ساخت واحدهای مسکن مهر اختصاص‌یافته، ادامه داد: چند روز پیش یک هزار و 591 واحد مورد بهره‌برداری قرار گرفت.رمز موفقیت اتمام مسکن مهر در برخی از استان‌ها/ اهتمام ویژه دولت در تکمیل پروژه‌های مسکن مهر

    محمدرضا نقصان محمدی بابیان این مطلب گفت: طرح مسکن مهر در مدت طولانی اجرا شد و بالاخره در دولت تدبیر و امید در قالب 21 هزار و 29 واحد به اتمام رسید.

    وی گفت: سهم مسکن استان یزد از کل واحدهای مسکونی کشور 1.52 درصد است و در این استان درمجموع 304 هزار مسکونی وجود دارد که بیش از 252 هزار واحد آن در مناطق شهری و بیش از 51 هزار واحد نیز در روستاها ایجادشده است.

    نقصان محمدی افزود: در این استان بهترین مکان‌یابی برای مسکن مهر در محدوده شهری و دارای زیرساخت‌ها انجام‌شده اما برخی طرح‌ها نیازمند تأمین برخی زیرساخت‌هاست.

    نقصان محمدی از تحقق صددرصدی خدمات زیربنایی واحدهای مسکن مهر استان با یارانه‌ها و کمک دولت خبر داد و اظهار کرد: درمجموع 21 هزار میلیارد تومان برای مسکن مهر استان یزد هزینه شده که 32 میلیارد تومان آن برای ساخت 16 مسجد هزینه شده است.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهادی برای اتمام سریعتر پروژه های مسکن مهر در استان های دیگر دارید گفت: هر استانی برای خود یک نسخه مشخص دارد و نسخه مسکن مهر واحد برای همه شهرها پاسخ گو نیست؛ اما بدون تردید استان ها می توانند با نگاه جامع وکامل به مسئله اتمام پروژه ها مسکن مهر نسخه این واحد ها را بسته و به متقاضیان تحویل دهند.

    وی بابیان اینکه دولت دوازدهم نیز باید برنامه‌ای جامعی برای مسکن داشته باشد گفت: انتظار می‌رود برنامه مسکن اجتماعی دولت دوازدهم با جامع و کامل تر نسبت به مسکن مهر طراحی و اجرایی شود.

    نقصان محمدی درنهایت گفت: باید نگاه به مسکن‌های اجتماعی تخصصی‌تر و آگاهانه‌تر با جانمایی مطلوب‌تری صورت بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو