مدیران خودروعصر اعتبار

معاون بنیاد مسکن؛

بانک‌ها ۸۵ درصد از وام‌دهی بهسازی مسکن روستایی عقب هستند

عصر ساختمان- معاون بازسازی بنیاد مسکن گفت: رقمی که تا کنون توسط بانک‌ها برای بهسازی مسکن روستایی عقد قرارداد کرده اند، برای ۱۵ هزار واحد بوده که این رقم باید تاکنون حدود ۱۰۰ هزار واحد می‌بود.

بانک‌ها ۸۵ درصد از وام‌دهی بهسازی مسکن روستایی عقب هستند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبر «عصرساختمان» به نقل از صدا و سیما، عزیزالله مهدیان در باره مقاوم‌سازی مساکن روستایی که از وظایف تحت اختیار آن بنیاد است، گفت: حوادث اخیر در مناطق روستایی که فاقد طرح نوسازی هستند نشان داد که روستاهایی که طرح در آن‌ها اجرا نشده است تا چه اندازه در برابر بلایای طبیعی، آسیب‌پذیر هستند.

    وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 40 درصد از مسکن‌های روستایی مقاوم‌سازی شده‌اند و از طرح‌های تهیه شده بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی استفاده کرده‌اند. در حوادث اخیر، هیچکدام از خانه‌های مقاوم‌سازی شده روستایی، آسیب ندیدند. زیرا بنیاد مسکن در موقع ساخت حتما ضمن آنکه تمامی مسایل فنی را رعایت می‌کند در مکان‌یابی واحدها نیز کنترل لازم را انجام می‌دهد تا واحدهای مسکونی در مکان‌هایی احداث شوند که حتما ایمن باشند تا در آینده برای روستاییان مشکلی به وجود نیاید.

    معاون امور بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: واحدهای مسکونی روستایی در قالب طرح‌هادی روستایی که بنیاد مسکن آن‌ها را تهیه می‌کند، احداث می‌شوند که پیش از آن نیز، کاربری‌ها، طبق طرح هادی پروانه ساخت می‌گیرند.

    این مقام مسئول در بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی با اشاره به اینکه بیش از 3 هزار دفتر فنی با همکاری بنیاد در روستاها فعال هستند و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی با تلاش مهندسان واجد صلاحیت مستقر در دفاتر فنی انجام می‌شود، گفت: واحدهای مسکونی روستایی را مهندسان واجد صلاحیت مستقر در دفاتر فنی، طراحی و کنترل می‌کنند و سپس ناظرانی که آموزش دیده اند و مهندسانی که در سطح روستاها در قالب سازمان نظام فنی روستایی آموزش دیده اند، نظارت بر مسکن روستایی را برعهده دارند و علاوه بر آن، خود بنیاد هم به صورت مستمر، نظارت عالیه بر کیفیت ساخت و سازها دارد.

    مهدیان ادامه داد: مشکل جدیدی که دو سال گذشته به وجود آمده این است که تمامی بانک‌هایی که در طرح اجرای مسکن‌روستایی شریک هستند اعم از بانک‌های دولتی ملی، ملت، تجارت، سپه، صادرات و مسکن و بانک کشاورزی هم در این کار سهمی داشته، همگی تسهیلات را پرداخت می‌کنند، اما متاسفانه در یکی دو سال گذشته روند تسهیلات‌دهی در بانک‌های فوق کند شده است.

    وی تصریح کرد: برغم آنکه دولت هرساله تسهیلات را تصویب، به بانک‌ها اعلام و تضمین‌نامه تسهیلات که شامل اصل، سود و مابه‌التفاوت سود است را به دولت پرداخت و کتبا نیز بازپرداخت سود را تامین می‌کند، اما بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مانند اوایل طرح همکاری نمی‌کنند.

    معاون بازسازی مسکن‌روستایی بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی، گفت: کل تسهیلات سال 95 بنیاد مسکن 3 هزار و 800 میلیاردتومان بوده است و رقمی که تاکنون توسط بانک‌ها عقد قرارداد شده برای 15 هزار واحد مسکن روستایی بوده که این رقم باید تاکنون حدود 100 هزار واحد می‌بود.

    مهدیان با تاکید بر این نکته که آن بنیاد تلاش خواهد کرد تا با کمک دولت و بانک مرکزی این مشکل را حل کند، افزود: به روال سال‌های قبل، متقاضیان ما که روستاییان هستند بیش از 200 هزار نفر در نوبت هستند و روند کند فعلی مشکلاتی را برایشان ایجاد کرده است که امیدواریم این مشکل با کمک دولت حل شود.

    وی تصریح کرد: با تفاهم‌نامه‌ای که چندی پیش توسط بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی و همچنین بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به امضا رسید روستاییان کم‌درآمد می‌توانند با دریافت وام‌ها 8 تا 15 میلیون تومانی با سود 4 درصد واحدهای مسکونی خود را بازسازی کنند.

    این مقام مسئول در بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی در زمینه بازسازی مناطق سانحه‌دیده توسط بنیاد نیز نکاتی را ارایه کرد و گفت: در دو سال گذشته، تعداد زیادی حادثه اعم از سیل و زلزله در روستاها داشتیم که در آن مناطق مشغول بازسازی هستیم. به عنوان نمونه سیل استان کرمان در سال گذشته سبب شد تا حدود 5 هزار واحد روستایی خسارت جدی ببینند که آنجا مشغول بازسازی هستیم.

    مهدیان ادامه داد: در مناطق حادثه دیده، نیز دولت برای روستاییان هم تسهیلات ارزان قیمت و هم شهری را مصوب می‌کند که برای روستاییان 20 میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد 4 درصد و 5 میلیون تومان کمک بلاعوض و برای شهری‌ها 30 میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت و 6 میلیون تومان کمک بلاعوض مصوب و به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعلام می‌شود.

    وی تصریح کرد: اگرچه بخش گردش تسهیلات گردش نسبتا طولانی دارد تا بانک مرکزی اعتبار را به شورای پول و اعتبار ببرد و آنجا مصوب شود و پس از آن، دولت، تضمین نامه داده و بانک‌های عامل مشخص شوند، اما خوشبختانه دولت در این بخش تمامی مصوبات را داده و همه اعتبارات سال 95، تامین شده است.

    مهدیان گفت: در حال حاضر در زمینه بازسازی مسکن روستایی اگر روستاییان بخواهند اقدام کنند، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از منابع خود وام بلاعوض را تامین و پرداخت می‌کند و بعد از آن دولت در اولین زمان ممکن به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پرداخت خواهد کرد. در مناطق شهری، اما باید حتما تسهیلات توسط بانک مرکزی اعلام شود تا بنیاد بتواند آن را به متقاضیان پرداخت کند.

    وی ادامه داد: در مناطق شهری نیز اگر افرادی بخواهند کار بازسازی مناطق حادثه‌دیده را شروع کنند، بنیاد، کمک بلاعوض 6 میلیون تومانی می‌دهد تا کار آغاز شود و تسهیلات برسد.

    مهدیان تصریح کرد: آسیب‌دیدگان در مناطق‌شهری نگران نباشند، زیرا تسهیلات بخش حوادث در سالیان گذشته توسط بانک‌مرکزی سریع ابلاغ شده و بانک‌های‌عامل نیز در این زمینه خوب عمل کرده‌اند و در این بخش اصلا مشکلی وجود ندارد.

    معاون بازسازی بنیادمسکن انقلاب اسلامی گفت: به جز استان خراسان‌شمالی و سیل استان تهران که هنوز برای آن‌ها تسهیلات هنوز پرداخت نشده است در بقیه حوادث همه تسهیلات مصوب، ابلاغ و کار شروع شده است. در استان‌های خراسان شمالی و تهران نیز مشکلی وجود ندارد و کمک بلاعوض را در مناطق روستایی و شهری شروع کرده ایم و کار در حال انجام است.

    وی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم تا قبل از فصل سرما و قبل از آنکه برای مردم مشکل جدی به وجود بیاید همه این حوادثی که در طی سال گذشته و امسال داشته ایم را بازسازی اش را انجام دهیم تا مردم بتوانند در خانه‌های خود ساکن شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو