مدیران خودروعصر اعتبار

افول مسکن ۴۸ ماهه شد+ قیمت

عصر ساختمان- قیمت مسکن شهر تهران در تیرماه جاری ۴.۵ میلیون تومان در هر متر مربع بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۷ درصد رشد را نشان می دهد اما چهل وهشتمین ماه جا ماندن از تورم نقطه به نقطه را سپری کرد.

افول مسکن ۴۸ ماهه شد+ قیمت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، میانگین رشد قیمت مسکن نسبت به تورم نقطه به نقطه افت 4.2 درصدی قیمت را در تیرماه امسال ثبت کرد. با این وجود سرمایه گذاری در بخش ساخت و ساز از تیرماه 1392 تا کنون به روند غیراقتصادی خود ادامه می دهد. اما تغییر 8 درصدی تقاضا به نفع واحدهای متوسط، کوچک و ارزان قیمت، حاکی از عزم طرف تقاضا برای کلید زدن پیش رونق مسکن در بافتهای میانی است.

    بر اساس گزارش دفتر اقتصاد مسکن، در تیرماه سال جاری قیمت مسکن شهر تهران برای سومین ماه پیاپی در عدد 4.5 میلیون تومان برای هر متر مربع متوقف ماند که نسبت به ماه مشابه سال قبل 5.7 درصد افزایش را نشان می دهد. لذا با توجه به گزارش بانک مرکزی از تورم 9.9 درصدی نقطه به نقطه می توان نتیجه گرفت که بخش مسکن با افت 4.2 درصدی قیمت، پنجمین سال رکود را پشت سر گذاشت.

    افت تدریجی قیمت طی مدت 48 ماه از یک سو با کاهش شدید عرضه به دلیل بازده پایین سرمایه همراه شده و از سوی دیگر با توجه به نزدیک شدن قیمت مسکن به کف، قدرت خرید دهکهای متوسط را افزایش داده است. بنابراین به دلیل تقویت بازار از طریق تسهیلات 80 میلیون تومانی خانه اولیها با بهره 9.5 درصد و تسهیلات 60 میلیون تومانی اوراق حق تقدم با بهره 17.5 درصد، بازه زمانی زمستان 1395 تا کنون فرصت مناسبی برای ورود متقاضیان مصرفی به بازار مسکن بوده که البته به کندی صورت گرفته است. با این وجود افزایش یک تا 20 درصدی تعداد معاملات در مناطق 3، 5، 10 ، 11، 12، 13، 20 و 22 طی تیرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حاکی از تحرک نسبی در بازار میان متراژ، کوچک، قدیمی ساز و ارزان قیمت است.

    در تیرماه سال جاری تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی شهرتهران به 13.6 هزار واحد رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 13 و 2 درصد کاهش نشان می دهد. متوسط قیمت مسکن شهر تهران نیز 4.5 میلیون تومان در هر متر مربع بود که نسبت به ماه قبل تغییری نداشت اما نسبت به ماه مشابه سال قبل 5.7 درصد افزایش یافت.

    بررسی ها از دلایل رکود بازار مسکن نشان می دهد عوامل موثر از جمله قیمت نفت، مازاد تقاضای مسکن، نرخ سپرده و نیز تسهیلات بانکی، مسیر خروج از رکود این بازار را باریک کرده است. با این حال دو عامل افزایش نسبی صادرات نفت از اواسط سال 1394 و افزایش هشت برابری تسهیلات بانکی و رسیدن به سقف 160 میلیون تومان به دلیل مهیا نبودن سایر شرایط در اقتصاد کلان، قدرت تاثیرگذاری خود را بر روی بازار مسکن از دست داده و به همین دلیل بازارهای رقیب از جمله سپرده بانکی، سکه و ارز در جذب نقدینگی، موفق تر از بخش مسکن عمل کرده اند.

    رییس اتحادیه مشاوران املاک، افزایش یکباره قیمت مسکن را بعید دانست و درباره پیش بینی از آینده بازار مسکن به ایسنا گفت: خوشبختانه از نیمه دوم سال قبل شاهد افزایش ساخت و سازهای مسکونی در شهر تهران بودیم که می تواند باعث ایجاد تعادل قیمت شود. لذا پیش بینی می کنم افزایش قیمتی در نیمه دوم سال جاری نداشته باشیم. اگر به سمت رونق هم برویم رشد قیمت مسکن بیش از تورم نخواهد بود.

    حسام عقبایی افزود: خوشبختانه افزایش پروانه های ساختمانی در واحدهای کوچک متراژ اتفاق افتاده که ناشی از تسهیلات 160 میلیون تومانی دولت است و می تواند در تحریک بازار موثر باشد ولی رشد بازده سرمایه در بخش مسکن زمانبر خواهد بود.

    وی خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از پروژه‌های مسکن بین 12 تا 48 ماه زمان می‌برد. لذا پیش بینی این است واحدهایی که در چند ماه اخیر برای آنها پروانه صادر شده به تدریج از نیمه دوم سال جاری وارد بازار عرضه می‌شوند. این عرضه می‌تواند کمک کند به این‌که عبور از رکود با سرعت بیشتری پیش برود و قدرت خرید متقاضیانی که دنبال واحد کوچک هستند بالا برود. در مجموع به رونق اقتصادی بازار مسکن کمک خواهد شد

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار