مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر کل میراث فرهنگی کاشان:

آثار باستانی کشف شده متعلق به «عصر آهن ۲» به موزه ملی کاشان رفت

عصر ساختمان- مدیر کل میراث فرهنگی کاشان گفت: بخشی از ابزار و آثار کشف شده در کاوش‌های محوطه باستانی استرک و جوشقان در موزه ملی باغ فین کاشان به نمایش درآمده است.

آثار باستانی کشف شده متعلق به «عصر آهن ۲» به موزه ملی کاشان رفت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از مهر، جوشقان و استرک از توابع بخش مرکزی شهرستان کاشان است که از ارزش‌های باستان‌شناسی خاصی برخوردار است. نکته جالب اینکه بیش از سه دهه دست‌اندازی و حفاری‌های غیرمجاز در این محوطه توسط سودجویان انجام شده است.

    در سال 1393 گزارش محلی در ارتباط با تخریب و حفاری‌های غیرمجاز در این منطقه، کارشناسان میراث فرهنگی را برآن داشت تا به بازدید از این منطقه اقدام کنند که منجر به درک اهمیت این منطقه شده و ساماندهی این در دستور کار قرار گرفت.

    فصل نخست کاوش در این محوطه باستانی از 27 مهر تا اوایل آذر  سال گذشته با صرف اعتباری بالغ بر 40 میلیون تومان از محل اعتبارات استانی انجام شد که منجر به کشف یافته‌های مهمی از عصر آهن دو شد.با توجه به اهمیت و ارزش باستانی این منطقه هم‌اکنون نمایشگاه یافته های محوطه باستانی استرک و جوشقان در موزه ملی واقع در باغ تاریخی فین کاشان گشایش یافته است.

    محسن جاوری ,در این ارتباط اظهار داشت: پس از به پایان رسیدن فصل نخست گمانه‌زنی در محوطه باستانی جوشقان و استراک بقایای 18 تدفین شامل چندین زن و مرد و 6 کودک در این محوطه کشف شد.

    وی افزود: دو مورد از این اجساد دارای تدفین عادی بود و مابقی به شکل تدفین مرده‌سوزی متعلق به عصر آهن 2 یعنی 2800 تا 3200 سال پیش بودند.

    مدیر کل میراث فرهنگی کاشان شیوه این تدفین‌ها را یک سنت خاص دوره آهن برشمرد که در ایران و خاورمیانه نیز ناشناخته مانده است و ابراز داشت: از گورهای تدفینی مرده‌سوزی بقایای اندکی از وسایل مانند ظروف سفالی و مهره‌های سنگی نیز کشف شد.

    وی ادامه داد: اطلاعات به‌دست آمده درباره محوطه باستانی جوشقان و استرک در کتابی با عنوان «محوطه تدفین جوشقان و استراک» منتشر خواهد شد.

    جاوری اضافه کرد: همچنین به تازگی نمایشگاهی از ابزار کشف شده در کاوش محوطه باستانی استرک و جوشقان افتتاح شده است که در آن وسایلی مانند کوزه و کاسه، رشته مهره از جنس صدف و عقیق، فنجان های دسته دار، درپوش با نقش کنده هندسی، مهر سلیندری، کوزه‌های دسته دار و تغارهای بزرگ سفالی به نمایش درآمده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار