مدیران خودروعصر اعتبار

هشدار درباره «بافت فرسوده مدرن»

عصر ساختمان- رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، خانه‌های طرح مسکن مهر را «بافت فرسوده مدرن» خواند و درباره تبعات ساخت‌وساز با استفاده از مصالح نامرغوب و نبود نظارت واقعی و صحیح هشدار داد.

هشدار درباره «بافت فرسوده مدرن»
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با انتقاد از عمر پایین ساختمان‌ها و کیفیت نامطلوب بسیاری از ساختمان‌های نوساز گفت: یکی از عوامل کیفیت پایین ساخت‌و‌سازها در شهرهای کشور ورود افراد غیرمتخصص به این حوزه است و این در حالی است که تمامی مجموعه‌های مرتبط با حوزه ساخت‌و ساز در مورد نظارت و جلوگیری از این روند مسوولیت سنگینی دارند. طی سال‌های گذشته همواره شاهد هستیم در حوزه ساخت‌و‌ساز همه مردم بدون هیچ پیش‌نیازی می‌توانند ورود کرده و به ساخت‌و‌ساز اقدام کنند. قسمت عمده سرمایه ملی در این حوزه به کار بسته می‌شود و قطعا ورود به آن مستلزم پیش‌نیازهایی است و باید توسط متخصصان این حوزه این امر صورت گیرد. او در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر به جدی نبودن بحث مجری ذی‌صلاح در ساخت‌و‌سازها اشاره کرد و افزود: در حال حاضر با وجود پیش‌بینی حضور مجری‌های ذی‌صلاح در روند عملیات ساخت‌وساز، فقط ساخت‌و‌سازهای بیش از 2 هزار مترمربع مشمول این مقررات ساختمانی می‌شوند اما در حال حاضر این بخش از مقررات ساختمانی به‌صورت ناقص اجرایی می‌شود چراکه برخی از مجریان به‌صورت تمام وقت در پروژه‌ها حضور ندارند. درخصوص ساخت‌و‌سازهای کمتر از 2 هزار مترمربع نیز این بخش از مقررات ساختمانی اجرایی نمی‌شود. از این رو به نظر می‌رسد اعمال اصلاحات جدی در مقررات ملی ساختمانی ضروری است. این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: یکی از حوزه‌هایی که کیفیت نامرغوب مصالح ساختمانی منجر به شکل‌گیری بافت فرسوده مدرن شهری می‌شود در ساخت‌و سازهای طرح مسکن مهر است. علاوه بر این در سایر نواحی شهر تهران نیز به دلیل پایین بودن کیفیت واقعی ساخت‌و‌ساز هم به لحاظ مصالح استاندارد و هم تکنولوژی‌های نوین و هم نظارت نامناسب، عمر ساختمان‌ها پایین است.

    سالاری تاکید کرد: این موضوع یعنی ضایع کردن انرژی و سرمایه ملی کشور و نیروی متخصص که به نظر هم نمی‌رسد با توجه به سود فراوان در حوزه ساخت‌و‌ساز به این زودی‌ها رفع شود.

    او اولین گام برای اصلاح شرایط را، بهره‌گیری از افراد متخصص در حوزه ساخت‌و‌ساز خواند و گفت: این فرهنگ باید نهادینه شود که ورود به حوزه باید فقط توسط متخصصان صورت گیرد. از سوی دیگر نظارت بر این متخصصان هم باید جدی باشد و با متخلف برخوردهای محکم‌تر صورت گیرد. نبود اینها باعث شده که کیفیت ساختمان‌ها بسیار پایین بیاید و عمر ساختمان‌های ما به یک هفتم و یک هشتم عمر مفید برسد. اگرچه در سال‌های اخیر وضعیت از قبل بهتر شده است و این جا افتاده که اگر ساختمان خوب نسازند خریدار مناسب هم نخواهند داشت، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب راه بسیاری در پیش است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو