مدیران خودروعصر اعتبار

افزایش درخواست‌های مرمت مشارکتی خانه‌های تاریخی سمنان

عصر ساختمان- تعداد زیادی از خانه‌ها و بناهای تاریخی استان سمنان به درخواست مالکان و با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان مرمت می‌شوند.

افزایش درخواست‌های مرمت مشارکتی خانه‌های تاریخی سمنان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، تاکید معاون میراث فرهنگی کشور بر رویکرد مشارکتی در مرمت بناهای تاریخی و همچنین تسهیلات ارائه شده و بسترسازی‌های مناسب دراین حوزه سبب شده بسیاری از مالکان بناهای خصوصی تمایل به مشارکت در بخش مرمت خانه و بناهای تاریخی داشته باشند.

    مصطفی یغمائیان معاون میراث فرهنگی استان سمنان با اعلام این مطلب که پروژه‌های مشارکتی بناهای تاریخی استان سمنان فراتر از آنچه در نظر داشتیم پیش می‌رود گفت: بسیاری از بناهای تاریخی استان که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده بودند، به دلیل آنکه در اختیار مالکان خصوصی قرار داشت در وضعیت نامناسبی قرار داشتند هم اکنون به صورت مشارکتی درحال مرمت هستند.

    وی افزود: در 20 سال اخیر عملیات مرمت بر روی تعداد زیادی از بناهای که در اختیار مالکان خصوصی قرار داشت برای نخستین بار درحال انجام است. به طوری که هم اکنون آسیاب آبی طاووس که در بلوار قائم سمنان قرار دارد و سالها به صورت مخروبه بود توسط مالک و اداره میراث فرهنگی به صورت مشارکتی مرمت می شود.

    یغمائیان تاکید کرد: آسیاب آبی طاووس که متعلق به دوره قاجاره است دو سال است که پروژه مرمتی آن کلید خورده و امسال اقدامات مرمتی آن با اعتبار ملی به پایان می رسد.

    آنطور که معاون میراث فرهنگی سمنان معتقد است، این آسیاب ارزشمند تاریخی پس از احیاء و ساماندهی قرار است توسط مالک با کاربری رستوران و سفره خانه سنتی به بهره برداری برسد.

    یغمائیان اما به سردر باغ امیر که درحال حاضر بخش‌های اندکی از باغ مانده است اشاره کرد. به گفته وی این بنا یکی از قدیمی‌ترین آثار دوطبقه سمنان محسوب می‌شود و قدمت آن نیز به دوره قاجار و اوایل پهلوی می‌رسد.

    آنطور که این مسئول افزود: سردرباغ امیر نیز دارای مالک خصوصی بوده که هم اکنون به صورت مشارکتی درحال مرمت است.

    معاون میراث فرهنگی استان سمنان پروژه های موفق مرمتی را الگویی دانست که مردم استان سمنان را ترغیب به مشارکت بناهای تاریخی کرده است. وی افزود: درحالی بیش از 30 کارگاه مرمتی در استان سمنان فعال است که پروژهای موفق مرمتی چون خانه کلانتر(رجبی) که برج بادگیر هم معروف است سبب شده است که مردم به مشارکت و مرمت بناهای تاریخی تمایل پیدا کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو