مدیران خودروعصر اعتبار

اما و اگرهای احیای بافت تاریخی بروجرد

عصر ساختمان- شهر بروجرد دارای ۲۷۱ هکتار بافت تاریخی و ۲۱۹ هکتار بافت فرسوده شهری است که برخی مناطق آن به دلایلی با ضوابط و معیارهای شهرسازی امروز مغایرت دارند که به مرور زمان فرسوده می‌شوند و از طرفی در برابر حوادث و بلایا ناایمن هستند.

اما و اگرهای احیای بافت تاریخی بروجرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، بافت‌های فرسوده به سه دسته بافت‌های دارای میراث فرهنگی، بافت های شهری (فاقد میراث فرهنگی) و بافت‌های حاشیه‌ای(سکونت‌گاه‌های غیررسمی) تقسیم می‌شوند. حفظ این بافت‌ها علاوه بر برانگیختن غرور ملی و ایجاد حس هویت، بر کیفیت زندگی نیز می‌افزاید. این آثار که به یکی از سه دوره باستان، دوره تاریخی و یا معاصر تعلق دارد، یا به ثبت آثار ملی رسیده‌اند و یا درلیست میراث‌های با ارزش سازمان میراث فرهنگی وگردشگری قرار می‌گیرند.

    طی سالهای گذشته، دولت و شهرداری ها راهکارهای مختلفی را در جهت احیا و بازسازی بافت‌های فرسوده شهری تجربه کرده است، در این راستا مردم هم تمایلی به نوسازی ندارند. برای اینکه این اتفاق بیفتد باید دولت و نهادهای عمومی (اعم از شهرداری ‎ ها و...) اعتماد مردم را بدست بیاورند. علاوه بر رضایت ساکنان باید اجرای اصول شهرسازی، معماری و اقتصادی شهری با توجه به قابلیت‌سنجی ویژه همان منطقه صورت گیرد و با دیدی همه جانبه، نسبت به احیای بافت اقدام و برای دستیابی به این هدف باید بسترها و زیر ساخت‌های لازم برای اجرای طرح فراهم شود.

    اختصاص 7 میلیارد تومان برای بافت‌های تاریخی بروجرد

    هوشنگ بازوند استاندار لرستان در این  ‌باره گفت: بافت‌های تاریخی شهر مربوط به هویت ما بوده و یک سرمایه بسیار ارزشمند است که باید این بافت ‎ های تاریخی در بروجرد حفاظت شود.

    وی افزود: تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته و معاون رئیس جمهور هم چندی پیش از بناهای تاریخی بروجرد بازدید کرد که در نظر داریم امسال برای شهرستان بروجرد 7 میلیارد تومان جدا از اعتبارات برای بافت های تاریخی این شهر هزینه شود و این تفاهم نامه نوشته شده است.

    استاندار لرستان تصریح کرد: یکی از مهمترین اقدامات در این راستا تعریف یک محور تاریخی است و برای مشخص شدن این موضوع پیشنهاد می ‎ شود که یک ستاد راهبردی علاوه بر ستاد بازآفرینی تشکیل شود که با این اقدام برای احیای 280 هکتار بافت فرسوده بروجرد اقدامات چشمگیری صورت گیرد.

    بازوند اضافه کرد: علت عدم استقبال مردم برای احیای بافت ‎ های فرسوده مشخص شود و در صورت نیاز ضابطه ‎ها تغییر کند.

    وی خاطرنشان کرد: برای احیای بافت ‎ های فرسوده با ضابطه ‎های مورد نظر باید امتیازهای لازم داده شود و با تخفیف دادن و ارائه امتیاز می ‎توان مالک و سرمایه گذار را برای احیا تشویق کرد.

    شناسایی 13 محله بافت فرسوده در بروجرد

    علی علیخانی، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان نیز در این ‎ باره، گفت: در راستای ستاد بازآفرینی بافت ‎های فرسوده 13 محله شناسایی شده است. در بروجرد کار آسفالت و بهسازی در محله دره غریب در بخش معابر انجام شده است که این منطقه جزء مناطق حاشیه نشین نیز است.

    مدیرکل راه و شهرسازی لرستان تصریح کرد: خانه محله بروجرد، محله خوش نشین، بازار سنتی، مسجد امام(ره)، بازارچه حافظی، ساماندهی پیرامون امامزاده جعفر(ع) و تملک یکی از حمام ‎های تاریخی بروجرد نیز در جلسه ستاد کمیته مصوب شده و نیاز است برای پیشبرد کارها همه دستگاه ‎ ها پای کار باشند.

    علیخانی گفت: 8 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار مصوب سال 95 برای بازآفرینی بافت ‎ های فرسوده بود که از این مبلغ 2 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار به بروجرد اختصاص یافت که این اعتبار اردیبهشت ماه امسال ابلاغ شد.

    در بروجرد 6 خانه تاریخی در حال تخریب هستند

    همچنین علی کورانی‌فر معاون استاندار لرستان در این‌باره افزود: برای احیای بافت‌های فرسوده، ضوابطی در شهرسازی است که مردم تمایلی به ادامه کار ندارند و دولت هم نمی‌تواند به تنهایی درراستای بافت‌های فرسوده اقدام کند. نباید اجازه داد احیای این بافت‌ها به بن بست برسد. یکی از راه‌های مهم در بافت تاریخی شهربروجرد احداث پارکینگ است که از ترافیک بالای خودروها در این مناطق جلوگیری می‌کند.

    فرماندار ویژه بروجرد تصریح کرد: در شهرستان بروجرد 280 هکتار بافت تاریخی وجود دارد. در کل کشور وسیع ‎ترین بافت تاریخی در استان های شیراز و کرمان است و بعد از آنها بروجرد سطح وسیعی از بافت های تاریخی را دارد.

    کورانی ‎ فر اضافه کرد: زندگی در بافت ‎های تاریخی بروجرد جریان دارد اما ضوابط لازم برای احیای این بافت ها مربوط به سال ‎ها پیش است و الان الگویی وجود ندارد و نیاز است در این راستا بازنگری صورت گیرد. در شهرستان بروجرد آثار تاریخی مانند بیت آیت اله بروجردی(ره)، مدرسه حجتیه و چندین بنای تاریخی دیگر هر کدام ظرفیتی هستند و می ‎توان از این فرصت استفاده کرد. اگرچه با همین اعتبارات قطره چکانی مرمت ‎هایی بر روی آثار تاریخی بروجرد صورت می ‎ گیرد اما این مرمت ‎ها تنها در حد رفع خطر و مرمت ‎های اضطراری است و می‎ طلبد که از اعتبارات استانی هم کمکی به مرمت بافت‎ ها شود.

    معاون استاندار لرستان خاطرنشان کرد: شهرداری، میراث فرهنگی و راه و شهرسازی ادارات مربوط به بافت ‎های تاریخی هستند و هر کدام از این دستگاه ‎ها نگاه خاص خود را دارند که نیاز است با هم هماهنگ باشند تا احیای بافت ‎های تاریخی معطل نماند.

    کورانی ‎ فر افزود: در بروجرد 6 خانه تاریخی در حال تخریب هستند که از 30 خانه تاریخی بروجرد 19 تا ثبت ملی شده و در این شهر حمام ‎ های تاریخی هم وجود دارد.

    بیش از 100 هزار نفر در بافت‌های تاریخی بروجرد زندگی می‌کنند

    حجت اله یارمحمدی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد نیز در این ‎ باره، گفت: برای بازآفرینی و احیا نیاز است که الگویی در دست باشد و به عنوان نمونه به مراجعین نشان داده شود.

    وی افزود: در شهرستان بروجرد 83 بنای تاریخی وجود دارد که از این تعداد 33 بنا ثبت ملی شده و 50 بنای تاریخی هنوز ثبت ملی نشده که این بناهای تاریخی در دل 280 هکتار بافت تاریخی این شهر واقع شده است.

    رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجردتصریح کرد: در کشور 30 شهر تاریخی وجود دارد که هر یک از شهرها دارای بناهایی هستند و بروجرد از جمله شهرهایی است که بناهای تاریخی و ارزشمندی دارد و نیاز است که تک بناها تعیین حریم شوند و حریم منظر، کیفی و فنی در نظر گرفته شود.

    یارمحمدی اضافه کرد: هم اکنون بیش از 100 هزار نفر در بافت  های تاریخی بروجرد زندگی می ‎ کنند و نیاز است که بافت ‎ های تاریخی و بناهای قدیمی حفظ شود. اما اگر واحدهایی که ارزش تاریخی زیادی ندارند، احیا شوند و به ساختمان ‎هایی بلند تبدیل شوند، وجود آنها در کنار سایر بناهای تاریخی سبب از بین رفتن و تخریب خانه ‎های قدیمی می ‎شود.

    در سال گذشته تنها یک مورد ساخت و ساز در این بافت‌ها صورت گرفت

    غلامعباس یاراحمدی، سرپرست شهرداری بروجرد افزود: در زلزله سال 85 مالکین زیادی برای احیای بافت‎ ها استقبال کردند و بازسازی‌هایی در این راستا صورت گرفت.

    وی گفت: با توجه به اینکه در محدوده بافت‏های فرسوده ارتفاع ساختمان‌ها 9 متر است همین امر سبب شده تا برخی از سرمایه‌گذارها و مالکین استقبالی از این بازسازی نکنند و این سرمایه‌گذارها تمایل دارند تا ساختمان‌هایی مرتفع‌تر بسازند. در سال گذشته تنها یک مورد ساخت و ساز در این بافت‌ها صورت گرفت.

    بافت‌های فرسوده محدوده‌های آسیب‌پذیر شهر در برابر مخاطرات طبیعی (به ویژه زلزله) به شمار می‌آیند که نیازمند برنامه ‌ریزی و مداخله هماهنگ برای سامان‌یابی هستند و برای جلوگیری از راکدشدن این مناطق باید تدبیر مناسب اندیشید و با تحرک بخشیدن، احیا و بازسازی مناطقی که پویایی خود را از دست داده‌اند حیاتی دوباره بخشید و مانع از غیرفعال بودن و تحمیل هزینه به شهر شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو