مدیران خودروعصر اعتبار

معاون برنامه‌ریزی راه‌آهن:

اعتبارات راه‌آهن در لایحه ۹۵ یک درصد رشد داشته است

عصر ساختمان:معاون برنامه‌ریزی راه‌آهن با بیان این‌که بررسی سرجمع اعتبارات مصوب عمرانی راه‌آهن حاکی از کاهش حدود ۲۸ درصدی در لایحه سال ۹۵ نسبت به امسال است،گفت:به نظر می‌رسد ردیف قانونی عوارض گازوئیل هنگام تدوین لایحه بودجه سال ۹۵ از قلم افتاده است.

اعتبارات راه‌آهن در لایحه ۹۵ یک درصد رشد داشته است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، سعید رسولی، افزود: اگر به لایحه سال 94 مراجعه کنیم رشد 14 درصدی بودجه راه‌آهن درست است، اما در طول سال بر اساس اختیارات، هیئت دولت  می‌تواند دستگاه اجرایی طرح‌ها را تغییر دهد.

    وی ادامه داد: دولت با استفاده از این اختیار در سال جاری طی دو مصوبه دستگاه اجرایی 5 طرح تملک دارایی سرمایه‌ای را تغییر داده و به عهده راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گذاشت. بنابراین در مقایسه تغییرات به‌وجود آمده در اعتبارات طرح‌های مصوب پیوست شماره یک قانون باید این 5 طرح را نیز به حساب آورده  که در این صورت رشد اعتبارات طرح‌های مصوب پیوست راه‌آهن با یک درصد مواجه بوده است.

    وی با اشاره به پروژه‌هایی که به راه‌آهن واگذار شده، تصریح کرد: یکی از این طرح‌ها، راه‌آهن تهران-ورامین-گرمسار بود که از شهرداری به راه‌آهن منتقل شد. همچنین احداث راه‌آهن کرمان-زاهدان با 20 میلیارد تومان اعتبار، اصفهان-شیراز با 30 میلیارد تومان، خط دوم تهران-میانه-تبریز با 1.5 میلیارد تومان و گرگان-اینچه‌برون با اعتبار 16.1 میلیارد تومان چهار طرح دیگر بوده است.

    وی تاکید کرد: حال برای مقایسه یا باید این چهار پروژه را محاسبه کنیم یا این‌که عدد پایه این پروژه‌ها را در پایه بودجه راه‌آهن در سال 94 بگذاریم که حالت دوم منطقی‌تر است. در این صورت  اعتبار طرح‌های مصوب پیوست شماره یک راه‌آهن در سال 94 معادل 767 میلیارد و 900 میلیون تومان می‌شود و عدد متناظر آن در سال 95 معادل 776 میلیارد تومان که حاکی از رشد یک درصدی است.

    معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن گفت: اگر بخواهیم سرجمع اعتبارات دارایی سرمایه‌ای راه‌آهن را محاسبه کنیم دو ردیف متفرقه هم داشتیم. یک ردیف متفرقه مربوط به توسعه و نوسازی شبکه ریلی است که اعتبار آن در سال 93 معادل  1500 میلیارد تومان بود که این رقم در سال 94 به 1350 میلیارد تومان کاهش یافت.

    رسولی با اشاره به این‌که اعتبارات مربوط به توسعه و نوسازی شبکه ریلی در لایحه سال 95 به 1215 میلیارد تومان کاهش یافته که حاکی از کاهش 10 درصدی نسبت به سال 94 است، افزود: از سوی دیگر حکم ماده 70 قانون دائمی الحاق 2 هم درباره عوارض گازوئیل داریم که 10 درصد باید به راه‌آهن و 10 درصد به سازمان راهداری اختصاص یابد. در این حکم قانونی اشاره می‌شود در ردیف‌های خاصی در بودجه‌های سنواتی باید برای دستگاه‌های ذی‌ربط درج شود.

    وی با یادآوری این‌که برای راه‌آهن در بودجه سال جاری 640 میلیارد تومان از محل این ردیف اعتبار در قانون درج شد اما این مبلغ را به دلیل تنگناهای مالی و عدم تحقق درآمدهای دولت تاکنون دریافت نکردیم، تاکید کرد: به نظر می‌رسد این ردیف قانونی هنگام تدوین لایحه بودجه سال 95 از قلم افتاده است.

    وی تصریح کرد: سرجمع اعتبارات راه‌آهن سال قبل 2757 میلیارد و 900 میلیون تومان بوده، در لایحه بودجه سال  95 با حدود 28 درصدی کاهش 1991 میلیارد تومان است.

    وی با اشاره به این‌که در طرح‌های پیوست شماره یک(17 طرح با اعتبار 767 میلیارد و 900 میلیون تومان) یک درصد رشد داشته‌ایم، گفت: در بخش توسعه و نوسازی شبکه ریلی در ردیف‌های متفرقه لایحه بودجه به 1215 میلیارد تومان کاهش یافته و  640 میلیارد تومان حاصل از عوارض گازوئیل تاکنون پرداخت نشده است.

    رسولی در پایان با قدردانی از به دست‌اندرکاران تدوین لایحه بودجه سال 95 ابراز امیدواری کرد ضمن اضافه شدن اعتبارات موضوع ماده 70 در قانون بودجه سال 95 با توجه به موفقیت دولت در به فرجام رساندن برجام و همچنین چشم‌انداز امیدوارکننده عبور تنگناهای مالی گذشته این اعتبارات با رعایت اولویت حمل‌ونقل ریلی در حوزه حمل‌ونقل طی سال 1395 به‌طور 100 درصدی تخصیص یابد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار