مدیران خودروعصر اعتبار

ایران پیش قدم شد;

ناقوسی که پس از ۶۳۰ سال به محل اصلی خود برگشت

عصر ساختمان- ناقوس کلیسای وان ترکیه به محل اصلی خود عودت داده می‌شود.

ناقوسی که پس از ۶۳۰ سال به محل اصلی خود برگشت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، میرهادی قره‌سید رومیانی - معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در بازدید از موزه مردم‌شناسی ارومیه، دستور عودت ناقوس کلیسای وان ترکیه را داد.

    رومیانی گفت: روند استرداد اشیای منقول فرهنگی و تاریخی کشور با شتاب ویژه‌ای آغاز شده است. تمام سعی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این است که تمام اشیا و اموال فرهنگی و تاریخی کشور را که در کشورهای دیگر موجود است استرداد کند.

    وی تصریح کرد: براساس این روند باید اشیای تاریخی سایر کشورها نیز که در ایران موجود است و به‌لحاظ فنی تعلق اشیا به مناطق مختلف موردتأیید کارشناسان مربوط است طی مراحل قانونی به کشورهای خود عودت داده شوند.

    معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تأکید کرد: در دولت تدبیر و امید این روند با قوت پیگیری شده و اشیای فرهنگی‌تاریخی کشور از چندین کشور اروپایی مانند ایتالیا و بلژیک و همچنین آمریکا و تعدادی دیگر از کشورهای جهان عودت داده شده و در حال‌حاضر پیگیر عودت الواح چغامیش و الواح گلی تخت‌جمشید از مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو هستیم.

    وی اضافه کرد: این روند براساس فرهنگ صلح و دوستی جمهوری اسلامی درحال اجراست و امیدواریم با طی مراحل قانونی بتوانیم چهره واقعی و انسان‌دوستانه کشورمان را به جهانیان معرفی کنیم.

    ناقوس کلیسای وان را در تاریخ 7 جولای 1388 میلادی، آسغین پانوسیان پتانجولیانس به کلیسای حضرت مریم شهر وان به‌یادگار سپرده و هم‌اکنون در موزه مردم‌شناسی ارومیه نگه‌داری می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی