مدیران خودروعصر اعتبار

نبض بازار

زیان «پیشنهاد فضایی» فروشنده‌های آپارتمان

عصر ساختمان- بازار معاملات مسکن در آستانه ورود به فاز رونق در بعضی محلات شهر تهران از سوی برخی فروشنده‌های ملک در معرض زیان ناشی از «اعلام قیمت‌های پیشنهادی غیرواقعی» قرار گرفت.

زیان «پیشنهاد فضایی» فروشنده‌های آپارتمان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، همزمان با افزایش حجم مراجعه متقاضیان مصرفی برای خرید مسکن در برخی موارد نمونه‌هایی از اعلام قیمت‌های پیشنهادی غیرواقعی از سوی فروشنده‌‌های مسکن مشاهده می‌شود که به اعتقاد فعالان و کارشناسان بازار مسکن منجر به بروز یک زیان پنهان برای خریداران مسکن، کل بازار و بیش از هر چیز خود فروشندگان مسکن می‌شود. برخی فروشنده‌های مسکن در برخی مناطق شهر تهران این روزها با این تصور اشتباه که می‌توانند ملک خود را با قیمت‌های غیرکارشناسی به فروش برسانند اقدام به اعلام قیمت‌های فضایی و غیرواقعی به خریداران کرده‌اند.

    این اقدامات علاوه بر آنکه پیش از هرچیز منجر به عدم فروش این گروه از آپارتمان‌ها می‌شود، از سوی دیگر می‌تواند بخشی از متقاضیان خرید مسکن در یک منطقه را که با ویژگی‌های قیمتی آن منطقه آشنایی ندارند از بازار مسکن این محلات خارج کند؛ به این معنا که این گروه از متقاضیان با مشاهده قیمت‌های غیرواقعی و به تصور آنکه سطح قیمت مسکن در آن محله با قدرت خرید آنها فاصله چشمگیری دارد از خرید مسکن در آن محله منصرف می‌شوند. این‌درحالی است که به اعتقاد کارشناسان، نسبت‌های قیمت‌های پیشنهادی و قیمت‌های نهایی فروش مسکن در هر منطقه باید متناسب با چند ویژگی مهم با یکدیگر انطباق داشته و برای خریداران قابل‌پیش‌بینی باشد؛ به این معنا که هرچند سطح قیمت‌ها در بازار مسکن از طریق خود بازار تعیین می‌شود اما لازم است به لحاظ عرفی هماهنگی و انطباق لازم بین قیمت‌های پیشنهادی و نهایی با لحاظ ویژگی‌هایی همچون چندساله بودن یا نوساز بودن آپارتمان، موقعیت قرارگیری واحد مسکونی به لحاظ قرار گرفتن در ابتدا، اواسط یا انتهای کوچه، قرارگیری ملک در طبقه مشخص، برخورداری یا عدم برخورداری از پارکینگ، شمالی بودن ملک یا جنوبی بودن آن خوش‌نقشه بودن یا بدنقشه بودن، وضعیت نورگیر ملک و... وجود داشته باشد.

    کارشناسان تاکید می‌کنند اعلام قیمت‌های نامتعارف و فضایی از سوی فروشنده‌ها و عدم اطلاع‌رسانی صحیح و دامن‌زدن به توهمات قیمتی از طریق واسطه‌های فروش مسکن می‌تواند مانع مهمی در فروش واحدها و رسیدن بازار مسکن این محلات به فاز رونق باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی