مدیران خودروعصر اعتبار

آخوندی:

اقدامات جدید دولت برای تسهیلات مسکن در راه است

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی گفت: میزان پرداخت تسهیلات مسکن را از ۲۰ میلیون تومان به ۱۶۰ میلیون تومان افزایش دهیم و همین موضوع نقش موثری در افزایش رونق بازار مسکن داشته است.

اقدامات جدید دولت برای تسهیلات مسکن در راه است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه بخش اصلی مسکن درکشور مربوط به قدرت خریدار است، گفت: هرچه میزان قدرت خریدار بیشتر باشد بازار مسکن به رونق نزدیک‌تر می‌شود.

    وی در ادامه افزود: توانستیم قدرت خرید زوج‌های جوان را از 20 میلیون به 160 میلیون تومان افزایش دهیم.
    میزان اقساط تسهیلات مسکن کاهش می‌یابد

    آخوندی در خصوص برنامه جدید بخش مسکن در دولت دوازدهم گفت: یکی از اقدامات اصلی در این بخش طولانی‌تر شدن دوره بازپرداخت تسهیلات مسکن است که بااین اقدام میزان اقساط کاهش می‌یابد.

    وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: در صورت موافقت بانک مرکزی از طریق طولانی‌تر شدن دوره‌های اقساط و نیز کم شدن مدت سپرده گذاری میزان دسترسی خانوار‌ها به پرداخت تسهیلات بلند مدت افزایش می‌یابد.

    وی یادآور شد: اکثر کشور‌های توسعه یافته با همین مدل در جهت تعهد قدرت خرید  مسکن اقدام می‌کنند.

    آخوندی گفت: طبق گزارش هایی که بانک مرکزی به طور مرتب ارائه می‌دهد،در بیشترماه‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان خرید وفروش در بخش مسکن رشد داشته است.

    وزیر راه وشهرسازی در خصوص افزایش میزان ساخت وساز در کشور نیز تصریح کرد: در حال حاضر 2 میلیون واحد خالی از سکنه در کشور وجود دارد که  با پر شدن این واحد‌های خالی بازار مسکن برای تقاضا‌های جدید وارد حوزه ساخت وساز می‌شود و این بازار نیز به مرور رونق می‌گیرد.

    آخوندی یاد آور شد: پرداخت تسهیلات به خریدار و یا سازنده مسکن در افزایش سرعت ساخت و ساز به طور کامل تاثیر گذار است.
    افزایش تقاضای مجوز برای ساخت بافت‌های فرسوده

    وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه تقاضا در بافت‌های فرسوده طی چند ماه گذشته افزایش یافته،گفت:طبق آمار‌های که از سوی شهرداری ارائه می‌شود میزان صدور پروانه‌های ساخت در بافت‌های فرسوده نسبت به سایر بافت‌ها افزایش داشته است.

    وی یادآور شد: این اقدامات در بافت‌های تاثیرات خودش را گذاشته است و در آینده نیز این اثر گذاری‌ها بیشتر خواهد شد.
    مسکن اجتماعی مسیر خود را به خوبی طی می کند

    آخوندی در خصوص مسکن اجتماعی نیز گفت: کلیه آیین نامه‌های مربوط به منابع بودجه طرح مسکن اجتماعی به تصویب رسیده و بنیاد مسکن مجری ساخت این طرح شده است.این بنیاد برنامه‌های طرح را در سال 96 طراحی کرده و در حال رایزنی با سازمان برنامه و بودجه است و به نظر می‌رسد که طرح مسکن اجتماعی مسیر خود را به خوبی طی کرده است.

    وی گفت: سیاست‌های غلط گذشته، سبب ورود جریان سوداگری گسترده در حوزه مسکن شد که نتیجه آن وجود این تعداد واحد مسکونی خالی در کشور است.

    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با این وجود، آمار‌های پیش نگر نشان می‌دهد بدون رشد قیمت، حوزه مسکن در آستانه رونق قرار گرفته است.

    در سال گذشته بانک مسکن برای ساخت 133 هزار واحد تسهیلات پرداخت کرده که در مقایسه با سال 94 بیش از 47 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

    وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: بانک مسکن در سال 95 برای خرید 142 هزار مسکن تسهیلات پرداخت کرده که در مقایسه با سال 94 بیش از 74 درصد رشد داشته است.

    وی با بیان این که این آمار‌ها علایم خوبی برای روند رونق بازار مسکن در سال جاری است، گفت: اساسا ما مخالف این هستیم که بخش مسکن به عرصه سوداگری تبدیل شود، زیرا اگر به سیاست‌های دولت گذشته نگاهی شود نتیجه این سیاست سوداگری در بخش مسکن بوده که برای ما نتیجه بدی داشته است.

    آخوندی با اشاره به مزیت‌های پس انداز برای خرید مسکن با استفاده از تسهیلات بانکی گفت: با توجه به افزایش پس انداز در شعب بانک مسکن انتظار داریم در سال 96 فقط خریداران واقعی برای خرید مسکن وارد بازار شوند و تحلیل گران معتقدند که امسال بازار مسکن رونق می‌گیرد.

    وی با بیان این که باید سیاست ما تامین مسکن نیازمندان واقعی در بازار باشد، گفت: باید تلاش کنیم که واحد‌های مسکونی در کشور برای خریداران واقعی تولید شود و نباید اجازه دهیم که سیاست سودگرانه وارد سیستم مدیریت شهری شده تا سبب کم شدن ظرفیت‌های زیستی‌ها شهر‌ها شود.

    وزیر راه و شهرسازی گفت: ما مخالف ورود دولت به حوزه ساخت و ساز مسکن هستیم.

    وی  با اشاره وضعیت مسکن مهر گفت: از بیش از 2 میلیون مسکن مهر تاکنون یک میلیون و 900 هزار واحد آن به پایان رسیده و تعدادی از واحد‌ها متقاضی ندارد و بیش از 48 هزار پرونده مسکن مهر در مراجع قضایی در دست رسیدگی است.

    آخوندی بیان کرد: تلاش می‌کنیم که از 130 هزار واحد باقی مانده در دست اجرا که بین 80 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی