مدیران خودروعصر اعتبار

رونق معاملات مسکن‌های متراژ کوچک

عصر ساختمان- ورود خانه‌اولی‌ها و متقاضیان خرید واحدهای نوسازشده در بافت فرسوده، تقاضا برای واحدهای ارزان قیمت وکوچک را افزایش داده اما در بازار واحدهای گران قیمت و لوکس فعلاً رونق شروع نشده است.

رونق معاملات مسکن‌های متراژ کوچک
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از روزنامه ایران , ثبات نسبی قیمت مسکن قدرت خرید دهک‌های متوسط برای خرید خانه را افزایش داده است. تسهیلات  80 میلیون تومانی خانه اولی‌ها با بهره 9.5 درصد و تسهیلات 60 میلیون تومانی اوراق حق تقدم با بهره 17.5 درصدی، نیز فرصت مناسبی برای ورود متقاضیان مصرفی به بازار مسکن بوده که کم کم با شروع پرداخت این تسهیلات به آنها وارد بازار شده‌اند.  افزایش یک تا 20 درصدی تعداد معاملات در برخی مناطق مانند منطقه3، 5، 10، 11، 12، 13، 20 و 22 در تیرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از افزایش تقاضا برای واحدی‌های کوچک متراژ را نشان می‌دهد. بر اساس سامانه آماری وزارت راه و شهرسازی در تیرماه امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 14.5 هزار واحد مسکونی رسید. همچنین متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های ملکی شهر تهران 4.6 میلیون تومان بود 6.2 درصد افزایش نسبت به همین مدت در سال گذشته را نشان می‌دهد.   بررسی توزیع واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در تیرماه 1396 حاکی از آن است که واحدهای تا  5 سال ساخت با سهم 46.2 درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده‌اند.
    سهم مذکور در مقایسه با تیرماه سال قبل 5.7 درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت 6 تا 10 سال و بیش از 15 سال افزوده شده است. حسین عبده تبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی معتقد است در سال‌جاری آنچه می‌تواند رونق معاملات را رقم بزند، نوعی از تقاضاست که به دنبال واحدهای مسکونی متراژ کوچک و ارزان‌قیمت شکل می‌گیرد. تقاضای رونق‌ساز شامل گروه‌های خانه‌اولی و متقاضیان خرید واحدهای نوسازشده در بافت فرسوده، می‌شود. این نوع تقاضا وارد بازار شده، اما بازار خانه‌های لوکس و گران‌قیمت همچنان در رکود است.  به گفته عبده تبریزی به دو دلیل «کاهش آهنگ رشد جمعیت» و «کاهش مهاجرت در تهران»، انتظار رونق از جنس ایجاد تقاضای هجومی در بازار مسکن منتفی است و جنس رونق قابل تحقق در بازار مسکن در مقطع زمانی فعلی از نوع خرید واحدهای مصرفی است.
    مطابق با نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال 95، جمعیت تهران با  5 درصد رشد از 8 میلیون و 293 هزار نفر در سال 90 به 8 میلیون و737 هزار نفر در سال 95 رسیده است. این درحالی است که نرخ رشد جمعیت در سال 90 نسبت به سال 85 که جمعیت تهران 7 میلیون و 803 هزار نفر بوده، 6 درصد بوده است که نشان‌دهنده کاهش یک واحد درصدی نرخ رشد جمعیت در پایتخت است.
    شوک قیمتی بازار مسکن در سال‌های گذشته موجب کاهش خرید شد که در نتیجه آن مقدار تولید به‌مراتب بیشتر از نیاز شد و این افزایش شدید تولید در آن زمان به‌اضافه مسکن مهر منجر به افزایش خانه‌های خالی در سطح گسترده شد به‌گونه‌ای که بر اساس سرشماری سال 95 در سطح کشور بیش از 5 میلیون و 500 هزار واحد مسکونی خالی داریم. در واقع در آن سال‌ها خانه‌هایی ساخته شده که مطابق با نیاز واقعی جامعه نبود.
    با افزایش وام خرید و بالا رفتن توان خرید این متقاضیان در حال حاضر تقاضا برای واحدهای کوچک یا واحدهایی که سال ساخت بالاتری دارند و با آورده متقاضیان تناسب دارد بیشتر شده است. به نظر می‌رسد برای تداوم رونق تأمین مسکن با این ویژگی‌ها می‌تواند به مردم کمک کند تا مسکن خود را در بازاری غیرهیجانی و کم التهاب بخرند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو