مدیران خودروعصر اعتبار

یک مقام مسئول اعلام کرد:

۴۵ درصد حوادث کار ساختمانی است

مسکن ۲.۶ برابر دنیا حادثه دارد

عصر ساختمان:مدیرکل بازرسی کار وزارت کار گفت: ۴۵ درصد حوادث ناشی از کار در ایران در بخش ساختمان بوده که معادل ۲.۶ برابر دنیا است در حالی که این میزان در کشورهای پیشرفته ۱۷ درصد است.

۴۵ درصد حوادث کار ساختمانی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از مهر، محمد اصابتی گفت: به طور متوسط 45 درصد حوادث ناشی از کار کشور در بخش ساختمان است در حالی که این آمار در بسیاری از کشورهای پیشرفته حدود 17 درصد است. باید نقشه راه مدون در زمینه پیشگیری از حوادث شغلی ترسیم کرد، چرا که باور جمعی ما این است که نیروی کار سالم، موتور محرکه یک جامعه پیشرو و بالنده است.

    مدیرکل بازرسی کار وزارت کار با بیان اینکه این آمار نگران کننده است و با تاکید بر اینکه باید در این زمینه اقدامات پیشگیرانه صورت بگیرد، اظهارداشت: ترسیم نقشه راه کاربردی و کار‌شناسانه در این زمینه، اولویت اصلی است.

    وی با بیان این مطلب که برآورد‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم حوادث ناشی از کار نزدیک به هزینه پرداخت یارانه ها است، گفت: اعمال جنبه‌های پیشگیری از حوادث صرف هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری مستقیم است.

    این مقام مسئول در وزارت کار خاطرنشان کرد: همچنین داشتن ایمنی کار از حقوق بنیادین کارگر است و این حق را نمی‌توان ازکارگر سلب کرد. وی در رابطه با نقش کارفرمایان در پیشگیری از حوادث شغلی گفت: وظیفه کارفرما فقط کسب سود نیست.

    اصابتی افزود: در بخش ساختمان، واگذاری کار به پیمانکاران، مسئولیت را از کارفرما سلب نمی‌کند چرا که بر اساس قانون، اعمال سیاست‌های پیشگیرانه و رعایت اصول ایمنی بر عهده کارفرمای اصلی است. در واقع واگذاری به پیمانکار، کارفرما را از مسئولیت‌های حقوقی و کیفری مبرا نمی‌کند.

    وی در ارتباط با وظایف کارفرما به ماده 91 قانون کار اشاره کرد و گفت: براساس این ماده قانونی، فراهم آوردن شرایط ایمنی محیط کار و آموزش اصول ایمنی به کارگران برعهده کارفرما است.

    این مقام مسئول در وزارت کار به مدل خودبازرسی درون کارگاهی که توسط وزارت کار ارائه شده اشاره کرد و افزود: این آئین نامه الزام به استقرار مسئولین ایمنی در کارگاه‌ها می‌نماید اما در مورد کارگاه های کوچک ساختمانی نیازمند راهکارهایی برای پیاده سازی این مدل ایمنی هستیم و انتظار داریم، تشکل‌های کارگری در زمینه ارائه این راهکار‌ها با وزارت کار همکاری کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو