مدیران خودروعصر اعتبار

اجاره‌بهای مسکن «نجومی» افزایش یافت;

مناطق جنوبی تهران رکورددار گرانی

عصر ساختمان- در حالی که به گفته بسیاری از کارشناسان نهایت افزایش قیمت در بازار اجاره ۱۵ درصد است، اما گزارش های میدانی از افزایش ۴۰ درصدی اجاره در ۲ هفته گذشته خبر می‌دهند.

مناطق جنوبی تهران رکورددار گرانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران،این روز‌ها اوضاع احوال بازار اجاره مسکن اصلا مناسب نیست و طی دو هفته گذشته قیمت‌های اجاره نجومی افزایش یافته است.

    به گفته بسیاری از کارشناسان مسکن قیمت‌های اجاره طی دو هفته گذشته نسبت به ماه قبل افزایش ناگهانی داشته که این موضوع در سال‌های گذشته به این شدت وجود نداشته است.

    بانک مرکزی درباره آخرین وضعیت معاملات در تیر ماه گزارشی ارائه کرد که در این بین منطقه 12 رکود دار افزایش قیمت‌های اجاره در بین مناطق 22 گانه شده است.

    در تیر ماه سال 1396، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 46.2 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 1.2 و 6.2 درصد افزایش نشان می‌دهد؛ بنابر این گزارش، بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه 12 (معادل 13 درصد) و بیشترین میزان کاهش به منطقه 1 (معادل 1.3 درصد) تعلق دارد.

    در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 97.4 میلیون ریال به منطقه 1 و کمترین آن با 22.7 میلیون ریال به منطقه 18 تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 1.3 درصد کاهش و 6.5 درصد افزایش نشان می‌دهد.
    افزایش 40 درصدی اجاره در دوهفته گذشته

    یک مشاور املاک گفت: در دو هفته گذشته قیمت‌های اجاره افزایش 40 درصدی را  تجربه کرده اند و مستاجران از این بابت بسیار ناراحت هستند.

    وی با اشاره به اینکه قیمت‌های اجاره در طی ماه گذشته تا 30 درصد نیز افزایش یافته بودند، گفت: در عرض 2 هفته 10 درصد بر نرخ‌های اجاره افزوده شده و قیمت‌های اجاره نیز کم‌تر از 700 هزار تومان نیز نیست، این در حالی است که واحد‌های مسکونی پارکینگ دار نیز قیمت‌های نجومی‌تر دارند.

    این مشاور املاک تصریح کرد: به دلیل کاهش نرخ‌های سود بانکی میزان رهن کامل واحد‌ها بسیار کم شده به طوری که با 30 میلیون تومان رهن کامل هیچ واحدی در این منطقه پیدا نمی‌شود مگر اینکه ماهیانه حداقل 300 هزار تومان اجاره بدهند.
    نایاب شدن رهن کامل در مناطق جنوبی تهران

    یک مشاور املاک دیگر نیز با اشاره به اینکه قیمت‌های اجاره در یک کوچه با کوچه دیگر متفاوت است،گفت: متاسفانه در محدوده‌های جنوبی تهران قیمت‌های رهن نسبت به سایر مناطق بیشتر است و این به دلیل تراکم جمعیتی زیاد دراین منطقه است.

    وی در ادامه تصریح کرد: قیمت اجاره یک واحد مسکونی در محدوده مختاری حدود 1 میلیون تومان است،در حالی که سال گذشته قیمت‌های رهن حدود 700 تا 800 تومان بوده است.

    این مشاور املاک اظهار داشت: رکود در بازار خرید وفروش مسکن دلیل اصلی افزایش قیمت‌های اجاره و این امر بهانه مناسبی برای مالکان بی انصاف شده است.
    رکود تورمی در بازار مسکن حاکم شد

    حمید رضا عباسیان   با اشاره به اینکه کشور با شرایط اقتصادی رکود و تورمی روبرو شده،گفت: در حاضر وجود خانه‌های خالی در کشور و از سوی دیگر عدم توانایی مردم برای خرید واحد‌های مسکونی باعث افزایش قیمت‌های نجومی اجاره در این بخش شده است.

    وی در ادامه افزود: می‌توان با ایده اجاره دادن این واحد‌های خالی در کشور بخش اجاره مسکن را ساماندهی کرد.

    عباسیان تصریح کرد:در بسیاری از کشور‌ها در بحث اجاره دولت ورود مستقیم دارد و با اجاره دادن ساختمان‌های دولتی حوزه ساخت وساز و به ویژه بخش اجاره ساماندهی می‌شود.

    براساس این گزارش چندی پیش بانک مرکزی از آخرین تحولات اجاره بهای مسکن گزارشی ارائه کرد که در تیرماه سال 1396 شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 11 و 9.3 درصد رشد نشان می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی