مدیران خودروعصر اعتبار

یکی از چهار کتیبه مهم چهارمحال و بختیاری تثبیت و مقاوم‌سازی شد

عصر ساختمان- با راه اندازی مجدد کارگاه مرمت و باستان شناسی استان چهارمحال و بختیاری، کتیبه مشروطیت پیرغار مقاوم‌سازی شد.

یکی از چهار کتیبه مهم چهارمحال و بختیاری تثبیت و مقاوم‌سازی شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، تثبیت و مقاوم سازی کتیبه مشروطیت پیرغار، توسط کارشناسان مرمت و هیات باستان شناسی استان چهارمحال و بختیاری در حال اجراست.

    این در حالی است که سه کتیبه دیگر که شامل، گرنبشته هفشجان، رخ و جونقان می شود نیز در دست مطالعه و مرمت است.

    مصطفی هادی پور معاون میراث فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری با اعلام این مطلب گفت: تعمیر و مرمت آثار تاریخی استان چهارمحال بختیاری درحالی با راه اندازی مجدد کارگاه مرمت و باستان شناسی این استان در سال جاری آغاز شده که قطعات سفالی حاصل از حفاری علمی کارون 4 در حال مرمت است.

    وی افزود: از اقدامات مرمتی صورت گرفته بر روی این آثار می‌توان به شستشو و تمیز کاری، رسوب زدایی، نمک زدایی، وصالی و درصورت نیاز بازسازی اشاره کرد.

    هادی پور اما به چهار کتیبه ارزشمند ملی استان چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و افزود: در استان چهارمحال بختیاری چهار کتیبه ارزشمند مشروطیت پیرغار، گرنبشته هفشجان، رخ و جونقان وجود دارد که با توجه به آسیب های کمی و کیفی ایجاد شده بر روی کتیبه مشروطیت پیرغار، عملیات تعمیر و مرمت آن با تامین اعتبار صورت گرفته از خردادماه سال جاری در حال انجام است.

    معاون میراث فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: از جمله اقدمات صورت گرفته بر روی کتیبه مشروطیت پیرغار مربوط به تمیزکاری، نمک زدایی، حذف گلسنگ ها، موزون سازی رنگی، پر نمودن نواحی کمبود، استحکام بخشی، تثبیت و ... می شود. این در حالی است که هدایت آب‌های سطحی و نزولی و نیز طراحی سایبان و پوشش مناسب برای کتیبه از اقدامات در حال انجام بر روی این اثر ملی ارزشمند است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی